En del af:

Hvad betyder CTA?

CTA er en forkortelse for Call To Action (opfordre til handling). Dette er en betegnelse, der beskriver et element, vis eneste funktion er at få…


Webto Avatar

Af:
Webto

Læsetid: 3 minutter


CTA er en forkortelse for Call To Action (opfordre til handling). Dette er en betegnelse, der beskriver et element, vis eneste funktion er at få folk til at gøre en bestemt handling på en hjemmeside.

Hvor bruger man CTA?

CTA bruges til at skabe en handling hos sine besøgende. Derfor handler det om, at ens CTA er særligt tydelig og springer ud som det første, når dine besøgende besøger siden.

CTA på Wuo

Som du kan se på billedet herover, er vores ønskede handlinger tydelige og meget farverige. De tre muligheder vi ønsker kunderne skal vælge imellem, stikker ud.

Modsat skal du fjerne farver og handlinger på den side, hvor kunden gerne endeligt skulle konvertere fra. F.eks. ved dynamisk at fjerne farver på menupunkter og elementer, så du ikke får folk til at klikke nye steder og komme væk fra den konvertering de er i gang med.

Hvor skal jeg placere mine CTA?

Det er vigtigt altid at give dine besøgende mulighed for at konvertere, ligegyldigt hvor på din hjemmeside de lander. Du skal derfor tænke for hver side, hvad den ønskede handling er og sørge for, at den indeholder mindst 1 CTA, indtil dine kunder kan lave en endelig konvertering.

Derfor skal dine besøgende have mulighed for at konvertere i det sekund de lander på siden og når de er scrollet ned i bunden, samt gerne 1-2 gange undervejs på siden også. Med CTA bestemmer du nemlig brugerrejsen – hvad du gerne vil have, kunderne skal se eller gøre.

Hvad kan man bruge som CTA?

CTA er en del af dine indsatser til at få dine besøgende og kunder til at gøre den handling, du ønsker. Det kan f.eks. være som del af en reklame til at gå ind på din side, en pop-up med en konkurrence, et link med en rabatkode og meget mere. CTA er egentlig bare betegnelsen for det tiltag, du har gjort, for at en person skal reagere eller klikke på noget bestemt. Med god CTA kan du få din potentielle kunde til at købe på din webshop eller tilmelde sig dit event. Du kan prøve at få dem til lige præcis det, du ønsker.

CTA popup

Hvordan ved jeg, at min CTA er placeret korrekt?

Den nemmeste måde at finde ud af om din CTA er placeret korrekt eller hvad der virker bedst i forhold til placeringer og farver, er at køre AB split test på de versioner, der er tvivl om for at se, hvad der skaber den bedste procentvise konvertering.

Med en AB splittest kan du i forskellige versioner eller perioder placere knappen 2 forskellige steder og se, hvad der konvertere bedst. Det er altid en god idé at teste, så du opnår det bedste resultat.

Kan du ikke få nok? – Så kan du læse mere i vores Guide til WordPress

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Webto • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Webto • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: Webto • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…