En del af:

Hvad er Lazy Load?

Lazy load er en funktion, man kan sætte sine billeder til at have, der gør din hjemmeside hurtigere at loade for dine kunder, til de…


Læsetid: 2 minutter


Lazy load er en funktion, man kan sætte sine billeder til at have, der gør din hjemmeside hurtigere at loade for dine kunder, til de kan begynde at rulle op og ned.

Som standard loades hele siden, dine besøgende lander på, før de kan se den og begynde at bevæge musen og scrolle på siden. Men med et plugin i WordPress, kan man tilføje lazy load til billeder og videoer der ligger uden for skærmen og lade dem vente med at loade, til den besøgende først begynder at rulle ned og der bliver behov for dem.

Hvordan virker lazy load?

Lazy load gør at de billeder og videoer der ikke kan ses, når en besøgende først lander på din hjemmeside. Altså billederne der ligger under det første de kan se på skærmen når de kommer ind. Først loades når der er behov for dem.

På denne måde kan man skære af den tid, det tage en side at loade, før besøgende kan begynde at klikke og rulle ned.

Når besøgende så begynder at rulle ned, så begynder siden at loade billede når den første del af billedet eller videoen er tydeligt.

FID

FID (First Input Delay) er tiden der går fra siden loader, til den besøgende, kan begynde at interagere med siden. Det er processen for at loade indtil her, som lazy load optimerer på.

FID er en del af tre dele, af Core Web Vitals, som er det Google bruger til at måle om en side er hurtig nok, til at loade og derfor mere relevant at vise, til søgende på Google, end en side der er langsom at loade.

Hvorfor skal man have lazy load?

Det er blevet gradvist mere og mere vigtigt for Google, hvor hurtig en side er, sammen med deres andre faktorer, for hvad der gør en side relevant for søgende på Google.

Du kan derfor, med en fartoptimeret hjemmeside, få højere gennemsnitlige placeringer, kun på grund af sidens fart til at loade. Her kommer lazy load ind i billedet.

Hvordan får jeg lazy load på min WordPress hjemmeside?

Det gør du ved at hente et plugin. Vi anbefaler at hente enten Smush som vi har skrevet om i vores artikel om billedoptimering, der også fortæller hvordan du gør.

Kan du ikke få nok? – Så kan du læse mere i vores Guide til WordPress

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…