En del af:
Hvad er YMYL content?
YMYL står for “Your Money or Your Life”. Med denne sætning mener Google indhold, der rådgiver om eller har finansiel eller helbredsmæssig indflydelse på søgendes…
YMYL står for “Your Money or Your Life”. Med denne sætning mener Google indhold, der rådgiver om eller har finansiel eller helbredsmæssig indflydelse på søgendes fremtidige beslutninger. Google er lidt vag omkring præcis, hvad det betyder.
Vi har dog fået at vide, at beslutninger som kosttilskud, hudpleje og rådgivning af beslutning om køb af hus eller bil er blandt emner, der betragtes som “Your Money or Your Life” content.
Hvornår er content YMYL?
Hvis du laver indhold, der rådgiver om emner, der har en længerevarende indflydelse på folks liv, glæde, økonomi, sikkerhed og helbred er der tale om YMYL. Altså om kost, behandlinger, større køb man skal leve længe med, finansielle beslutninger, medicin osv.
Hvad betyder det for mit indhold, hvis det betragtes som YMYL?
Hvis din hjemmeside rådgiver om emner, der er YMYL, betyder det, at du skal opbygge en langt større troværdighed og vise en langt større mængde af viden, der kommer fra kompetente folk bag din virksomhed, før Google begynder at have bedre tillid til din hjemmeside. Det vil sige, at det er langt sværere for f.eks. et online apotek at blive vist på søgeresultater, hvis ikke de har fulgt E-E-A-T og opbygget en hvis tillid. YMYL og E-E-A-T går nemlig hånd i hånd.
Er A.I genereret content imod YMYL?
Værktøjer som ChatGPT er blevet populært til at skrive artikler, blogs og indhold på hjemmesider. Som udgangspunkt siger Google, at du godt kan bruge A.I genereret indhold til at skrive om YMYL emner.
Vær dog opmærksom på at gennemlæse, rette og i værste fald omskrive denne tekst og sikre dig, at du har valide beviser på, at den tekst og de udsagn som tekstrobotten kommer med, er korrekte.
Der er rigtig mange tilfælde, hvor ChatGPT for eksempel er kommet med falske udsagn, sågar falske kilder, for at bakke sine udsagn op. Så brug ikke A.I genereret indhold uden at du er sikker på, at det består af rigtig information.
Hvordan laver jeg god YMYL content?
Først og fremmest handler det om, at du har den rette viden eller kan opbygge den rette viden til at være en autoritet på et YMYL emne.
Google har ikke sagt det direkte, men de har hentydet til at en hjemmeside, der viser, at de har en rigtig læge bag sig, der skriver deres indhold og linker til sine bedrifter og troværdighed, har en langt større chance for at blive vist over en side, der er ejet af en “livstilsguru” – også selvom denne person er vist på samme måde med links til alle sine bedrifter.
Du kan dog opbygge YMYL autoritet ved at dække emner dybt og bredt, og samtidig sikre dig at der er beviser for dine påstande. At linke til videnskabssider med høj autoritet, og til Ph.d. studier der beviser, at dine argumenter hjælper over tid, vil kunne bevise at det indhold, du skriver, er sandt og du vil derfor kunne vinde placeringer på dette.
Det bedste er at linke til en person, der har den nødvendige viden og vise de står bag teksten, som vi f.eks. gør med en SEO-ekspert bag vores viden om SEO, og en Webudvikler bag vores viden om kode.
At linke og have beviser for ens udsagn er dog et godt værktøj over tid. Ligesom til eksamenen i skolen, hvor man også skal kunne redegøre for sine kilder. Det er mindst lige så vigtigt her.
Gør det til en vane at informere om, hvor din viden kommer fra, og sikre dig, at der er konkrete beviser på dit udsagn, hvis det er et YMYL emne. Link f.eks. til Danmarks statistik, hvis muligt, for at begrunde dine udsagn.