En del af:

Hvad er et redirect?

Et redirect er at flytte et links lokation til et andet. Google forstår i første omgang links som forskellige sider. Derfor er det vigtigt at…


Læsetid: 5 minutter


Et redirect er at flytte et links lokation til et andet. Google forstår i første omgang links som forskellige sider. Derfor er det vigtigt at links peger til en side, hvis der er trafik på det link ellers kommer dine brugere ikke igennem til din side og har stor chance for så at gå til en helt anden side.

Hvordan laver jeg et redirect?

Det er forskelligt fra CMS til CMS, hvordan man laver et redirect. Nogle har det med som standard løsning, andre skal det hentes til.

Når det kommer til WordPress, skal du have det igennem et plugin. Hvis du allerede har Rank Math på din side, er der inbygget redirect i, ellers kan du hente pluginnet Redirection i plugin menuen.

Rediretion plugin

Sådan opsætter du et redirect

Når du skal redirect et link (URL) så er første linje (source URL) det link du vil redirecte fra. Du kan bruge hele linket eller kun stien.

Herefter er det target URL du skal bruge, det er den side du gerne vil omdirigere dit link til. Her kan du også bruge stien

Herefter skal du vælge en status for hvad redirect’et er. (Vi fortæller om status senere i artiklen)

Når du har valgt status, gemmer du dit redirect.

Hvad er stien i et URL?

Stien er det der kommer efter dit domæne:

https://wuo.dk/services/content-marketing/seo

Så stien er her: /services/content-marketing/seo

Sådan sætter du et redirect op

Redirects er ikke altid nødvendigt

En 404 side er en naturlig del af hjemmesiders udvikling, især i webshops. Det ved Google godt. Derfor er det kun vigtigt at lave redirect fra sider der faktisk har flyttet URL.

Altså en side der før havde et andet link.

Eller fra sider der har haft en større (i forhold til jeres normale trafik) mængde trafik

Det handler om bogmærker og browser cookies

Grunden til at putte redirects på links, er at dine besøgende måske har bogmærket det link eller at det er det link der kommer frem som forslag, til en kunde der har været inde på din side igennem det link.

Hvis kunden bliver mødt af en 404 side, på det link de plejer at bruge til at gå ind på din hjemmeside. Så er der langt større chance for at de bare går ud fra din side igen og kigge efter en anden på Google.

Redirect sænker farten på at loade siden

Når et link redirectes, så kommer den søgende først ind på det link, sender sin anmodning om at komme på det link og her tager dit redirect så fat og sender søgeren videre til en side der virker.

Derfor handler det om de links som faktisk bliver brugt, hvor de små produkter eller sider, der bruges måske 1 gang om måneden ikke er værd at have redirect på.

Brug Google Search Console til at se om et link er indekseret

Hvis du kopierer linket til din 404 side, du gerne vil se om er indekseret på Google. Så kan du åbne din virksomheds Google Search Console, her kan du sætte linket ind søgefeltet i toppen. Hvis der står at siden er indekseret her, så er det vigtigere at redirecte siden.
indekseret side i Google Search Console

Statusser på redirect

Når du laver et redirect, så skal du vælge en status. I redirection gør du det, ved at trykke på tandhjulet.

Liste over redirect statusser

Vi nævner kun dem der er relevante 98% af gangene, for der findes ret mange.

404 – siden er ikke fundet

Dette er status på links hvor en side er slettet eller at dens URL er ændret. Det er disse links vi laver redirects af.

301 – Flyttet permanent – Dette bruger du nok mest.

Et 301 redirect fortæller søgemaskiner at linket er flyttet til en ny side. Brug dette til at omdirigere 404 links (links uden en tilhørende side)  til en af dine sider og fortælle at det nu er den her side der er siden der er relevant for dette link.

307 – Flyttet midlertidigt 

Dette bruges hvis du bliver nødt til at slette en side eller lave en side om, uden at gøre den live. Det kan være at du har fået at vide at side bryder copyright eller at siden har forkert viden, der kan yde skade på nogens helbred.

Her kan du bruge 307 til at lede linket til den side, over på en anden side, imens at du arbejder med indholdet på den anden.

Når siden er færdig igen, så sletter du bare dit redirect. Du kan også bruge 307 til at lede trafik fra en side du ikke skal have mere, til en anden side, der ikke er lige så relevant, men har lidt samme emne og så efter X antal tid, skal du huske at slette eller lave dit redirect om til 301.

Gør kun dette, hvis dit link har haft høj trafik, som en meget populær vare, der nu ikke længere findes. De fleste bruger dog bare 301 og flytter den permanent.

Husk at holde øje med dine redirects

Når du laver et redirect, så sikre dig at du ikke linker på det gamle link på siden. Hvis et link fra teksten eller menuen i din side, har et redirect. Kan ladetide på mobil, på en dårlig forbindelse, blive op til 4 gange så langsom af et redirect.

Du kan også risikere at skabe det der hedder en redirect chain

Du kan bruge Google Analytics til at se om et ældre redirect link har klik. Hvis din side har rigtig mange redirects, er det også en negativ vurdering af Google, derfor kan du med fordel slette dem der ikke har haft et klik i 6 måneder.

Brug kun tid på det her, hvis du har 2+ gange flere redirects end sider, med en webshop og 5+ gange så meget med en mindre hjemmeside med 10-20 sider.

Kan du ikke få nok? – Så kan du læse mere i vores Guide til WordPress

Del dette:

Mere fra:

  • Dronekamera og controller

    Dronelov – Regler for erhvervsmæssig brug af droner

    Af: Christian Rask • 05/12/2024
    Når droner bruges erhvervsmæssigt, er der omfattende lovgivning, der regulerer flyvningens sikkerhed, privatliv og ansvar. I Danmark følger reglerne EU’s droneforordning, hvilket betyder, at de…
  • Drone billede af GS-beklædnings butiksfront

    Forskellen på en almindelig drone og en FPV-drone 

    Af: Christian Rask • 04/12/2024
    Droneoptagelser bliver mere og mere populære blandt virksomheder, fordi dronevideoer giver en anderledes oplevelse af virksomheden og en mulighed for at præsentere sin virksomhed på…
  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…