En del af:

Server Side Tagging

Læs omkring server side tagging og hvordan det kan skabe værdi for din forretning.


Læsetid: 4 minutter


Hvad er Server side tagging?

Server side tagging kan være en smule kompliceret. Vi vil forsøge at forklare det så simpelt som muligt.

Normalt når du bruger Google Tag manager så vælger du knapper og events på dit site som, når dine brugere rammer dem, sender data om dine kunder direkte til udvalgte kanaler (som Google, Facebook, LinkedIn mm.). Dette kan volde en række af problemer, primært fordi dine data hentes i fronten af hjemmesiden, og sendes direkte til kanalerne.

Med Server side tagging opsættes dit site til at sende data om klik og events til din egen server i stedet for. Her behandles dataen inden den sendes videre til kanaler. Derfor undgår du de ulemper der findes ved normal tagging.

Læs mere om hvad vi tilbyder her

Fordele ved Server side tagging

Hvad giver Server side tagging af værdi?

Indhent større mængder af kundedata

Fordi dataen fra dine kunder i første omgang kun sendes fra fronten til din egen server, så leveres der langt større mængder af data. De større mænger er mulige at indhente, fordi datablokerende software som f.eks. adblock osv. kan ignoreres så længe din hjemmeside udelukkende kommunikere med sin egen server. Derfor får du altså med server side tagging adgang til den størst mulige mængde af data omkring dine kunder.

Bedre transaktioner af kundedata

Fordi det er din server, og ikke din front på hjemmesiden, som sender dataen videre til kanaler som Google, Facebook osv. så foregår kommunikationen udelukkende fra server til server. Du vil derfor lave et bypass af alt det software som normalt præger fronten af en hjemmeside – altså det software som eksekveres i dine kunder browsers som forhindrer data i at blive samlet og sendt. Server til server kommunikation er langt mere ”ren” og gennemsigtig. Derfor kan du med server side tagging få langt højere sikkerhed omkring at dine data rent faktisk rammer dine ønskede kanaler.

Mere kontrol over dine kundedata

Fordi dine data behandles på din server, har du mulighed for at filtrere i dine data på langt flere måder end tidligere. Dette kræver nok forklaring via et eksempel. Lad os sige at en person klikker på en knap på din hjemmeside. Knappen hedder ”tilmeld nyhedsbrev og få gode tilbud”. Via traditionel tagging sender du data omkring denne person direkte til Facebook. Facebook modtager, at en person har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, men Facebook modtager samtidig alle andre data om personen. Det kunne f.eks. være personens navn, alder, køn – ja faktisk alle de felter du har spurgt vedkommende om ved tilmelding til dit nyhedsbrev. Men du ønsker måske ikke at Facebook skal vide alle disse ting om dine kunder. Du ønsker måske kun at Facebook skal vide, udelukkende at en vilkårlig person har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Med serverside tagging kan du filtrere alt den data væk om personen, som du ikke ønsker at Facebook skal modtage. Derfor giver server side tagging dig langt mere kontrol over hvilke data du deler med tredjeparter.

Mere kompetente kundedata

Fordi dine data lagres på din server, inden det sendes videre, så har din server faktisk mulighed for at sende dataen retur til din browser i stedet for at sende det til kanalerne. Derigennem har du mulighed for at skabe mere dynamiske flows for dine kunder, fordi dine kundedata nu befinder sig i et loop mellem din browser og din server. Du kan altså lave en form for tag-of-tags hvor du skaber et langt mere kompetent datagrundlag på dine kunder. Du kan skabe langt flere dimensioner af information omkring dine kunder, deres ønsker og behov. Du kan igennem tag-of-tags, sende mere kompetent data til tredjeparter der kan give dine reklamer langt mere værdi.

Bedre brugeroplevelse og hastighed

Databehandling trækker ressourcer, der hvor den behandles. Fordi server side tagging kører via din server i stedet for din front, så håndteres databehandlingen altså bag brugerinterfacen – på serveren – og væk fra fronten. Det betyder at dine brugere ikke kan mærke alle de processer som kører i baggrunden og du vil derfor opleve bedre respons og hastighed på din hjemmeside. Dette skaber samlet set en langt bedre brugeroplevelse for dine kunder, hvilket skaber flere konverteringer (altså kunder som køber dine varer).

Hvem er Server side tagging beregnet til?

Server Side Tagging kan bruges på alle websites og webshops. Du ved at du skal bruge det, når du gerne vil øge din omsætning og få flere kunder gennem online markedsføring. Server side tagging giver dine markedsførings-kanaler mere information at arbejde med, og derfor skaber det også mere præcise målgrupper og flere konverteringer på disse kanaler.

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…