Hvad er disavow?

Disavow er en fil du kan lave til Google Search Console, der fortæller hvilke eksterne links, du gerne vil have Google til at ignorere, der…


Læsetid: 4 minutter


Disavow er en fil du kan lave til Google Search Console, der fortæller hvilke eksterne links, du gerne vil have Google til at ignorere, der linker til din side. Dette er effektivt til at gøre noget aktivt, imod spam sider, der linker til din side og kan risikere at skade din sides vurdering.

Google har lavet en guide her, vi vil gå det igennem og forhåbentligt forklare det lidt bedre herunder.

Først og fremmest skal du vurdere om det er dét værd

Ofte gør spam links ikke noget i små mængder. Det er oftere nødvendigt hvis din side er stor eller har eksisteret i mange år eller hvis du har hyret et SEO bureau der har benyttet sig af nogle usunde linkbuilding metoder. Der er desværre stadig nogle der gør det.

Accepter aldrig link building fra udenlandske repræsentanter, Google vurderer nu om links er relevante til din side eller om du har forsøgt at “fixe” deres vurdering med en masse links fra sider, der ikke er specifikt relevant for din branche.

Hvis du har på fornemmelsen at du har for mange skadelige links,

Hvor kan jeg se eksterne links til min side?

I Google Search Console har du menuen links og her kan du se alle eksterne links til din side og alle interne links på din side. Det som du skal bruge er menuen: Websites, der linker mest.

Disavow eksterne link liste

Hvordan fungerer disavow?

Disavow er en tekst fil med links til hjemmeside eller enkelte sider på en hjemmeside, som du gerne vil have at Google ignorerer. Denne tekstfil laver du i den ganske almindelige notepad på din PC. Herefter gemmer du filen med det navn du ønsker og afslutter med .txt

Vi anbefaler at kalde den disavow.txt for overskueligheden og i tilfælde en anden tager den over senere.

Vær sikker på at filen gemmes som en UTF-8 fil, du kan se det ved siden af gem knappen, når du gemmer.

Disavow fil-menu
sider, der linker mest eksporter

Du kan hente en liste over alle sider der linker til dig, ved at eksportere den. Her kan du så tage spam links ud fra og kopiere ind i din disavow fil.

Hvordan ser en disavow fil ud?

En disavow fil, er egentlig bare en liste med links på hjemmesider eller sider der linker til dig. Skriver bare linket på hjemmesidens forside, blokerer du links fra hele siden, blokerer du et specifkt link, blokerer du kun det. Men hvis du vil skrive noget information, en sjov tekst eller en sortering af forskellige links. Så kan du sætte en # før det det du skriver. Alt efter læses så ikke af maskinen.

Der må kun være et link eller en # per linje. Google læser hver linje og vil fortælle dig, hvis der er fejl i listen, så kan du nemlig ikke uploade den.

Der defineres imellem URL som ses som kun værende den specifikke side på hjemmesiden der skal blokeres og domain, hvor hele domænet blokeres.

Afvis links til dit website

Sådan uploader du din disavow fil

Brug dette link til at komme ind på siden for din Google Search Consoles disavow område. Vælg den ejendom filen passer til og upload den til GSC.

Du vil få at vide om filen er uploadet eller om der er en fejl. Hvis der er en fejl, så gå guiden igennem igen og vær sikker på at alt stemmer over ens, med hvad du skal gøre.

Kan du ikke få nok? – Så kan du læse mere i vores Guide til WordPress

Del dette:

Fik du læst disse?

  • SEO webshop og woocommerce

    Sådan laver du SEO på din WooCommerce WebShop

    Af: Jannick Jensen • 18/12/2025
    At lave SEO igennem WooCommerce er meget ligesom at gøre det igennem standard sider for WordPress. Der er dog en lidt anden fremgangsmetode og så…
  • Kvinde med hænderne på en bærbar.

    Hvad koster det at starte en webshop i 2026?

    Af: Lasse Nielsen • 18/12/2025
    Går du med ideen om at starte en webshop i 2026? Så læs vores guide her, hvor meget du kan forvente at det koster og så gennemgår vi de økonomiske overvejelser…
  • Responsive eksempler på professionel hjemmeside i mobil udgave

    De nyeste trends indenfor webdesign

    Af: Lasse Nielsen • 16/12/2025
    I 2026 er webdesign fortsat en dynamisk og hurtigt skiftende disciplin, hvor nye teknologier, brugeradfærd og æstetiske præferencer konstant former, hvordan hjemmesider ser ud og…