En del af:

Skal jeg bruge Google Search Console?

Enhver med en hjemmeside, skal bruge Google Search Console til at blive klogere på Google’s rangering af dem. Google Search Console hjælper dig til at…


Læsetid: 6 minutter


Hvad er Google Search Console?

Google Search Console er et gratis program, der tilbydes af Google, til overvågning, vedligeholdelse og fejlfinding af din hjemmeside i forbindelse med Googles søgeresultater.

Er Google Search Console virkelig gratis?

En af de største fordele ved programmet er, at det er helt gratis. Det er en hjælpende hånd direkte fra Google til alle der benytter søgemaskineoptimering som aktivt salgsværktøj.

Du kan finde masser af guides til, hvordan du opretter dig i programmet gratis og claimer ejerskab over din virksomhed og hjemmeside.

How To Use Search Console | Google Search Central  |  Documentation  |  Google Developers

Hvordan bruger jeg Google Search Console som værktøj?

Search Console kan bruges som værktøj til søgemaskineoptimering, til at få et fuldt overblik over Googles opfattelse af alle siderne på din hjemmeside og til rapportering af forskellige fejlkilder på din hjemmeside.

Med værktøjet kan du bekræfte, at Google kan finde og ”crawle” din hjemmeside, hvilket er super vigtigt, da Google skal have de korrekte adgange, før den overhovedet kan bedømme din side og du kan begynde at SEO optimere.

Du kan løse indekseringsproblemer og anmode om genindeksering af nyt eller opdateret indhold. Dette er essentielt, hvis man allerede har været i gang med sin hjemmeside i et stykke tid og har tilføjet noget content eller nogle nye undersider i mellemtiden. Du skal sikre dig, at Google er up-to-date på alt, hvad der angår din hjemmeside.

Du kan overvåge og analysere trafikdata fra Google Søgning for dit websted. Det kan f.eks. være, hvor ofte dit websted vises i Google Søgning, hvilke søgeforespørgsler viser dit websted, hvor ofte søgere klikker sig igennem for disse forespørgsler og mere.

Du vil modtage advarsler, når Google støder på indeksering, spam eller andre problemer på dit websted, som du måske eller måske ikke selv er skyld i. Det er i hvert fald vigtigt at opdage disse fejl, da Google ellers straffer dig med en lavere placering.

Værktøjet viser dig, hvilke andre hjemmesider der linker til din hjemmeside. Det har stor betydning, fordi Google godt kan lide, at din hjemmeside interagerer med andre hjemmesider i et form for netværk af links. Den er glad, hvis dine brugere finder, hvad de leder efter hos dig – eller andre som er relevante. Så få SEO optimeret dine links!

Læs vores guide til at bruge GSC (Google Search Console) her.

Hvem skal bruge Google Search Console?

Enhver med en hjemmeside bør bruge Google Search Console til at blive klogere på egen forretning og søgemaskineoptimering. Alle med en virksomhed skal!

Du bør være opmærksom på programmet, og du bør lære det grundlæggende i at optimere dit websted til søgemaskiner, da fremtidens markedsplads er digitale søgemaskiner.

Fokuserer du på online markedsføring, hjælper Search Console dig med at overvåge den organiske trafik på dit websted, optimere din placering, at se de mest værdifulde sider på din hjemmeside og træffe informerede beslutninger.

Du kan bruge oplysningerne i Search Console til at påvirke tekniske beslutninger for hjemmesiden og lave sofistikerede marketinganalyser i forbindelse med andre Google-værktøjer som Analytics, Google Trends, Google Ads og normal SEO optimering.

Hvorfor er det så vigtigt?

Ofte når vi snakker om Google Ads, Google Shopping og søgemaskineoptimering på Google, handler det om udførslen af en marketingsstrategi. Google er et salgsværktøj, der ræsonnerer enormt godt, med at fokusere på bestemte ord, varer, kundegrupper, målgrupper og andre segmenteringer. Spørgsmålet er, hvordan man får tilegnet sig den viden om ens egen virksomhed, der skal til for at lave disse strategier. Det er her, at Google Search Console kommer ind i billedet. Du kan nemlig bruge værktøjet til at blive klogere på din forretning og vide præcis, hvad du skal satse på.

Du kan opdele brugen af Google Search Console i tre steps:

       1. Du bør bruge Google Search Console til at overvåge din hjemmeside

Det første du bør gøre, er, at overvåge dig selv, hvordan din placering er på Google og om der indrapporteres nogle fejl i værktøjet. Det er vigtigt, at du orienterer dig om, hvilke søgeord der rammer din hjemmeside oftest og om disse stemmer overens med din plan!

       2. Du bør bruge Google Search Console til at analysere på din hjemmeside

Du bruger værktøjets overvågning til at give et indtryk af din egen hjemmeside. Derefter leder du efter elementer på din side, som du kan forbedre. Det kan være teksten skal være anderledes eller der skal bruges bedre synonymer. Du analyserer din egen hjemmeside for, hvad der virker og ikke virker.

       3. Du bør bruge Google Search Console til optimere din hjemmeside

Sidste step er, at korrigere de fejl du finder via værktøjet. Det handler om at udbedre de elementer på din hjemmeside, du ikke mener performer optimalt. Du kan måle, hvilke undersider der ikke performer som forventet eller ikke gav de søgehits, du troede, de ville – men måske nogle helt andre. Dem optimerer du, så du gør Googles arbejde lettere og Google samtidig sælger dig mere, i et profitabelt og gensidigt forhold.

Hvornår skal jeg bruge Google Search Console?

Du skal bruge Google Search Console, så snart du ønsker at have succes med din online forretning. Her ser du hvordan Google ser dine sider lige nu og kan direkte bede Google om at kigge på en side for at indeksere dem.

Bare fordi du har lavet en side, betyder det ikke at den er på Google. Hvis en side er på Google, hedder det at den er “indekseret”.

Sider kan falde ind og ud af indeksering, det kan tage tid for Google at vurdere at en side skal indekseres, især efter 2024. Derfor bør du ugentlig tjekke GSC’s “sider” rapport. Det er også det eneste sted du har en chance for at opdage, hvis nogen har kopieret dine tekster, hvis en rapport popper op på at en af dine sider er en “dublet” hvor google har bestemt at en anden side er canonical.

Den unikke indsigt som værktøjet giver dig i din virksomhed, er uundværlig, hvis du tager Google seriøst. Du skal bruge Google Search Console når du ønsker bedre SEO performance og dermed bedre hits på Google søgninger.

Hvad giver Google Search Console af værdi til min virksomhed?

Google indsamler data omkring din online forretning, hvad enten du vil det eller ej, og de bruger denne data, som et aktivt salgsværktøj – så hvorfor skulle du ikke? Du ejer vel dataene ikke?

Hvilke data producerer Google Search Console f.eks.?

Eksponeringer – hvor ofte din hjemmeside eller dele af den er set på Google via søgninger.

Antal klik – hvor mange brugere der har klikket sig videre fra Google til din hjemmeside.

CTR – procentdelen af eksponeringer der ender med et klik.

Position – Gennemsnitlig position af din hjemmeside i Google søgninger.

Brug for hjælp?

Hos Webto skal vi nok hjælpe dig med at komme godt i gang med Google Search Console. Vi har eksperter, som aktivt følger med i Googles nyeste trends og de er uddannet i at forstå søgemaskiner.

Læs vores guide til at bruge GSC (Google Search Console) her.

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…