Når man overvejer, om man skal have ny hjemmeside, så er det oftere og oftere blevet et spørgsmål, om man skal lave hjemmesiden selv.

Der var en tid, for bare 10-15 år siden, hvor det nærmest var umuligt at lave en hjemmeside selv. Her var det ikke unormalt at betale en standard udviklingspris på 25.000 kr. for at få lavet en hjemmeside hos det lokale webbureau (hvilket faktisk er en meget forståelig pris, som du vil se nederst i artiklen).

Dette har ændret sig siden hen, hvor der er opstået mange forskellige tools og programmer til at lave egen hjemmeside, hvilket har strømlinet processen markant. Men hvordan får man egentlig den bedste lav-selv-hjemmeside? Det vil du finde svar på i denne guide.

Hvordan laver man en hjemmeside?

Her er vores trin for trin guide til, hvordan du laver din egen hjemmeside og hvilke valg der gør sig gældende under selve processen.

Selvom processen er blevet strømlinet mere hen over årene, så er der stadig en masse aktive valg, som du bør forholde dig til, når det kommer til din nye byg-selv hjemmeside. Vi har 4 overordnede steps til at få din nye byg selv hjemmeside op og køre:

  • Lav din egen hjemmeside (STEP 1: HOSTING, DOMÆNE OG WEBHOTEL)
  • Lav din egen hjemmeside (STEP 2: CMS-SYSTEM ELLER WEBSITE-BUILDER)
  • Lav din egen hjemmeside (STEP 3: SEO-OPTIMERING)
  • Lav din egen hjemmeside (STEP 4: MARKEDSFØRING)
     

Lav din egen hjemmeside (STEP 1: HOSTING, DOMÆNE OG WEBHOTEL)

Step 1 i opsætning af din egen hjemmeside er at sikre huslejen. Du skal sikre dig at domæne, hosting og webhotel er i orden.

Der er mange fagtermer forbundet med hjemmesider, og et af de vigtigste er nok “hosting”, “serverhosting”, “webhosting” eller på dansk “webhotel” som alle betyder mere eller mindre det samme.

For at kunne forklare, hvad “hosting af hjemmesider” eller “webhosting” går ud på, må vi først fastslå, hvad et website består af.

Et website består i bund og grund af forskellige filer – scripts, styling, html-kode og billeder, som bliver til en interaktiv hjemmeside, når hjemmesidens “index” fil åbnes.

Disse filer skal ligge et sted, hvor de besøgene kan åbne dem, og til det bruger man en “server”.

Serveren er en computer, der altid er tændt og online, så besøgene altid kan komme til at se filerne og dermed dit website.

For at komme hen til filerne skal man kende serverens IP-adresse, som er en kombination af tal og bogstaver. Dertil har man opfundet domæner. På den måde kan man gennem en DNS (domain name service) koble “webto.dk” sammen med en IP-adresse. Så hvis du søger “webto.dk” i din browser, vil du blive ledt direkte til vores website, uden at skulle kende den præcise IP-adresse.

Så når du skal lave en hjemmeside, og der tales om “webhosting” så vil der typisk være tale om:

  • Domæne hosting – Sørger for at domænet sender brugeren til serverens IP-adresse.
  • Webhotel – Harddiskplads på serveren til de filer som dit website er lavet af.
  • Database server – En seperat server som holder databasen, hvor alle tekster til hjemmesiden er gemt.
  • Mail hosting – Den del af serveren som håndterer e-mails sendt til dit domæne.

En forenklet måde at se hosting på kan være at se det som huslejen på internettet. Det er de ydelser, som skal til for, at dit website kan være tilgængeligt for hele verden, 24 timer i døgnet.

Prisen af hosting kan variere rigtig meget, da det både kommer an på, hvor meget dine filer til websitet fylder, samt hvor mange brugere, der besøger dit website.

Du skal finde en udbyder, som kan tilbyde dig disse services. De fleste kender simply.com eller one.com som de billigste udbydere. Ved valg af udbyder og webhotel-løsning bør du dog være opmærksom på, hvor meget support de inkluderer, og hvor meget plads og CPU-kraft som skal til for, at din hjemmeside kører optimalt.

Lad os nu sige, at din nye hjemmeside bliver populær og trækker meget data, så er det lidt at skyde sig selv i foden. hvis man ikke har hestekræfterne under køleren til at imødekomme forbrugeren. I sådan et tilfælde er din hjemmeside bare langsom, hvilket forbrugeren ikke synes om – og derfor vil Google også straffe dig med dårligere placeringer på søgemaskinen.
 

Lav din egen hjemmeside (STEP 2: CMS-SYSTEM eller Website Builder)

Step 2 i opsætning af din egen hjemmeside er at vælge et CMS (Content Management System).
Sådan et system er med til at sikre dig, at du ikke skal ind og pille ved html kode, men kan redigere din hjemmeside direkte via en brugervenlig interface eller UI.

Det er et af de vigtigste valg, da du formegentlig skal arbejde på siden mange år ud i fremtiden. Vælger du derimod at gå med en Website-builder, som er en samlet og låst løsning – så skal du fuldstændig ignorere STEP 1 af guiden.

Du skal dog stadig tage højde for, hvilket domænenavn du ønsker for din hjemmeside.

Hvordan laver jeg en hjemmeside i WordPress?

Du går ind på wordpress.org og downloader det.
Her er linket til deres egen guide How to install WordPress – WordPress.org Forums som guider dig igennem processen af at installere WordPress på serveren.

WordPress kræver, at den server som du har købt/lejet dig frem til, allerede besidder softwaren:
PHP 7.4 eller nyere version + MySQL 5.6 eller MariaDB 10.1 eller nyere version. Ellers skal du installere denne software selv.

WordPress installationen som du downloader, har en indbygget installer, som guiden ovenfor også viser dig, hvordan du tilgår under installationsprocessen.

Alternativt så har din udbyder måske en ”1 click installation” til WordPress, som allerede befinder sig direkte på serveren. Dvs. at du ikke behøver at rode med installation af WordPress, men faktisk bare klikker på en knap på din server og den installerer WordPress for dig. Dette er den letteste måde at få WordPress op og køre på.

Efter WordPress er installeret, så giver det mening, at du orienterer dig omkring de mange plugins/extensions som findes til systemet.

Her er f.eks. en søgning på værktøjet, Elementor: Search Results for “elementor” | WordPress.org og du kan med fordel også kigge gennem de gratis temaer som udbydes: WordPress-temaer | WordPress.org

Hvordan laver man en webshop i WordPress?

Hvis du ønsker at lave en webshop i WordPress, så kan du installere “WooCommerce” som et plugin til den WordPress installation, der allerede fulgte med på din server eller som du selv installerede. Selve plugin’et for WooCommerce finder du her: Search Results for “woocommerce” | WordPress.org

Her er det også værd at bemærke, at nogle servere vil indeholde en 1 klik installation af WooCommerce, såvel som WordPress, men dette er oftest sammensat med en højere pris, fordi abonnementløsningen henvender sig til webshop trafik load – som oftest er højere end normale websites.

Så det er værd at kigge ind i en manuel installation af denne software.

Hvordan laver jeg en hjemmeside i TYPO3?

TYPO3 har de samme krav til at PHP og MySQL, som WordPress har, men her skal du altså også installere Apache på serveren.

Du kan læse systemet forudsætningskrav her: Download TYPO3 11.5.16 – get.typo3.org

Det er vigtigt, at du sætter dig ind i, hvordan TYPO3 fungerer. Du kan læse om den generelle TYPO3 installation her: Installation — Getting Started main documentation (typo3.org)

TYPO3 har en indbygget installer, som ovenstående guide viser dig og hvor i installationsprocessen den dukker op.

Så snart du har installeret TYPO3, vil din backend også automatisk være opsat og du kan logge ind og redigere content med det samme. Dog vil din side se meget bar ud, så du kan med fordel få opsat et gennemgående tema, der hedder ”Bootstrap”, hvilket er et meget brugt tema.

Efter TYPO3 er opsat på din server, vil jeg råde dig til at downloade TYPO3 introduktionspakken, som indeholder templates i Bootstrap og samtidig viser dig, hvordan temaet ”Bootstrap 3” virker i praksis – det er den letteste måde at forstå, hvordan du kan redigere din side i TYPO3: TYPO3 Extension ‘The Official TYPO3 Introduction Package’ (introduction)

Derefter er det bare at sætte sig ind i, hvordan systemet virker. Der findes en række extensions til TYPO3, ligesom der gør til WordPress.

Fordele og ulemper ved CMS

Fordele ved CMS?

  • Lav pris (nærmest gratis).
  • Nemt at komme i gang med for de fleste.
  • Masser af gratis hjælp og information tilgængeligt på nettet.
  • Du har dit eget domæne, som du kan opbygge et brand omkring.
  • Meget fleksibelt – du kan bygge både små og store sider med et CMS. Det er kun fantasien og dine evner med CMS-systemet, der sætter grænser.
  • Du kan udbygge dit CMS med en webshop, hvis du ønsker det. Specielt aktuelt med WordPress som kan udbygges med WooCommerce.
  • Fuld adgang til den bagvedliggende kode, så du kan få din hjemmeside præcis, som du vil have den.
  • Open Source, så hvis et udviklerhus engang skal kigge på hjemmesiden, så forstår de systemet og de vil være i stand til at opdatere den til nyeste version.

Ulemper ved CMS?

  • Plugins og extensions vil oftest koste penge, hvis forskellig funktionalitet ønskes.
  • WordPress kræver lidt teknisk indføring, og i nogle tilfælde kan det godt kræve omskrivning af temaets HTML og CSS for at få det til at se ud, som man gerne vil have det, ligegyldigt hvilket tema man har valgt.
  • Du skal selv opdatere og vedligeholde dit CMS, hvilke i nogle tilfælde kan medføre problemer.

Du kan også vælge en Website-Builder til at lave din hjemmeside i. Her er et ofte stillet spørgsmål: hvad er det bedste hjemmeside program?

I denne guide vil jeg kun komme omkring de 2 største på markedet lige pt: hhv. ”Wix” og ”Squarespace”:

Hvordan laver jeg en hjemmeside i Wix?

Du går til Wix hjemmeside: Wix prisinformation | Opgrader til en Premium-pakke | Wix.com og vælger en pakke.

Derefter har hjemmesiden en simpel guide, som du følger. Du har ikke behov for at købe hosting, server, domæne eller andet
– da Website-Builderen er én samlet (og låst) løsning.

Med Wix får du mange templates til rådighed fra begyndelsen, og det fungerer på mange sprog. Det er igen rettet mod et brugervenligt system, hvor faste rammer er en god ting.

Hvordan laver jeg en hjemmeside i Squarespace?

Samme proces som med Wix.

Du går ganske enkelt ind på Squarespace Pricing – All Pricing Plans – Squarespace og vælger en plan alt efter, hvad du ønsker.
Din hjemmeside opsættes i Squarespace’s system og systemet guider dig igennem opsætningsprocessen.

Squarespace kan i flere tilfælde være flottere end Wix på design fronten, med elegante, minimalistiske designs. Men samtidig har det heller ikke nogen gratis plan overhovedet, ligesom Wix har.

Fordele og ulemper ved Website-Builder

Fordele ved Website-Builder?

  • Det er et nemt setup, og du kommer hurtigt igang. Du skal ikke tænke på hosting, opdateringer eller installering af CMS da dette allerede er gjort for dig.
  • Ofte er der support inkluderet i dit abonnement.
  • Brugervenligt for nybegyndere.

Ulemper ved Website-Builder?

  • Du er låst til deres system, og vil du skifte til noget andet, er dette meget besværligt eller umuligt.
  • Det er en del dyrere end hvis du selv køber webhotel+domæne og selv installerer CMS.
  • Systemerne er ret begrænset i forhold til en open source CMS-løsning som f.eks. WordPress med alle sine plugins. Du er låst i funktionalitet alt efter, hvad Website-Builderen tillader.
  • Du kan ikke selv ændre i koden (html/php) for systemet, hvis du vil lave nogle tilpasninger, som ligger udover standardsystemet eller udbygge din hjemmeside på et tidspunkt.
  • Systemerne er også meget afhængige af Javascript, hvilket i massive mængder kan medføre at hjemmesiden performer meget dårligt – og scorer dårligt på SEO og brugervenlighed overfor forbrugeren.
  • Køber du ikke et Premium abonnement, men beholder deres gratis abonnement, så får du ikke dit eget domæne, hvilket kan have meget hårde konsekvenser – specielt på SEO-fronten med eksponeringer og hvordan Google kæder tingene sammen.
  • Du får reklamer for Website-builderen på dit website, hvis ikke du køber et abonnement. Det giver et meget uprofessionelt udtryk.
  • Du har måske ikke mulighed for at tilføje populære betalingsmetoder til sitet- såsom mobilepay.
     

Lav din egen hjemmeside (STEP 3: SEO-optimering)

Når det kommer til din nye byg selv hjemmeside, så er det fuldkommen essentielt, at der er en SEO-plan bag projektet.

Du kan sammenligne det lidt med, at du kan bygge din ideelle forretning på torvet i København. Der er hundrede-tusindvis af gæster, som kommer på det torv.
Men din flotte nye butik ligger i en baggård uden nogen synlige, bemærkelsesværdige skilte eller passager. Der er altså ingen kunder, der kan se din forretning og derfor kommer der ingen kunder.

På internettet er Google dit torv i København og SEO er din lokation. Det er der, at alle kunderne befinder sig og søger efter deres ønskede produkter og services. SEO (Search Engine Optimization) er alle de skilte, passager, reklamer som peger mod din forretning, og det er selve lokationen af forretningen i sig selv.

Med god SEO kan du ligge plask midt på torvet og tusindvis af kunder VIL vandre ind i din butik.

OBS! Et super trick er at gå efter et Domæne navn (som beskrevet tidligere i guiden), der vitterligt siger det, som du forsøger at sælge. Så hvis nu jeg f.eks. solgte huller i osten, så ville jeg kalde min hjemmeside for www.hulleriosten.dk eller hvis jeg solgte tudekiks, ville jeg kalde den for www.tudekiks.dk.

Grunden til, at det er smart, er, fordi Google ALTID vil prioritere den hjemmeside, som har domænenavnet før alle andre konkurrenter næsten ligegyldigt, hvor godt de har lavet deres SEO arbejde.  

SEO består sådan set i 2 hovedsagelige elementer: Organisk SEO og Teknisk SEO.

Teknisk SEO; når det kommer til Website system (om du vælger WordPress, TYPO3, Wix osv.), så omhandler det, hvordan tekst er opsat helt teknisk i websitets titler og undertitler (H1, H2, H3) + billedtekster + URL + metabeskrivelser osv.

Teknisk SEO omhandler også brugervenligheden på siden. Det er billedoptimeringer, hastighedsoptimeringer, load optimeringer, minimering af Javascript osv.

Det er i den tekniske del, en Website-Builder kan volde problemer, netop fordi systemet er låst og du ikke råder over, hvor meget javascript der bliver pumpet ind i køen, når websitet skal loade en underside.

Teknisk SEO afhænger meget af din forståelse af det CMS-system, du bruger. Du bør vide, hvordan du tilretter H1,2,3 osv. på alle undersider + hvor du redigerer billed-alt tekster og meta-beskrivelser.

Du bør vide, hvilke billedoptimeringstiltag som dit CMS tilbyder, samt hvilke billedformater den understøtter.

Organisk SEO omhandler i grove træk den tekst, som du selv producerer til din hjemmeside. Det er hele hensigten med det content-/indhold, som siden er bygget omkring. Det er svar på spørgsmål som ”hvad din butik tilbyder af produkter og services” og ”hvad folk søger på for at finde din butik”.

Du bør opstille en SEO-strategi med en række keywords, som du vil ”satse” på for at lokke folk til via deres Google søgninger.

Organisk SEO er blevet mere komplekst hen over årene, primært fordi Googles bots som crawler din hjemmeside for at bedømme den, er blevet væsentlig klogere. Derfor er de nu i stand til at vurdere, om din tekst både er relevant for læseren, men også om den har været indholdsrig. Da Googlebotten nu også ved, hvornår dine forbrugere forlader siden igen, så kan den hurtigt gennemskue om din tekst bare har været varm luft.

Google belønner KUN en god kombination af både Teknisk SEO og Organisk SEO. Det kan ikke siges nok, at Google bedømmer din hjemmeside, både på om teksten er hensigtsmæssig, men også på om brugervenligheden er i topklasse. Hvis din hjemmeside er langsom pga. javascript load issues, så straffer Google dig – det skal du ikke være i tvivl om.

Det skyldes simpelt hen, at Google udelukkende går op i brugeroplevelsen hele vejen rundt. Og den vil aldrig foreslå en hjemmeside til sine forbrugere, som er langsom, ikke-responsiv, ikke sikker med HTTPS eller generelt bare dårlig optimeret.
 

Lav din egen hjemmeside (STEP 4: MARKEDSFØRING)

Den sidste del af at lave din nye byg selv hjemmeside omhandler markedsføring online. Det siger lidt sig selv, men der er altså millioner af hjemmesider på internettet, og det er nemt at drukne i de massive mængder.

For at din hjemmeside kan nå sin målgruppe, kræver det, at du markedsfører den via nogle forskellige medier. Det er medier som Facebook og LinkedIn.

Og det kræver også nogle betalte services såsom Google Ads, hvor du bruger nogle penge på at lade Google eksponere dig ekstra meget – ud over dine normale SEO-placeringer.

Husk at du ikke kan markedsføre dig til ”alle” og lad vær med at være for ”bred” i din markedsføring, da det vil medføre mange konkurrenter. Nogle gange er det en fordel at markedsføre sig omkring sin fysiske lokation – og altså, der hvor du placerer dig i landet.

Når du markedsfører din hjemmeside, så vil du også kunne følge processen i forskellige analytiske værktøjer. Der findes en hel del, men du kan starte med Google Search Console, som er et gratis værktøj, Google selv stiller til rådighed. Det giver dig basis information om trafik på din hjemmeside.

Med disse analyse-værktøjer kan du følge med i, hvorfra dine kunder finder din hjemmeside, og du kan reelt følge med i, hvor mange der kom ind på din hjememside via din Facebook markedsføring, kontra din LinkedIn, kontra din Google Ads eller organiske SEO-placeringer.

En tommelfingerregel hedder, at lave content ofte og eksponere det ofte. Du kan evt. læse vores artikel om Curanet og deres råd til gratis markedsføring her: Curanet’s Marketings tips & tricks – Gratis marketing – Webto.dk.

Du kan tage udgangspunkt i alle de ”events”, der finder sted med din nye hjemmeside, såsom opstart, samarbejdsaftaler, webinars, seminars, solgte produkter osv. Alle disse events som forekommer i din virksomhed, de skal omformuleres til opslag på Facebook og LinkedIn. Du bør holde content on-going hele tiden.

Når det kommer til betalt markedsføring med Google Ads, så er du nødt til at prøve dig lidt frem i starten. Du skal kaste nogle penge efter det for at se, hvad det giver igen – og for hele tiden at udregne din ROI (return on investment) på alle dine spends. Efterhånden som du bruger Google Ads, vil du også blive dygtigere til at se effekten og udregne effekten af dine spends.
 

Fordele og ulemper på pris:

Den umiddelbare fordel ved at lave egen hjemmeside er åbenlys: prisen. Fordi det kan jo være ”gratis” at lave egen hjemmeside – altså hvis man selv har tiden til at sætte sig ind i det og gøre hjemmesiden funktionel og sikker.

Men bare fordi man kan lave noget selv, så er det faktisk ikke altid ensbetydende med, at man får det ud af det, som man håbede på. Hjemmesider, html-koden, serveropsætning, DNS, HTTPS er stadig, den dag i dag, en kompleks størrelse og du kan godt regne med en overall investering på ca. 70 timer for at komme i mål med din hjemmeside, hvis den skal være helt funktionsdygtig. Du vil med stor sandsynlighed ende med en højere kostpris, end du regnede med, og her kan vi give et eksempel på, hvad vi mener:

Den danske gennemsnitsløn (for 2022) er på 44.514 kr., og vi arbejder i gennemsnit (i 2022) 169 timer om måneden. Det giver en gennemsnitlig timeløn på 263 kr.

Hvis du siger 263 kr. (din timeløn) * 70 timer har du en kostpris på hjemmesiden på 18.437 kr., hvis du laver den selv. Dertil skal du lægge dine eksterne hosting omkostning og alle de adskillige timer det vil tage at supportere siden, hvis og når den bryder ned. Dvs. 18.437 kr. er minimum, når alt dit arbejde er betalt i timer.

Wix, som er den mest populære begynder-løsning, koster dig ca. 126 kr. om måneden og derfor 3.000 kr. på 2 år. Du er låst til deres system og dets begrænsninger, men det er samtidig nemt for nybegyndere. Her er du måske kun 55 timer om at lave din hjemmeside. Du ender derfor med en pris på 17.465 kr. for 2 år. Dette er også en minimumspris, da opgraderinger af dit abonnement nemt kan koste dig flere tusinde kroner mere, for simple forbedringer til sitet.

Hos Webto laver vi samme stykke arbejde for 5.000kr + 599kr i hosting (inkl. support). Vores udviklingspris + support/hosting vil ende i en samlet omkostning efter 2 år på 19.376 kr.

Hvis du selv skal stå for SEO optimering af din hjemmeside, og du er nybegynder til den arbejdsform – så kan du regne med at skulle bruge i hvert fald 4-5 timer på det om måneden, indtil alt din tekst er produceret og du har effekt i dit SEO-arbejde, hvilket giver en kostpris på 1.315 kr. pr. måned i modsætning til, at vi laver SEO-optimering (inkl. teknisk SEO) for dig til 999 kr. om måneden.

Hvis du selv skal stå for din markedsføring, kan du regne med også at bruge 3-4 timer på det om måneden, og du vil nok også skulle regne med, at dine Google Ads spends ikke er præcise nok i starten – hvilket vil medføre en øget omkostning. Derfor sidder du nok med en samlet omkostning på 3.000-5.000 kr. pr. måned. Hvor du kan få det samme fra Webto til fra 999 kr. pr. mdr. – og vi laver både din SoMe markedsføring samt Google Ads kampagner helt professionelt.

Nu er ovenstående et meget generelt eksempel. Og der findes selvfølgelig også personer og virksomheder, som har kunne lave en hjemmeside enormt billigt. Men der er også forskel på, om din hjemmeside bare skal være det gængse visitkort uden noget funktionalitet, eller du ønsker noget basis funktionalitet på siden.

Og du kan selvfølgelig godt vælge at leve med mange af de begrænsninger som f.eks. Wix systemet medfører, og dermed kan du få en hjemmeside meget billigt (med reklamer på vel og mærke), men det er vores erfaringer, at så snart virksomheden vokser bare lidt og ønsker øget funktionalitet, så bliver disse begrænsninger automatisk til plageånder og børnesygdomme.

Det er bare superærgerligt, at en hjemmeside som du har passet og plejet i årevis skal smides ud og erstattes, fordi den er lavet i et låst system.

I sidste ende får du måske et langt bedre og mere funktionelt produkt ved at købe det hos dit lokale webbureau. Det har noget at gøre med, at vi arbejder effektivt, fordi vi laver det samme arbejde igen, og igen og at vi arbejder med SEO, Google Ads og online markedsføring hver dag. Og du vil altid have sikkerheden i, at din hjemmeside og markedsføring er lavet professionelt.

Vores pointe er, at du umiddelbart kan få et solidt og fremtidssikret system, som er tilpasset af et professionelt webbureau til stort set samme pris, som hvis du lavede det selv.

Vores eksperter deler gratis ud af deres viden.

Få her gode råd, tips og tricks til din markedsføring og online tilstedeværelse fra vores eksperter.

Indtast din e-mailadresse
Tilmeld nyhedsbrev nu.