En del af:
Sådan bruger du Google Search Console
Google Search Console er dit indblik I hvordan Google læser og forstår din hjemmeside. Desuden er det et godt værktøj til at få et indblik…
Google Search Console er dit indblik I hvordan Google læser og forstår din hjemmeside. Desuden er det et godt værktøj til at få et indblik i hvordan dine besøgende finder din hjemmeside, hvad deres søgning var og hvilke sider der er de mest populære. Du kan også bruge det til at bede Google om at opdage en ændring hurtigere.
Hvad kan du bruge Google Search Console til?:
- Se klik ind på din hjemmeside fra Google og hvor mange gange en af dine sider er blevet vist på en søgeside (eksponeringer)
- Se din CTR
- Gennemsnitlig placering (på tværs af ALLE søgeord din side rangerer for)
- Googles vurdering af hver enkelte af dine sider
- Sider som Google mener at din side bør have – Også noindex og 404 sider
- Du kan oplyse Google direkte om dit sitemap
- Fjerne sider du ikke vil have Google placerer eller som Google bliver ved med at tro eksisterede engang
- Googles vurdering af din besøgendes sideoplevelse
- Om siden vurderes mobilvenlig og har høj nok load hastighed
- Feedback på om dit arbejde med schema og rich media
- Antallet af intern og ekstern linkbuilding og muligheden for at bede Google ignorere spam links med disavow
- Mulighed for at ændre webadressen, hvis du vil have nyt domæne til din side og ikke miste arbejdet med det andet domæne.
Effektivitet
Her ser du udbyttet af dit arbejde. Du kan se hvad folk har søgt på, da de besøgte din side i forespørgsler, hvilken side de landede på i sider, osv. Ned af rækken.
Du kan også sortere i den pågældende data du ønsker.
Dette er det mest almindeligt kendte element ved Google Search Console.
Men faktisk kan det meget mere end de flest ved. Ved at trykke på nyt over grafen og lave specifikke sorteringer eller fra sorteringer og sammenligne. Vi anbefaler f.eks. at sortere din virksomheds navn fra, hvis du vil se hvordan folk finder din hjemmeside, uden at kende dit brand først.
Dette værktøj er undervurderet af rigtig mange virksomheder og enkelte bureauer. Da det kan bruges til at arbejde med gemt søgnings potentiale og kan give et bedre indblik i hvilke emner, der trækker den bedste trafik ind uden at der er arbejdet specifikt med emnet.
Indeksering
Fortæller dig om Googles opfattelse af dine sider og fortæller dig hvad Google opfatter ved din hjemmeside. Om der er nogle sider der er forsvundet, som Google mener du stadig har. Om der er sider du har slettet, som stadig opfattes efter at du har slettet dem.
Det er et rigtig godt værktøj til at fejlfinde og få et indblik i hvad der måske skal have et redirect, hvad der skal ekskluderes af din htaccess, robots.txt og rettelser til dit sitemap, for at få en bedre vurdering af siden fra Google.
Brugeroplevelse
Her kan du se Googles vurdering af oplevelsen på din hjemmeside. Om oplevelsen er god, afhænger af om siden loades hurtigt, om den er mobilvenlig, om den er HTTPS sikret og om siden er til at navigere rundt på.
Der er rigtig mange sider der fejler på det her område, du kan undersøge hvordan din side vurderes og få et indblik i hvad det skyldes her.
Forbedringer
Her er der tale om de forbedringer, som man kan lave SEO-mæssigt, der fortæller Google om forskellige værdier som Google kan benytte sig af. Det er et stykke kode, ved navn Schema og anden kode der er opsat, blandt andet for at Google kan forstå produkter på en hjemmeside korrekt.
Forbedringer er området hvor du kan se om dine udfyldelser af Schema er udført korrekt i Google’s øjne, om der er behov for ændringer eller om din ændring er blevet opdaget endnu.
Links
Herigennem kan du følge Googles måling af en sides link building, både intern og ekstern.
Her kan du også finde og bede Google ignorere links fra spam sider. Din side kan straffes, bare fordi at spam sider linker til dig, helt uden at det er din skyld. Det kan man bede Google ignorere.