En del af:

Teknisk SEO-analyse – Del 2 – Sådan handler du på den

Det her er fortsættelsen på Del 1 og går ud fra at du ved hvordan du erhverver en Teknisk SEO-Analyse. Du har fået en rapport,…


Læsetid: 16 minutter


Det her er fortsættelsen på Del 1 og går ud fra at du ved hvordan du erhverver en Teknisk SEO-Analyse.

Du har fået en rapport, men hvad betyder de forskellige fejl? Vi går igennem de forskellige fejl du kan støde på her og forsøger på bedste vis at guide dig til at kunne rette fejlene her eller i hvert fald at forstå hvad den betyder.

Vi deler teknisk SEO op i følgende emner her i artiklen:

  • Website sikkerhed
  • Kode
  • Website fart og ydeevne
  • Mobiloptimering
  • Crawling
  • Duplikeret content
  • Linkbuilding
  • Lokalitet

Website sikkerhed

For at Google overhovedet gider at overveje om din sides indhold er relevant, så kigger den på din sides sikkerhed. Det gør den ved at måle på forskellige ting:

  • Er hjemmesiden https krypteret og ikke http?
  • Har hjemmesiden et SSL-certifikat?

Begge disse er ting du løser fra dit kontrolpanel, fra dem der har din hosting, altså på din server.

https kryptering

At en side er https krypteret betyder at det kun er dig som besøgende og den side du sender til, der kan se den data der udveksles i øjeblikket at data sendes.

Dette er især vigtigt i situationer hvor personlige oplysninger udveksles som kortoplysninger, kontooplysninger, adresse og navn osv.

Du har sikkert set låsen ved siden af linket i toppen af din browser, det betyder at vores side er https krypteret.

Du har måske oplevet at få en advarsel om at en side ikke er sikker, det er på grund af det her. Det får ofte folk til at gå tilbage og vælge en anden side. Derfor skal der være styr på dette.

HTTPS kryptering

Er min hjemmeside så 100% sikker?

Nej, https krypterer kommunikationen, men det er kun imod det der hedder ”mand-i-midten”-angreb, at en sidder og følger med i kommunikationen.

For at få ydere sikkerhed, skal hjemmesiden have et SSL-certifikat, dette betyder også noget for Google.

SSL-certifikat

Et SSL-certifikat verificerer at din hjemmeside og din https kryptering hænger sammen. Du kan læse vores artikel om SSL-certifikat her. At have forudbetalt domæne og SSL-certifikat på 3 år eller mere, giver forøget tillid fra Google, da det afspejler at det er forventet at hjemmesiden vil være til stede i lang tid og højst sandsynligt ikke er fusk.

Kode

Når vi snakker om kode inden for teknisk SEO, er der tre typer for kode der er relevant: JavaScript, CSS og HTML.

HTML

HTML står for HyperText Markup Language og er koden der bestemmer hvordan din kode skal læses og hjælper blandt andet Computere og Google med at forstå hvad noget er.

For at beskrive dets funktion, så lad os beskrive det som et tog. HTML er toget, sådan som det er bygget op og ser ud, kanterne på overfladerne, formen på medarbejderne og rejsende på toget, omridset af deres silhuet.

CSS

CSS står for Cascading Style Sheet og er den kode der bestemmer stylingen for din hjemmeside, altså det overordnede design og layout og er reglerne for hvordan indhold i HTML koden skal ses.

CSS er togets inventar og farverne på alt i toget, på medarbejdere og rejsende, lad os sige reglerne for hvad vi har bedt om der er i toget. Det er det der transformerer en tegning til et billede, kan man godt sige. Så efter CSS er det toget som det ville se ud, hvis du tog et øjebliksbillede.

Javascript

JavaScript er koden der bruges til at skabe bevægelse, liv og interaktion. JavaScript er det der gør at en knap kan skifte farve, når din mus er over den eller du trykker på den, at et link skifter farve når du har trykket, at ting kan flyve ind fra siden. Altså bevægelse og liv.

JavaScript er i toget altså det der gør at vi kan se toget bevæge sig, at dørerne kan åbne i en flydende bevægelse, at folk kan stige af og på, uden på mystisk vis at blive ”teleporteret ind og ud”.

Når togets dør er ved at lukke, er et godt eksempel på JavaScript. Hvis der ikke var Javascript, ville lyset for døren ikke blinke, der ville ikke være nogen lyd, intet ville tyde på at døren lukkede. Den ville bare lukke lige pludselig, som et lyn.

Det er egentligt ikke vigtigt for dig at kunne kode når det handler om SEO, men det er interessant at vide hvad de forskellige koder gør på din hjemmeside.

Al denne kode tager tid at læse for Google

Hvad kan man så gøre ved det? Hvis du ikke har haft folk til at kode din hjemmeside, men selv har lavet det i WordPress, så kan du downloade et plugin der komprimerer CSS, her kan vi nævne WP Rocket og Smush som pålidelige plugins

MEN, lav et backup af hjemmesiden først. Det kan du også downloade et plugin til, her anbefaler vi UpDraft Plus, hvis din hosting ikke gør det for dig.

Hvis du har haft folk til at kode din hjemmeside, vil de blive ked af at du komprimerer koden, da det bliver til en lang linje, der er svær at læse. Her kan du ringe til dem og bede dem komprimere din kode så godt de kan. For det kan de godt.

Website fart og ydelse

Med at arbejde med koden, har du faktisk allerede gjort meget her. En anden ting du kan kigge på, er din hosting. Hvis du har en billig hosting på mindre end 200-250 kr. om måneden, så har du med høj sandsynlighed en meget begrænset hosting løsning.

Caching

At sørge for at hjemmeside regelmæssigt får renset sin cache, hjælpe på hjemmesidens fart og sikrer at hjemmesidens opdateringer modtages korrekt.

Har du WordPress anbefaler vi pluginnet WP Rocket, der skal hentes direkte fra hjemmesiden vi har linket til.

Hosting

Det vil sige at din hjemmeside ikke tildeles særlig meget prioritet på fart. En hjemmeside kan kun hentes og loades, så hurtigt som en server tillader det.

Det er især på dårligere mobilforbindelser en hjemmeside med dårlig hosting kan ses. Der kommer nemlig ingenting frem i lang tid og det har stor betydning for Google.

Du kan bruge Google PageSpeed til at belyse fejl der kan rettes for hjemmesidens fart.

Billeder og videoer

Billeder og videoer er de helt store farttyve, derfor skal du komprimere dem.

Husk at bevægelser og mange farver og paneler og videoer fylder, men de er også med til at gøre brugerrejsen til en bedre oplevelse, som google også måler på. Derfor skal der bare optimeres på det.

Slå autoplay fra på videoer, det er en fartsluger og folk skal nok trykke på videoen hvis den er relevant for dem. Google har allerede givet dig værdi for den hvis du har markeret den rigtigt, det kommer vi ind på senere.

Vi anbefaler Smush til billedeoptimering, dette plugin kan sætte videoer og billeder på til lazy load og kan formatere billeder til bedre størrelser og formater, så de ikke fylder lige så meget.

Når det så er sagt, så er hjemmeside fart det sted hvor fleste hjemmesider ikke gør det store, så du skal ikke hyper-fokusere på farten. Så længe du har gjort lidt, bare hurtig hosting, lazy-load og komprimerede billeder, så er du godt på vej til at have en bedre hjemmesidefart end 85% af internettet.

Mobiloptimering

Ifølge Danmarks Statistik er der minimum en smartphone i ni ud af ti hjem og ni ud af ti af dem anvender mobilen på nettet.

Der snakkes i krogene om, at 95-98% af trafikken på Zalando, kommer fra mobile enheder og det er ikke unormalt for webshops trafik fra mobile enheder at ligge på 75-82%. Det er derfor uhyre vigtigt at have en hjemmeside der enten er optimeret til mobile enheder og det ved Google godt.

Google har lavet flere store opdateringer til deres rangeringssystemer, der først og fremmest måler om en hjemmeside er mobiloptimeret og måler på en hjemmesides fart ud fra mobil, før den måler for PC.

Husk derfor at skære alt unødvendigt indhold fra på mobilversionen og gør menuen lettere på mobil end på PC.

F.eks. har vi en rul til toppen knap i bunden af den her artikel på PC, den er ikke på mobil, samtidig er vores menu anderledes på mobil.

Vi har lavet en artikel om mobiloptimering her.

Crawling og duplikeret content

Crawling handler om hvor nemt det er at komme rundt på hjemmesiden og om der ligger sider, der ikke er til at tilgå fra siden, om der er opsat en struktur for sidens opsætning og at optimere på denne.

Her arbejder vi egentlig lidt sammen med Google om at fodre Google med information om vores side, hvordan vi vil have Google til at læse vores side og hvad den skal overse.

Det er her at Google Search Console virkelig kommer i spil.

Det giver dig en indsigt i hvilke links din side laver og hvilke den ignorerer eller ikke kan læse og lidt om hvorfor i nogle tilfælde. Samtidig fortæller den tilbage til dig, hvad den modtager af beskeder fra din opsætning.

Google har et “crawl budget”

Google har et bestemt budget til din side. Dette budget bruges så hver gang Google måler på din hjemmeside, til at gennemgå indholdet på din hjemmeside. Nu flere tekniske fejl der er på din hjemmeside, nu længere tid tager det fra crawl budgettet for din side.

Hvis det er rigtig galt, er der sider der aldrig rigtig når at blive læst eller kan tage flere måneder uden nye ændringer at opdage for Google og først bliver crawlet senere efter det. Nu mere optimeret din hjemmeside er, nu hurtigere går det for din indsats og dit nye content at blive læst og indekseret.

Sitemap

Du skal have opsat et sitemap for din hjemmeside. Et sitemap er en oversigt over alle siderne på din hjemmeside.

Der kan være sider Google ikke kan nå eller Google kan have svært ved at forstå sammenhængen af links på din hjemmeside, når du har lavet interne links, uden et sitemap.

Ved at lave et sitemap og uploade det til Google Search Console, kan du give det til Google direkte og følge med i hvordan det modtages.

På WordPress kan du bruge Rank Math eller YoastSEO til at opsætte dit Sitemap.

Robots.txt

Robots.txt er den robot som styrer hvad søgemaskiner skal måle på og hvad det ikke skal måle på. På denne måde undgår du at Google måler på links som når folk søger på en vare, som egentlig ikke er en side.

Google kan kun starte med et link og indtil den ikke er sikker på, at det ikke er en side, så ser den det som en side.

Så ved at opsætte en Robots.txt, kan du udelukke at søgemaskiner skal læse links (URLs) som indeholder noget bestemt.

Det kan du også bruge Rank Math og YoastSEO pluginet til at, hvis du ønsker at ignorere en side, ved at sætte en side til noindex, igennem avanceret under SEO-menuerne i en af de to SEO-plugin.

Det bruges ofte til sider der ikke er videre relevante at finde på Google, som en side med en kontaktformular, men intet indhold, en succes side man lander på efter endt handel, siderne for cookie politik og privatlivspolitik osv.

Hvorfor opsætter jeg Robots.txt?

Robots.txt er en måde at fortælle søgemaskiner hvilke URL’s, du ikke vil have at søgemaskiner crawler. Det er din måde at få lov til at styre hvor søgerobotter kan gå hen.

Det virker kun til godsindede robotter, da det dybest set bare et en forespørgsel. Søgerobotter kan vælge at følge det eller ej, men det er en god måde at sætte en rettesnor op.

Hvordan opsætter jeg Robots.txt?

Robots arbejder på regler. De regler hedder allow og disallow, tillad og undlad. Du kan finde standard opsætninger af robots mange steder. Du vil oftest se disallow, da allow er standardfunktionen.

En opsætning kan se således ud:

User-agent: [Er søgemaskinens navn]

Disallow: [URL der skal undlades at crawle]

Allow: [URL der skal crawles]

Sitemap: [Skal stå i bunden og vise dit URL]

Vi anbefaler at dele op i grupper af 5-6 links, der er grupperet under samme emne, så det er let overskueligt, til næste gang du skal have fat i det.

Det er vigtigt at vide at dine URL for dine forskellige sider kan hedde noget ret forskelligt, så der er ikke en standard opsætning du bare kan kopiere, uden at du risikere at blokere for noget relevant indhold eller slet ikke blokere.

Dine links kategorier kan være opsat på engelsk, du kurv kan hedder cart og du kan også have kombinationer hvor nogle sider er med dansk URL navn og nogle er på engelsk. Det afhænger af opsætning.

Hvor finder jeg Robots.txt?

Robots.txt kan findes i dit webhotel, under filhåndtering eller hvis du har en WordPress hjemmeside, kan du tilgå det direkte med pluginnet der hedder Rank Math, som giver dig mulighed for at lave avancerede SEO ændringer på din side.

Måden hvorpå Robots.txt fungerer, er at du først definerer en user, således:

User-agent: *

Symbolet her (*) betyder alle brugere, altså alle søgemaskiner.

User-agent: Googlebot

Du kan altid finde en oversigt over hvad de forskellige søgemaskiners navn er for Robots.txt. Dette er navnet på Google og dette siger at reglerne under gælder for Googlebot specifikt. Google vil kunne læse den her linje og forstå at der skrives til Google. Google får så at vide at alle links under med disallow, ikke skal læses.

Regler i Robots.txt

Herefter opsætter vi nogle regler for hvad der må crawles og hvad der ikke må crawles af søgemaskiner. Det gøres med allow og disallow.

Disallow: /kurv

Her udelukker vi kurven fra at blive crawlet.

Det kan afhænge hvad der er behov for. Så derfor kan der være brug for den ene metode det ene sted og den anden, det andet sted.

Det er også muligt at tillade et URL imellem andre URL du har forbudt med Disallow:

User-agent: *

Disallow: /blog/

Allow: /blog/en-lille-historie

Her har vi forbudt søgemaskiner at crawle blog siden og alle siderne på bloggen, undtagen en, som vi har tilladt den at læse. Dette skal meget sjældent bruges, men det er værd at vide.

Som du kan se i kodeblokken herover, skriver du bare flere regler efter hinanden, det er den mest let læselige måde at gøre det på.

#

Alt efter et # symbol læses ikke og du kan derfor skrive lige hvad du vil efter #, det er beregnet til noter. Nogle virksomheder har rigtig meget sjov med at putte kreative ting i deres Robots.txt efter #.

Robots.txt bil

Herover ses et billede der er sat ind over robots.txt for et blomsterfirma.

Robot.txt NIKE

Og det her er fra NIKEs officielle hjemmeside.

En normal opsætning ser ud som du ser i kodeblokken vi har indsat herover, men du kan sætte op som du ønsker, bare hver linje ikke indeholder mere end en user eller en regel. Gør dog dig selv den tjeneste at gøre det overskueligt.

URL

Hold URL korte, men ikke for korte 15-50 tegn efter dit domæne og for at hjælpe med SEO, sørg for at URL relaterer til siden og bruger de samme nøgleord som siden. URL hjælper også søgemaskiner med at forstå strukturen på hjemmeside.

/produkter/haven/plaeneklipper/texas

Dette link fortæller os der er erfarende i SEO, at der er tale om en naturlig rejse til en mærkesortering under produkter, for Texas Plæneklippere. Google foretrækker at sider ikke bliver for dybe så pas på med at sætte 5-7 sider under hinanden.

Redirects

Når du sletter en side på din hjemmeside, så sletter du en adgang fra Google til din side, men du også risikere at det er en adgang fra en tidligere kundes eller besøgendes cache i deres webbrowser, de bruger til at gå ind på din hjemmeside og i værste tilfælde en adgang fra deres bogmærker.

Derfor er det vigtigt at redirect’e URL fra sider der har haft en hvis trafik, hvis disse slettes. Lad os sige et populært produkt der udgår, som har solgt mange gange eller en hovedkategori der er blevet rykket til et andet URL.

Her er det vigtigt at få et redirect til den nye side. Du kan bruge Google Search Console til at opdage sider der er forsvundet (404) fordi at du har slettet dem.

Der kan også identificeres rigtig mange URL fejl igennem Google Search Console, så brug det altid ved siden af din SEO rapport.

Hold øje med dine links på hjemmesiden

Hjemmeside strukturer ændrer sig historisk vis, det er de færreste der ikke laver større ændringer på en hjemme side over nogle års tid. Derfor er det vigtigt at holde øje med at hjemmesiden ikke linker til gamle sider og bliver redirectet til den nye side.

Det tager tid for Google at crawle et link og dobbelt så lang tid hvis det er et redirect. Det samme gør det for dine kunder, hvor load tiden tager længere tid med et redirect, derfor er det vigtigt at undgå redirects, når kunderne ER kommet ind på siden.

Canonical sider

Google sammenligner indhold på dine sider, hvis to sider er næsten ens eller endda helt ens, fordi der er behov for at tilgå det fra flere sider, så er der behov for at gøre en af siderne canonical. Altså at fortælle søgemaskiner direkte at en af siderne er en kopi af en anden.

Det gøres på forskellige måder, alt efter hvilket CMS man har. Det ligger dog næsten altid under SEO menuerne og ofte under avanceret.

Orphan pages

Det kan ske at nogle af dine sider slet ikke har et link til sig. De eksisterer stadig og søgemaskiner kan få at vide at den eksisterer af sitemap, men hvis der ikke er en måde at tilgå siden i form af links på din hjemmeside, så kan søgemaskiner og endnu vigtigere, dine kunder, ikke nå den.

Vi anbefaler som minimum at have 3 links til alle sider fra andre sider.

Det kan være svært og det er ikke noget du skal med alle sider, men det er god tommelfingerregel, se dog bort fra sider du har lavet noindex og udelukket med robots og gør det kun hvis siderne er relevant for den anden side.

Altså link ikke fra en kategoriside til en blog side, hvis den ikke er relevant for kategorisidens emne.

Link Building

Når det kommer til teknisk SEO, omhandler linkbuilding din måde at linke imellem sider (intern linkbuilding), for at skabe det vi kalder ”siloer” af emner. Det vil sige at du bruger dine links til at kæde kategorisider sammen med artikler, der handler om emnet og ingen andre steder.

På denne måde forstår Google at de forskellige sider relaterer til hinanden og er en naturlig brugerrejse for dine kunder.

Hjemmeside struktur sitemap

Lad os sige at du sælger sko og sandaler, de har hver deres landingsside/kategoriside hvor du har samlet de forskellige brands og produkter.

Samtidig har du en blog, der skriver om alle de problemstillinger eller informationer, som dine kunder søger efter på Google det handler om skopleje, hvordan man matcher farver af snørebånd til sine sko at have sandaler på i solen og hvilke sandaler der er bæredygtige, blandt andet.

Nu linker du så sko artiklerne til sko landingssiden og til relevante leverandør sider du har for sko og måske endda sætte sko produkter ind som eksempler, med link i sig eller måske har du en anden kategoriside der hedder skopleje, her er det også naturligt at kæde disse sammen.

Herefter linker du sandalartiklerne sammen med sandaler og relaterende sommerartikler.

Når du har opsat en link building der sender kunderne naturligt videre, har du lave en god teknisk link building, husk at målet med det, er at kunde foretager en konvertering, så gør det muligt for kunden at lave den konvertering alle steder eller at der altid linkes imod muligheder for at konverter.

Husk at holde øje med din interne link building, som vi snakkede om i redirect, så du undgår at links du har lavet, bliver til redirects over tid. I WordPress kan du bruge en Auto Linker, til at hjælpe dig med den interne linkbuilding.

Lokalitet

Her snakker vi ikke hvor din virksomhed ligger, her handler det om sprog. Hvis du har flere sprog på din hjemmeside, så er det vigtigt at siderne er markeret med dette.

I WordPress kan du opdele dine sider i forskellige sprog med Polylang pluginnet, det er vigtigt at du fortæller Google at en side er rettet imod et specifikt sprog.

Engelsk virker ikke til at påvirke så meget, hvis du skriver det på en side uden at tildele det, men sider med tysk, russisk og spansk giver en negativ vurdering af din side, hvis de ikke er anført at skulle være på et bestemt sprog. Her går Google ud fra at siden er dansk.

Sørg også for at sider med et andet sprog ender på det rette domæne sprog, altså at tyske sider ender .de og svenske på .se osv. Det er det mest effektive for SEO.

Igen ses Engelsk på en hjemmeside mere blødt på, da det er normalt at se engelske fraser og engelsk oversættelse på danske domæner.

Har du brug for assistance?

Hvis du har brug for en konsulent eller en erfaren SEO hjælp, så klik på linket nedenunder. Vi står klar til at hjælpe dig med din tekniske SEO. Læs mere om SEO herunder, hvis du ikke har arbejdet med SEO på hjemmesiden ud over den tekniske SEO eller hvis du vil lære mere om organisk arbejde.

Du er velkommen til at læse mere i nogle af vores andre blogindlæg

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…