En del af:

Det skal du forvente af et webbureau i 2024 

Der findes et væld af webbureauer at vælge imellem når du skal have ny hjemmeside. Hvert bureau har hver deres fordele og deres måde at…


Læsetid: 7 minutter


Der findes et væld af webbureauer at vælge imellem når du skal have ny hjemmeside. Hvert bureau har hver deres fordele og deres måde at strikke tilbud sammen på og du vil opleve at der kan være stor forskel i hvordan de forskellige tilbud ser ud. Derfor er det vigtigt, at du overvejer, ikke bare hvem der passer til dig og din virksomhed lige nu, men på hvem der vil passe i det lange løb.

Webbureau

– en samarbejdspartner når din hjemmeside skal trives

Når du går og overvejer hvem der skal stå for at lave din nye hjemmeside, stå for din marketing, lave dine digitale løsninger, stå for din support eller stå for en af dine mange andre webopgaver for din virksomhed, så skal du kigge fremad.

Det er vigtigt at du ser frem når du handler med dit webbureau. Det er meget normalt at webbureauer bruger en bindingsperioder og hoster din løsningen flere år ude i fremtiden, så du er nogle gange bundet til den samarbejdspartner i mange år. Sørg derfor for at screene virksomheden inden du binder dig.

Selvom der ikke er binding hos dit webbureau, så skal du have med i tankerne at de ændringer og det arbejde der foretages, er permanent, indtil der foretages noget nyt, hvilket vil koste ekstra.

Pas på bindingsperioder og GRATIS hjemmesider

Undgå en ubehagelig overraskelse. Læs dine aftaler og kommende aftaler grundigt. Webbureauer er oftest virksomheder af eksperter, som skal lønnes, ligesom alle andre virksomheder. Et bureau kan altså ikke køres rundt uden at arbejdsopgaver lønnes og webbureauer kan ikke leve af at lave gratis hjemmesider og gratis markedsføring. Det findes simpelthen ikke.

Laver et webbureau noget gratis, skal pengene altså komme fra et andet sted. Så gør dig selv en tjeneste og læs dit tilbud grundigt igennem og spørg gerne specifikt ind til tilbuddet og dine samlede omkostninger for hele bindingsperioden.

Når du skal have lavet en hjemmeside, skal du tage stilling til en håndfuld ting:

  • Er det en ny hjemmeside skal du tage stilling til domænenavn?
  • Skal din hjemmeside hostes?
  • Hvilket system skal din hjemmeside laves i, WordPress, Magentov / openmage eller et andet system?
  • Skal du have en webshop på din hjemmeside og hvilket program skal denne laves i?
  • Overvej om webshoppen skal være skalerbar
  • Hvilket betalingssystem skal du benytte dig af?
  • Hvilke fragtservices vil du benytte dig af?
  • Hvor interaktiv skal din hjemmeside være?
  • Overvej din hjemmesides ambition og juster budgettet herefter
  • Overvej hvordan vedligeholdelse skal udføres og aftal evt. support

Når du skal have lavet en hjemmeside, skal du have nogle krav:

  • Din hjemmeside skal benytte sig af dit firmas 2 hovedfarver
  • Din hjemmeside skal designes efter de designønsker I har aftalt (Hav visuelle referencer)
  • Din hjemmeside skal være responsiv (Være optimeret til PC og til mobile enheder i alle størrelser) og hurtig
  • Din hjemmeside skal være optimeret til Googles krav til hjemmeside helbred
  • Din hjemmesides kunderejse skal være overskuelig, intuitiv og ligetil
  • Hvilken webshop, betalingssystem og fragtmuligheder siden skal have og at disse benyttes
  • Tag stilling til dit behov for kommunikation – Husk at tid er penge

Kom med synlige eksempler

Det er altid en god ide at komme med klare synlige eksempler når du præsenterer dit behov til dit webbureau. Om du får lavet en grafik, tegner en tegning eller kommer med billeder af en håndfuld hjemmeside design, du godt kan lide.

Så har du altid noget du kan gå tilbage til og pege på, som værende det aftalte design og ønske. På denne måde kan du og dit webbureau sammen arbejde imod en hjemmeside der lever op til forventningerne. Husk at eksperterne som du finder hos dit webbureau, kun er mennesker, og at de forsøger at ramme dine ønsker så godt som muligt, og at det visuelle element kan hjælpe utrolig meget.

Kan fungere som en sparringspartner eller som din marketingsafdeling

Et webbureau bør være og er tit fleksibelt i de opgaver det tager på sig. Behov spænder bredt imellem virksomheder og virksomheders medarbejderstrukturer kan være vidt forskellige.

Derfor har de fleste webbureauer udviklet sig til at have et bredt udvalg af eksperter og kompetencer som kan rådgive dig i udviklingsforløbet.

Et bureau kan stå for enkelte opgaver, eller fungere som virksomheders fulde support, markedsføringsafdeling eller reklamebureau.

Når du skal have lavet marketing, skal du tage stilling til en håndfuld ting:

  • Skal du bruge søgeordsoptimering og komme højere på Google?
  • Har du selv styr på teknisk SEO?
  • Hvem og hvor er din målgruppe?
  • Overvej dit markedsføringsbudget
  • Vil du være den ledende autoritet inden for dit fag og investere i dette?
  • Skal du markedsføre dig på sociale medier og hvilke?
  • Hvad skal din virksomheds tone udadtil være?
  • Tag stilling til om du kan dele selv, eller om det skal klares for dig (f.eks. videoer og tekst)
  • Skal du have Google ads på din hjemmeside eller dine produkter og betale for at ligge øverst?
  • Skal du have e-mail marketing og automation?
  • Hvor højt vil du involvere dig selv i markedsføringen og kommunikation med dit bureau?
  • Forvent feedback, men forvent ikke altid resultater med det samme, giv Google og dit bureau to måneder til at se hvor din hjemmeside placeres på Google når den lige er gjort live

Når du skal have lavet marketing, skal du have nogle krav:

  • Du skal bede om rapportering af den indsats du betaler for
  • Få en aftale på skrift, hvad der er dit bureaus arbejdsopgaver
  • Få din binding på skrift
  • Stil spørgsmål, om end så for at høre om bureauet har gjort nogle overvejelser
  • Bed om et større indblik i udviklingen hver 6. Måned

Et webbureau kan spare dig penge

At have en fuldtidsansat i en stilling, kan for nogle virksomheder være en for stor udgift til arbejdets egentlige behov. Derfor kan der være fordele ved at outsource dele af din virksomheds webdrift til et webbureau.

Hvis der kun er reelt 10-37 timers arbejde om måneden, er det dyrt at have en medarbejder ansat. En gennemsnitlig webarbejder, når det kommer til udvikling, markedsføring og design, ligger gennemsnitligt på ca. 25-35.000 kr. om måneden. Her kan der måske spares ved at sætte et webbureau på din opgave.

Hvis dit behov er en hel eller delvis fuld markedsføringsafdeling, men ikke behøver have det 37 timer om ugen. Så er der rigtig mange penge at hente i at outsource.

Du kan selvfølgelig ikke slå giganterne med fast markedsføringsafdeling, men du kan blive en stærk niche og skubbe nære konkurrenter langt under dig. I nogle brancher er der faktisk plads til gradvist at blive en af de store. Det afhænger af indsatsen og investeringen.

Søg et webbureau med bred erfaring og flere eksperter

Hvis du ikke er sikker på at du kun får brug for én slags ekspert nu og i fremtiden så sørg for at vælge et webbureau med flere af slagsen.

Du kan måske spare på at have en enkelt freelancer eller et lille firma eller enkeltmandsvirksomhed til at stå for din opgave, men der findes ikke folk der er eksperter i alt inden for hjemmesider, ligegyldigt hvor meget de gerne ville være det.

De har en kerne kompetence og nogen måske to, men der er altid nogle der er mere ekspert i de andre opgaver. Derfor samler webbureauer et hold af eksperter med forskellige kompetencer inden for webløsninger.

Spørg dit webbureau til råds

Et webbureau har ofte erfaring med flere former for løsninger og ved måske hvad for en løsning der vil passe bedst til dine behov. Det er altid en god ide at bruge den erfaring i din beslutningsproces når du går og overvejer en ny hjemmeside.

Det kan være farligt at spare i en krise

Når folk bruger færre penge i en krise, som f.eks. energikrisen der startede i 2022, så føler man jo hurtigt, at man er nødt til selv at spare penge på sin indsats på sin hjemmeside og sin synlighed på nettet.

Men hemmeligheden er faktisk det modsatte – nemlig at bruge penge når dine konkurrenter sparer og dem der gjorde en indsats for at holde fast i kunder under finanskrisen i 2003, var dem der vandt.

Hold dig relevant

Lige nu er det en kamp om at forblive i brancherne, komme igennem krisen og være relevant for kunderne.

Der er et mindre rådighedsbeløb i en krise. Så det handler virkelig om at blive valgt af kunderne. For de husker dig når det vender.

Google går historisk meget op i at en hjemmeside er autoriteten på deres emne, at de er eksperter og deler ud af deres viden og løser søgendes problemer.

Derfor bør du, hvis du vil være sikker på at have succes på det lange løb, investere tid og eller penge i viden og at være dem der deler ud af denne på bedst mulig vis og i en vedvarende strøm, indtil du er den med størst ekspertise og viden på området. Sådan bliver du den helt store på Google.

Du er velkommen til at læse mere i nogle af vores andre blogindlæg

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…