Curanet er eget af aktieselskabet team.blue Denmark A/S og er en af Danmarks førende serverudbydere med en omsætning i 2021 på 476 millioner kroner og 200+ ansatte. Og nu kender vi alle deres marketing tips og tricks, som vi gerne deler med dig.

Webto har været til Curanets seminar, hvor vi har lært om deres marketingstrategier og hvad en it-gigant bruger sin energi på, når marketing skal være mest effektiv. Curanets marketing er som hovedregel delt op i 2 dele – gratis marketing og betalt marketing.

Gratis marketing

Gratis marketing omhandler, hvad man kan gøre inden for gratis marketingkanaler for at promovere sin egen virksomhed. Curanet opfordrer til, at man benytter sig af gratis markedsføring næsten dagligt ved at lave posts om, hvor man er, hvad man laver og hvilke aktiviteter man har deltaget i dagligt. Her kan man med fordel skrive de 3 vigtigste ting ned, som man har oplevet på de aktiviteter, hvor man deltog, og dele lige præcis kun disse 3 detaljer for at præcisere de informationer, man deler. Disse informationer/oplevelser skal så deles på f.eks. de sociale medier (Facebook, LinkedIn osv).

Curanet opfordrer til, at man laver landingssider til sin hjemmeside omkring de produkter, man sælger og de værktøjer man bruger, da disse landingssider vil skabe SEO trafik og kan være relevant content for forbrugeren. Det er her også meget essentielt at viderebringe den viden, som ens virksomhed arbejder med. Så hvis vi nu f.eks. tager Webto, der har en unik viden om web development og marketing, så hedder missionen, at vi bør videregive denne viden for at skabe værdi for vores kunder og dermed promovere os selv. Dette gælder for alle brancher.

Derudover foreslår Curanet, at man bør lave content omkring de løsninger, man har lavet for sine kunder. Sådan bruger man altså sine projekter/kunder/salg som aktiviteter i et newsfeed, opslag, artikler, nyhedsbreve og landingssider, der alt sammen omhandler denne nye løsning, man har udarbejdet. Det hæfter sig også meget til første pointe omkring at producere content meget ofte, nærmest dagligt. Det kan være udfordrende og svært at finde på ting – så brug gerne omgivelser og oplevelser som inspiration.

Vidste du, at video-materiale boomer lige nu?

Som Curanet forklarer os, så skal man til at bruge videomateriale i sin markedsføring langt mere, end man har gjort før – og gerne videomateriale med høj etos appel, dvs. troværdigt materiale – gerne håndholdte videoer som er optaget på telefonen. Disse videoer skal afspejle, hvem man er som virksomhed, værdier, viden og evt. det samarbejde, som man har hos sine partnere.
Det er supervigtigt at producere video materiale, der opdyrker følelsen af legitimitet og troværdighed. Disse videoer kan bruges på sociale medier og andre steder, hvor man vil kommunikere med sine kunder. Man kan producere disse videoer helt gratis på sin iPhone eller Android telefon, og det eneste der giver mening at bruge penge på i den forbindelse, er lyden på videoen, som helst skal virke professionelt. Derfor vil en lille mikrofon altid være en god investering. Husk også altid at lave undertekster på videoerne, da mange ikke har lyd på, når de scroller igennem deres nyhedsfeed, og derfor har brug for undertekster for at forstå budskabet i din video. Tit scrolles der, når man sidder i toget, på firmatoilettet eller caféen, og så er lyden jo helst slået fra. Underteksterne kan laves på original vis, men kan også placeres midt i videoen – så længe de er synlige for brugeren, så der skabes en god brugeroplevelse.

Hvilken type opslag bør jeg lave?

Curanet råder os til at bruge forskelligt, varieret indhold og gerne på forskellige platforme, både Facebook og LinkedIn. Dette selvom Curanet selv måler sig frem til, at LinkedIn er blevet den førende og mest effektive platform inden for SoMe markedsføring. Med LinkedIn mener de, at de klart rammer den største rækkevidde af kunder. Dette giver rigtig god mening, og vi er helt enige i, at LinkedIn er kommet langt frem i lyset. Husk dog altid på, at LinkedIn kan være en stor succes, hvis din målgruppe er B2B orienteret. Er den mere B2C orienteret, vil vi anbefale SoMe kanaler som Facebook, Instagram m.m.

På hvert eneste opslag du laver på sociale medier, er det essentielt at give værdi til dine kunder. ”Hvad får jeg ud af det her?” er ikke et spørgsmål, som ens kunder skal stille sig selv, for selvfølgelig skal alt relevant content give dem værdi. Og hvis man promoverer sine daglige events, så skal de så vidt muligt også indeholde viden eller værdi som kunder kan bruge/benytte sig af.

På alle opslag bør der laves, det der hedder ”call to action”, så kunden har noget at reagere på ved alle opslag, der laves. Call to action er en knap, et link, et hashtag – ja, hvad som helst, hvor man får kunden til at gøre noget aktivt. Man kan yderligere definere sine målgrupper på SoMe kanaler ved at skrive opslag, der rammer bestemte personer. F.eks. ”Er du håndværker og har brug for ny hjemmeside” er et perfekt opslag, fordi det er målrettet en bestemt gruppe af personer, som ikke er “alle”.

Stjæl content med arme og ben! … eller lån lidt hist og her

Når vi siger ”Brug jeres udbydere! Tag og stjæl content og opslag direkte fra jeres udbydere og konkurrenter og post dem som jeres egne.” Så er det selvfølgeligt meget provokerende sagt. Det er jo lidt forbudt at stjæle andres content. Men på samme tid er det supervigtigt at lade sig inspirere af sine omgivelser og de indtryk der kan have relevans for ens forretning. Der er ingen grund til at bo, i stolthed, under en sten, helt isoleret fra omverdenen og tro, at man selv har alle de originale idéer, der findes. Nogle gange er det bare konkurrenten eller udbyderen der sidder med idéen og det er lige præcis hér, at man skal lade sig inspirere. Og lige præcis dette var Curanets pointe; brug gerne content fra udbydere og også gerne konkurrenter! Det er sundt og godt at lære markedsføring ved at tage udgangspunkt i, hvilke dynamikker der findes på markedet.

Man kan se det lidt som en kædereaktion. Lad os nu forestille os at et opslag fødes hos Microsoft, der har lavet et nyt produkt ift. deres Office 365 løsning. Dette læser Curanet, hvorefter de poster denne Microsoft løsning set med deres øjne. Webto læser så Curanets opslag, hvorefter vi poster denne løsning med tanke på værdien, det kan skabe for vores kunder. Alle opslagene er lavet ud fra det oprindelige content, men bare fortolket forskelligt ned gennem kæden og skræddersyet til den kunde, det skal ramme.

Andre marketingsformer?

Curanet forklarer, hvordan Email-marketing stadig er det mest effektive marketingredskab der findes. Email-marketing kan som udgangspunkt godt være gratis inden for en given størrelse – hvorefter det overgår til betalt marketing. Grunden til at Email-marketing stadig performer bedst er simpelthen, fordi man via den markedsføringsform har mulighed for at ramme sit ønskede segment med op mod 100% sikkerhed. Man har allerede en idé om, hvem der er modtager, og dermed kan man skræddersy sit e-mail content med øget præcision. Med Email-marketing er den primære udfordring at skabe samtykker til at kunne sende folk mails og få folk til at acceptere, at man sender dem nyhedsbreve. Den letteste måde at skabe disse samtykker på, er ved at ringe ud til kunder og få samtykke mundtligt. Derfor kan det være en fordel at kombinere dette med en salgsproces, hvor man alligevel er i dialog med kunden og så spørge dem til slut; om de ikke kunne tænke sig at være med i nyhedsbrevet.

Curanet råder også til at lave webinarer, da det er vokset gevaldigt i popularitet under corona. Disse webinarer bør altid omhandle at løse et problem, kunden har. Webinarerne bør som udgangspunkt være helt gratis for kunden at deltage i. Derdover må man altid regne med et frafald af deltagere på omkring 60 % som minimum – men husk at frafaldet ikke betyder en bremsning for salget. Man kontakter nemlig bare alle deltagere og frafaldende efterfølgende med henblik på salg. Med et Webinar får man altså mulighed for at spore sig ind på, hvem der er interesseret i ens produkter, så det er bestemt ikke spild af tid.

Betalt marketing – også en god idé

Betalt markedsføring, forklarer Curanet, starter ALTID med den viden, man allerede besidder om sin egen forretning. Det handler om, at udnytte alt den eksisterende data man har på sine kunder. Det giver nemlig mening at trække data om sine kunder, fordi man ved betalt markedsføring skal vide, med større forsigtighed, hvilke segmenter man skal satse på. Så brug al den data der findes, inden der brændes penge af.

Det handler dybest set om, at man skal kende 2 faktorer på sine kunder. Det første er prisen på sine kunder og værdien af sine kunder. Simpelthen med henblik på at vide, om den betalte marketing giver noget for pengene.

Når man har gennemgået sin kundedata, så skal der gang i guldkortet. Der skal bruges penge på Google Ads, Facebook annoncer, Shopping kampagner og meget mere.

Lav en masse content der passer til den ønskede målgruppe og brug en masse penge (altså virkelig mange penge) på at markedsføre det på Google, LinkedIn, Facebook osv. Det er supervigtigt at huske, at betalt annoncering er en massiv læringsprocess. Humlen ligger faktisk ikke i, om det konverterer en hel masse kunder til salg eller om man får en god ROI af det. Det handler faktisk mere om dataen. For hvert et klik du har betalt om, får du afsløret mere og mere om dine kunder – og hvad de køber og ikke køber. Det er korrekt forstået, at man markedsfører sig selv – udelukkende for at blive klogere på – hvordan man skal markedsføre sig selv. Og det koster mange penge, men hvis det så giver pote i sidste ende, får man enormt succes!

Dvs. det er stadig en meget klassisk forretningsmodel, når det kommer til betalt marketing; ”you have to speculate to accumulate” som nogen vil sige.
På den måde kan man altså finde frem til, hvem man er relevant for og så bruge de næste penge smartere, og ramme de potentielle kunder langt mere præcist i sine fremtidige kampagner.

Til sidst vil man begynde at kende prisen på sine kunder, hvilket handler om at regne på marketing costs. Et simpelt regnestykke hvor man tager marketingcosts og dividerer med nye kunder, og her ser hvor meget det har kostet at opnå et bestemt antal af kunder. Dette kaldes for CAC ”cost of acquisition” Hvor meget kunderne er værd over tid, finder man frem til ved at sammenholde CAC med kundes samlede levetid og betaling til virksomheden i levetiden.

Vi håber, at nogen vil finde Curanets gratis/betalt marketing tips & tricks brugbare. Selvom vi hos Webto kendte mange af disse tips & tricks i forvejen, så er det altid fedt at se, hvordan IT-giganterne griber tingene an. Vi bliver aldrig for store til at lære.

Vores eksperter deler gratis ud af deres viden.

Få her gode råd, tips og tricks til din markedsføring og online tilstedeværelse fra vores eksperter.

Indtast din e-mailadresse
Tilmeld nyhedsbrev nu.