En del af:

Effektiv SEO der tilfredsstiller brugernes hensigt med søgningen

Læs her om hvordan du udarbejder en effektiv seo strategi, der tager højde for brugernes hensigt med søgningen. Hos Webto kan vi hjælpe dig med SEO når…


Læsetid: 4 minutter


I kølvandet på den globale pandemi har det digitale landskab ændret sig. Forbrugsmønstre er konstant foranderlige, og der er meget at holde styr på. Men hvilke trends skal vi fokusere på i dag?

I juni 2021 offentliggjorde Google en opdatering til deres kernealgoritme. De hidtil fokuspunkter inden for SEO, som vi kender som søgeord og linkbuilding, er ikke længere så fremtrædende som før. Det er stadig vigtigt, men i fremtiden kommer det til at handle langt mere om brugervenlighed og selve oplevelsen med hjemmesiden. Det allervigtigste for Google er, at brugeren finder præcis det, som de søger efter, og det gør man ved at give dem en god oplevelse.

Brugerens hensigt med Google søgningen

I tidens løb har Googles søgemaskine udviklet sig fra at fokusere næsten udelukkende på søgeordsdata og linkbuilding til at bestå af en række algoritmer, der konstant forsøger at indlære forbrugsmønstre for at skabe det bedst mulige indhold ud fra forbrugerens hensigt med søgningen.

Når en bruger foretager en søgning i søgemaskinen, så er der altid en mening bag søgningen. Det kan f.eks. være at samle information, finde en restaurant i nærheden eller shoppe online. Hvis du gerne vil have, at brugerne finder din hjemmeside, når de foretager disse søgninger, så er det vigtigt at besvare deres spørgsmål til fulde, og lede dem roligt videre til at foretage en handling.

Hvis du f.eks. har en webshop og du gerne vil ramme en bredt spektrum af potentielle kunder, så har du selvfølgelig dine produktsider til at ramme kunderne langt nede i salgstragten. Men hvad med dem der ikke har besluttet sig for at købe endnu? Her er det nærliggende at oprette rent infobaseret indhold, der forklarer relevante aspekter om din virksomhed og dine produkter.

Skab fokus med en SEO strategi baseret på brugerhensigt

Det har længe været en god idé at inddele søgeordsanalysen op i bestemte brugerrejsefaser, alt efter om brugeren eksempelvis søger efter information om et emne, eller om de vil foretage en transaktion. Brugerrejsefaser er delt op i det, vi kalder for en funnel eller en salgstragt. Der findes brugere højt oppe i salgstragten, som blot søger efter information, samt brugere langt nede i salgstragten som vil foretage en konvertering med det samme. Det er en brugbar måde at designe landingssidens indhold og brugerrejse ud fra, hvad brugeren sandsynligvis ville opnå med den valgte søgning.

Inden for SEO bliver det nemlig stadig mere og mere vigtigt at tænke brugerhensigt ind i alt, hvad du foretager dig, når du vil kommunikere til din målgruppe. For at udarbejde en strategi der er baseret omkring brugerhensigt, skal du indsamle data udfra, hvilke søgeordsfraser dine landingssider bliver fundet på. Herefter skal du gennemgå, hvad intentionen bag disse søgeord er. Bliver du fundet på informationsbaseret, navigationsbaseret eller transaktionsbaseret søgeord?

Du kan benytte Googles eget værktøj kaldet google search console til at finde ud af, hvilke søgeord du bliver fundet på. Når du har skabt en oversigt, så design din hjemmesides indhold med henblik på at tilfredsstille dine brugeres hensigt med deres søgninger.

Hvordan skaber du indhold ud fra brugernes hensigt?

Når du har fundet ud af, hvilke søgefraser der er relevante at fokusere på for dig, er du klar til at benytte disse data til at skabe relevant indhold på din hjemmeside, der besvarer brugernes spørgsmål og giver dem det, som de vil have. 

Du skaber altså indhold, som er designet ud fra, hvilken type bruger det er, og hvor de er i købsrejsen. Hvis der er en stor mængde brugere, der benytter relevante informationsbaseret søgefraser, så er det en god mulighed for at skabe landingssider, der besvarer netop disse forespørgsler. Du kan her udarbejde en brugerrejse, der leder brugeren videre til en transaktionsmulighed. På den måde skaber du indhold på din hjemmeside, der både er relevant for din målgruppe, og som skaber købsmuligheder til forbrugere, der allerede har vist interesse for dine produkter.

Vil du gerne have en hjemmeside som er designet til at imødekomme brugernes hensigt?

Det handler i det store hele om at skabe en hjemmeside, der imødekommer brugernes behov, se det med kundernes øjne og udarbejde en SEO strategi, der tager højde for deres behov og forespørgsler. Det er sådan, du får flere kunder ind på din hjemmeside, og får dem til at komme igen.

Ønsker du, at få hjælp fra eksperter til at designe din nye hensigtsbaseret hjemmeside? Kontakt Webto i dag, og få flere kunder i morgen. 

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…