En del af:

Responsiv hjemmeside design er uundgåeligt i dag

Derfor er et responsivt design nødvendigt i dag Med en stadig større andel af brugere der går på nettet via deres tablet eller mobil, faktisk…


Læsetid: 4 minutter


Derfor er et responsivt design nødvendigt i dag

Med en stadig større andel af brugere der går på nettet via deres tablet eller mobil, faktisk helt op til 80-90%, er det i dag et af de højeste krav fra dine brugere,  at lave din hjemmeside responsiv. Det er med til at gøre det nemmere for brugere at finde informationer og søge rundt på din hjemmeside, uanset hvilken enhed de bruger.

Det er sjældent at to hjemmesider er ens og kravene er derfor også ofte vidt forskellige. Fælles for krav til alle hjemmesider i dag, er at det skal være muligt at navigere let rundt på hjemmesiden, uanset hvilken enhed de besøgende bruger. Især for webshops er det yderst vigtigt at webshoppen også er optimeret til mobile enheder.

Hvad er et responsive hjemmeside design?

Et responsive hjemmeside design dækker over din hjemmesides evne til at tilpasse sig forskellige skærmstørrelser, fra den store computerskærm, helt ned til en lille kompakt iPhone skærm.

Det betyder, at dine tekstkolonner f.eks. rykker rundt og danner en lang række, hvis man sidder på en lille skærm.

Responsivt hjemmeside design illustration på alle typer enhed+

Dermed er det stadig muligt at læse indholdet, se produkter klar og trykke på køb eller læg i kurv let, uden at skulle zoome ind.

Men hvorfor er det så vigtigt at have responsive design? Vi kommer her med nogle af de vigtigste grunde.

Mobile First – Ikke længere bare et forslag, men en regel

Flere og flere af os bruger mobilen til mere og mere, i længere tid. Derfor er det vigtigt at din hjemmeside er optimeret til Mobil, især hvis du har en webshop.  Mobile First, betyder at man prioriterer sine designvalg, til mobile enheder først.

Nogle webshops oplever at 80-90% af deres trafik, kommer fra mobile enheder. Med så megen potentiel trafik, er det fuldstændig nødvendigt for ens hjemmeside eksistens, at den er optimere til mobilvisning.

Betydelig forbedring af brugeroplevelsen 

Andelen af brugere der går på nettet via deres mobiler er blevet så stor i dag, at det er blevet nødvendigt at tilpasse sin hjemmeside efter deres behov.

En lang række studier viser endda, at antallet af sidevisninger på mobilen har overhalet computeren.

Under alle omstændigheder er der ikke noget der tyder på, at tendensen vender inden for den nærmeste fremtid. Det er derfor vigtigt at din hjemmeside kan læses på alle skærme så brugeroplevelsen er i top.

Brugerne undgår at zoome frem og tilbage og dit indhold kan dermed findes langt nemmere, hvilket alt andet lige har en positiv indvirkning på dine brugere.

Google prioriterer responsive design, så hvorfor skulle du ikke gøre det samme?

Tidligt i 2015 annoncerede Google at responsive hjemmesider har en positiv effekt på placeringen. i 2021 vurderede Google hjemmesiders hastighed på mobile enheder, som den hastighed der er med til at bestemme placeringerne for ens hjemmeside.

I denne tid af 2024-2025 er mobilen en del af næsten hver eneste danskers hverdag. Med en gennemsnit på 3+ timers brug om dagen i 2020 ifølge Danmarks Statistik. Det vurderes af diverse eksperter at denne brugstid, kun er steget siden 2020.

Når det kommer til SEO, er Google på mange områder påpasselige med at røbe for meget omkring, hvilke faktorer de benytter i deres placeringsalgoritmer. Diverse leaks i 2024 viser dog at interaktioner, tid brugt på hjemmesiden og klik på hjemmesiden, fra mobile enheder måles og bruges til at vurdere en sides relevans og hvor dens placering bør være i søgeresultatet.

Optimerer du din hjemmeside, så den har et responsivt design, kan du forvente en stigning i antallet af besøgende. Især ved hastighedsoptimering og tiltag der gør det lettere for dine besøgende at gøre den handling du ønsker.

Læs desuden vores indlæg om SSL certifikat, der også har direkte indflydelse på din placering.

Er du i tvivl om din hjemmeside er responsive på forskellige enheder?

Så test den inde på . Her er det muligt at teste din hjemmeside på samtlige tablets og smartphones på markedet.

Selvom du allerede har implementeret et mobilvenligt hjemmesidedesign, kan det stadig godt betale sig at teste på forskellige enheder.

Uanset hvilken hjemmeside og hvilken målgruppe du har, vil det have en positiv effekt på hjemmesiden, hvis dit design bliver responsive. Så hvorfor vente?

Du er velkommen til at læse mere i nogle af vores andre blogindlæg

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…