En del af:

Hvad er Googles crawl budget?

Når Google besøger din side for at vurdere og kortlægge dens sammensætning, og til sidst give den en placering på Google, så gøres dette ud…


Læsetid: 3 minutter


Når Google besøger din side for at vurdere og kortlægge dens sammensætning, og til sidst give den en placering på Google, så gøres dette ud fra et crawl budget. Et crawl budget er en bestemt mængde data, som Google sætter af til deres robot af tid den må bruge på at læse din side. Jo mere data robotten skal igennem pr. side, jo færre sider kan den nå. Derfor er det vigtigt at arbejde med og reducere unødvendig kode, der skal læses.

Hvor stort er Googles crawl budget til min side?

Det afhænger af flere faktorer. Crawl budgettet for siden afhænger først og fremmest af hjemmesidens størrelse og trafik. Jo større side og jo flere besøgende, jo oftere vil Google besøge din hjemmeside, og dit crawl budget vil derfor også være større.

Kan intern linkbuilding hjælpe med Googles crawl budget?

Ja, hvis den interne linkbuilding er bygget sådan op, at alle sider kan nås igennem flere links, helst 3 som yderste minimum. Så har Googles robot nemmere ved at crawle siden og finde sammenhæng imellem de sider, der linker til hinanden. Dette er ikke besked om, at alle sider skal linke til alle andre sider, men at der er lavet tydelige links imellem alle sider, der er relevante for et emne. Relevans er vigtigt.

Kan man hjælpe Google med at crawle ens hjemmeside?

Ja, det kan man. Først og fremmest kan man lave et sitemap til at vise, hvordan siden er sammensat. Man kan også lave en detaljeret intern linkbuilding, som du kan se, vi gør med links i denne guide. Du kan sætte din robots.txt fil til at fortælle Google, hvad du gerne vil have den crawler og ikke crawler. Det skriver vi om i vores artikel om teknisk SEO. Herudover kan du opsætte din htaccess til mere bestemt at styre aktivitet på og opsætning af din hjemmeside.

Hvad kan jeg gøre for at forbedre mit crawl budget?

Du kan, udover at arbejde med intern link building, forbedre din hjemmesides kode. Det kan du gøre ved at minificere og loade din HTML, CSS og JavaScript asynkront. Du kan også spare på unødige grafikker og skrue ned på brugen af farvede bokse og farveskift, samt undgå at bruge teksttyper der ikke støttes som standard af Google. Det kræver nemlig en del kode at omforme.

Det er ikke kun Google, der crawler din side

Ud over Google crawles din side også af mange andre robotter. Det er SEO værktøjer og robotter – både ondsindede hackere og andre robotter – der også crawler din hjemmeside.

Hvis du er på et marked, hvor du konkurrerer på SEO, kan du være sikker på, at dine konkurrenter crawler din side.

Hvordan ser jeg resultaterne, når Google crawler min side?

Google Search Console er et værktøj, der er lavet til at følge med i Googles vurdering af din hjemmeside, og et sted hvor du kan bede Google om at fokusere på noget bestemt næste gang den crawler. Du kan også se steder, hvor du kan forbedre din side, og herefter bede Google om at kigge på dine ændringer.

Kan du ikke få nok? – Så kan du læse mere i vores Guide til WordPress

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…