En del af:

Hvad er canonical og canonical link?

Det betyder at man oplyser søgemaskiner, her især Google om at en side er identisk til en anden side på ens hjemmeside. På denne måde…


Læsetid: 4 minutter


Det betyder at man oplyser søgemaskiner, her især Google om at en side er identisk til en anden side på ens hjemmeside. På denne måde undgår man Google identificere at de to sider er ens (duplicate content) og straffer ens hjemmeside og at der ikke bruges unødigt af Googles crawl budget på ens hjemmeside.

Hvad vil det sige at en side er canonical?

At lave en side canonical, er at sige til Google at den enten er en tro kopi eller en meget nær kopi, af en anden side eller (i de meget få tilfælde) at du hellere vil have at et trafik fra en side, bliver samlet under en bestemt URL.

F.eks. hvis du vil fortælle Google, at du hellere vil have trafik fra www.dinhjemmeside.dk/sko-med-hvide-snørrebånd, ind på www.dinhjemmeside.dk/sko-med- snørrebånd. Vi anbefaler ikke at gøre det og i stedet holder dine landingssider så specifikke som muligt.

Hvad kan man bruge canonical URL til?

I backend styrer du alting ved din hjemmeside. Det er også her at du specifikt kan kode og i WordPress tilfælde, hente plugins, der tilføjer eller ændrer i koden. På denne måde kan du få ønskede funktioner på din hjemmeside, fjerne uønskede og lave hjemmesiden efter dine behov.

Hvorfor kan man have to sider, der er et kopi af hinanden?

Der kan være grunde til at der er behov for to sider der er ens. Det kan f.eks. være hvis siderne er næsten ens og Google vurderer at de er for ens, at man benytter sig af en gammel struktur, med en dyb brødkrumme, hvor endepunktet er den samme udseende side, men forskellige rejser . Det kan også være at især WordPress laver en alternativ version, igennem et andet URL, det er desværre et af ulemperne ved WordPress.

Hvordan gør man en side canonical i WordPress?

Den nemmeste måde er at hente et SEO værktøj og gå ind på siden, der er en kopi af en anden. Under avanceret i SEO menuen for den side, kan du indsætte et link i feltet, der oftest hedder canonical link, til den side du betragter som den “originale udgave”.

Du kan læse igennem linket hvordan du arbejder med SEO, her går vi ud fra at du allerede har arbejdet med dette, da at gøre en side canonical er et emne under mere detaljeret teknisk SEO.

Hvad betyder dublet uden kanonisk side valgt af brugeren?

Dette betyder at Google mener at to sider er ens, og at de har valgt en kanonisk side for dig. Det kan være fordi at du ikke selv har valgt at gøre en side canonical og derfor har Google valgt den, den mener er den originale eller det bedste resultat. ELLER, Google har simpelthen valgt at ignorere din canonical, fordi at den mener at en anden side er den rigtige canonical.
I nogle tilfælde kan du opleve at en af dine sider er canonical, til en helt anden hjemmeside. Dette kan ske hvis du eller den anden side har kopieret indholdet fra den andens hjemmeside og Google mener at de er for ens. Derfor bør du tjekke af og til, om

Hvorfor gør man en side canonical?

For at undgå en straf af Google for “duplicate content” og for at sikre at Google bruger dets crawl budget mest effektivt, når det besøger hjemmesiden. Den ignorerer nemlig canonical pages, efter de første gang er registreret og springer dem over automatisk.

Kan Google selv bestemme at en side er canonical?

Ja, hvis du ikke udfylder canonical pages, så gør Google det bare selv og ikke altid efter den hensigt du gerne vil have. I Google Search Console, kan du se om Google har gjort det, ved at kigge i menuen under sider. Hvis der er en rubrik der siger “Dublet – Google har valgt en anden kanonisk side end brugeren”, så har Google selv besluttet sig for en canonical side. Sørg for at disse er det du ønsker eller ændrer det manuelt selv, for at håbe at Google lytter til ændringen.

Canonical under avanceret i menuen

Kan du ikke få nok? – Så kan du læse mere i vores Guide til WordPress

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…