En del af:

Hvad er Teknisk SEO?

Hvordan laver du basisk Teknisk SEO på din hjemmeside? Vil du gerne vide mere om hvordan SEO fungerer, og hvordan det kan hjælpe din virksomhed…


Webto Avatar

Af:
Webto

Læsetid: 7 minutter


Hvordan laver du basisk Teknisk SEO på din hjemmeside?

Vil du gerne vide mere om hvordan SEO fungerer, og hvordan det kan hjælpe din virksomhed med at skaffe flere kunder, så læs med her. Har du lært det basale og skal have en mere detaljeret guide, så læs videre her.

Alle virksomheder, som ranker højt på søgemaskinen, og som i øjeblikket høster alt den organiske trafik, har i første omgang været nødt til at lære det basiske.

Helt basisk teknisk SEO

Teknisk SEO er det tekniske fundament, som din hjemmeside er bygget på. Det vil sige, at hvis vi f.eks. tager hjemmesidens forside, så er den side opbygget af en kode.

I den kode findes sidens indhold, farvesætning, funktioner m.m. Teknisk SEO henviser til den proces, som optimerer koden sådan så det er nemmere for Google at indlæse indholdet og indeksere det i søgemaskinen.

Med teknisk SEO arbejder vi derfor med selve hjemmesidens fundament, og optimerer det, så Google har nemmere ved at indeksere det i søgemaskinen.

Godt, hvordan gør vi så det?

En af de første ting vi kigger på er hjemmesidens metaopsætning. Her er der tale om sidetitler, metabeskrivelser, alt-tekst til billeder, Sitemap, Robots.txt, Schema, søgeordstæthed i indholdet, headings m.m.

Hvad er alle disse ting så, og hvorfor betyder det noget?

Hjemmesidens metaopsætning er de måder hvorpå du selv kan gå ind og fortælle Google hvad der er vigtigt at fokusere på, hvilke søgeord som er vigtige for denne bestemte landingsside, hvordan hjemmesidens struktur er bygget op og meget mere.

På den måde sørger du for, at Google ikke selv skal gætte sig til det. Des nemmere du kan gøre det for Google at indeksere siden, des bedre stillet er siden til at ranke højt på Google.

En af de primære og mest elementære tekniske opsætninger, som alle hjemmesider skal have med i deres tekniske opsætning, som det første, er sidetitler og metabeskrivelser.

Sidetitler

Det første du finder når du søger på Google er en liste med landingssider, som tilbyder det produkt, eller den information du efterspørger i din søgning.

Hver landingsside på listen har en overskrift, som ser sådan her ud. Det er landingssidens sidetitel.

Webdesign, hosting, markedsføring & meget mere – Webto.dk

Alle landingssider på hjemmesiden skal have hver sin unikke sidetitel, som beskriver landingssidens indhold bedst muligt. Det skal både indeholde relevante konkurrencestærke søgeord og et brand.

Metabeskrivelser

Det næste du ser er hjemmesidens URL, og nedenunder er metabeskrivelsen. Det er en beskrivelse til Google på omkring 150 tegn, som fortæller både Google og brugeren præcis hvad der er på landingssiden, hvorfor det er relevant, og hvorfor det er værd at klikke ind på den.

Du kan se et eksempel på en metabeskrivelse her:

Vi udarbejder en ny hjemmeside i et smart responsivt design der virker på alle typer enheder, som præsenterer din virksomhed bedst muligt. Beregn din pris her!

En god metabeskrivelse indeholder søgeord, som f.eks. ‘hjemmeside’. Hvis metabeskrivelsen indeholder relevante søgeord for søgningen, så bliver det søgeord highlightet i selve beskrivelsen, som vist i eksemplet.

Metabeskrivelsen skal foruden at fortælle hvad der er på siden, også indeholde CTA, “Call To Action”, som fortæller brugeren hvad de skal gøre for at opnå det ønskede resultat.

I dette tilfælde giver CTA en indikation om, at brugeren selv kan beregne prisen på en skræddersyet hjemmeside.

Sidetitler og metabeskrivelser har ikke meget indflydelse på rangeringen af hjemmesiden.

Hvis indholdet er godt nok til at hjemmesiden rangerer, så brugerne kan finde siden i søgemaskinen, så er det sidetitlens og metabeskrivelsens opgave, at få brugerne til at klikke på linke ved at give en præcis indikation af hvad de kan forvente at finde når de klikker på linket.

Din sides helbred

Google vægter i højere grad end nogensinde din sides tilgængelighed. Overodnet kaldes det Core Web Vitals.

Det omhandler blandt andet hvor hurtigt din side loader, hvor god og hurtig din hosting er og hvor god kvaliteten på dine billeder og medier er, for at undgå at skærmen “hakker” når du scroller ned.

Du kan undersøge din hjemmesides hastighed med Googles PageSpeed Insights.

Søgeord og søgeordsanalyse

I alle disse facetter af teknisk SEO (sidetitler, metabeskrivelser, overskrifter m.m.) skal der skabes synergi mellem konkurrencestærke søgeord.

Et søgeord er de ord, som der er relevante for din virksomhed og som brugerne benytter, når de søger på Google, for at finde din hjemmeside.

For en frisør kan et relevant søgeord f.eks. være klipning, for en fotograf kan det være portrætfoto etc.

For at identificere hvilke søgeord der er relevante for din virksomhed benytter vi os af en søgeordsanalyse.

Her går vi ind og ser hvilke relevante søgeord der har flest søgninger, og så skaber vi synergi mellem metaopsætning og indhold.

Det vil sige, at disse søgeord skal bruges i sidetitler, i metabeskrivelser, i overskrifter, i selve indholdet igennem tekstforfatning, og på den måde skaber man synergi mellem metaopsætning og indhold. Det er god SEO.

Overskriftstruktur

Teknisk SEO er hjemmesidens fundament. Det er til for at hjælpe Google med at crawle og indeksere hjemmesidens indhold til den rigtige målgruppe bedst muligt.

For bedst at kunne strukturere indholdet er der en anden vigtig ting at have styr på: Overskriftstruktur.

Overskriftstruktur er som navnet indikerer strukturen på indholdets overskrifter. Det fungerer således, at hjemmesidens overskrifter struktureres fra H1, som er den primære overskrift ned til H6, som er den mindste type underoverskrift. Det har altså et hierarkisk system.

Google læser som sagt hjemmesidens kode når den crawler siden, og denne struktur fortæller Google hvordan indholdet er sat op.

Hvordan strukturer du så indholdet ved at benytte disse overskrifter?

Hvis du tænker på det på samme måde som når du læser eller skriver en artikel. En artikel har oftest en primær overskrift (h1).

Denne overskrift giver en udmelding af hvad artiklen handler om. Nedenunder overskriften er der en underoverskrift (h2). Denne underoverskrift indikerer starten på et afsnit.

Hvis dette afsnit så også har underoverskrifter, så indikerer man disse underoverskrifter med h3.

Det er sådan hjemmesidens indhold skal bygges op. H1 – H6 indikerer derfor en hierarkisk struktur for Google, så den har nemmere ved at crawle indholdet bedst muligt.

Sitemap

Der er en del forskellige ting, som udgør et godt teknisk fundament for en hjemmeside. Et af disse aspekter er et XML-Sitemap. Et sitemap fungerer som en hierarkisk oversigt over hjemmesidens struktur, hvor du fortæller Google hvilke landingssider der er vigtige at fokusere på.

Et sitemap hjælper derfor Google med at crawle alle samtlige landingssider. Det er nemlig normalt for især store hjemmesider, at der er nogle landingssider, som ikke nødvendigvis har nogen interne links eller har vigtige landingssider, men uden at det er åbenlyst for Google, at landingssiden er vigtig. Et sitemap kan derfor være en rigtig god hjælp for Google til at vurdere hvad der er fokus på.

Hvordan laver jeg et sitemap i WordPress?

Vi anbefaler at bruge Yoast SEO pluginnet. Dette plugin kan du bruge til at lave et sitemap. Når du har installeret pluginnet i WordPress og aktiveret det, vil du kunne bruge Yoast SEO til at lave dit sitemap.

Yoast SEO vil ligge i din sidemenu som på billedet under. Herefter skal du trykke på funktioner i menuen som på billedet.

Yoast SEO menu

Herefter ruller du ned til du ser knappen for XML-sitemaps og sætter denne på til. Yoast SEO laver så et fuldt sitemap for din hjemmeside.

Du kan se det sitemap ved at trykke på spørgsmålstegnet ved siden af XML-sitemaps.

Yoast SEO XML sitemap

Alt-tekst

Et aspekt af teknisk SEO, som mange glemmer er alt-tekst til billeder. Når du uploader billeder til hjemmesiden, så er det en god ide at udfylde alt-tekst til billedet du uploader. Google læser nemlig kun koden når den crawler hjemmesiden. Den ser altså ikke billedet oppefra. Derfor skal du fortælle Google hvad der er på billedet, og hvorfor billedet er relevant for hjemmesiden.

Struktureret data

Når du virkelig gerne vil være sikker på at Google ved hvad du skriver om, hvilken video du viser, hvor dit firma er, hvornår i lukker og meget, meget mere. Så kan du bruge struktureret data til at lave en kode med Schema Markup. Denne kode kan du så lægge i bunden af siden hvor informationen er relevant og igennem den kan Google så hurtigt og nemt identificere hvad du har på siden.

Vil du gerne se hvor din side har mangler?

Så kan du for eksempel downloade det gratis værktøj SEOquake, som fortæller dig hvad der er godt og hvad du bør arbejde med.

Nu har du styr på det basiske, hvis vil lære rigtig at arbejde med det vi har nævnt her, så læs videre her.

Få bedre placeringer på Google

Tænker du, at du ville kunne få noget ud af at have bedre placeringer på Google og få mere relevant trafik til din hjemmeside? Så er du velkommen til at kontakte os.

Du er velkommen til at læse mere i nogle af vores andre blogindlæg

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Webto • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Webto • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: Webto • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…