En del af:

Googles rangeringssystemer

Når Google skal vurdere din hjemmeside og give den en placering på Google, samt give dine landingssider en vurdering i forhold til Google Ads, så…


Læsetid: 4 minutter


Når Google skal vurdere din hjemmeside og give den en placering på Google, samt give dine landingssider en vurdering i forhold til Google Ads, så benytter den sig af flere komplekse og avancerede systemer til at vurdere: Hvor din side bør placeres, hvordan den hænger sammen teknisk, hvor bredt den er relevant og hvordan dine besøgende på siden ser ud til at opleve din side. Du kan læse, hvordan Google vurderer dine besøgendes intention og placerer din hjemmeside ud fra det i artiklen her.

Google oplyser os om 4 slags opdateringer de laver til deres placeringsalgoritme:

Disse opdateringer ændrer på forskellige faktorer i Googles rangeringer. Ved at holde øje med opdateringerne vil du kunne læse Googles ændring, agere på dem og arbejde efter dem ud i fremtiden.

Hvad er Google Core Update?

Google Core Update er den “faste” opdatering, der kommer 2-3 gange om året. Det er de gange om året, hvor Google, ifølge deres egne ord, revurderer alt indhold på Google. Når du laver nyt indhold på din hjemmeside, kan Google kun vurdere, hvor din placering bør være ud fra søgeordet.

Hvor tit opdateres Core Update?

Den vurderer altså ikke hele tiden din hjemmeside og slet ikke i sammenligning med resten af hjemmesiderne på Google. Det gør den de her 2-3 gange om året. Derfor tager det også i omegnen af 14 dage for en Core Update at blive implementeret færdig.

Hvad er Google Helpful Content?

Denne systemopdatering har vi faktisk lavet en hel artikel om, fordi den er så vigtig at arbejde med, når det kommer til SEO og forstå forskellen mellem at arbejde med SEO og ikke arbejde med det.

Hvordan virker Googles Helpful Content Update?

Kort sagt kommer der gradvist flere krav til at være en hjemmeside, der passer til de søgendes formål. I takt med at der er kommet flere og flere hjemmesider, er der kommet meget konkurrence om hvert søgeord.

Derfor har Google valgt at belønne og udvælge unikt og hjælpsomt indhold, der kan gøre en forskel. Det er dette system, der hjælper brugere af Google og kan placere dig bedre end konkurrenterne.

Hvad er Google Reviews System?

Dette system er designet specifikt til at belønne indhold, der er anmeldelser, forskning og anden research af noget. Det kan være en anmeldelse af en bog eller af en maskine. Forskning på hvordan et skodesign kunne forbedres, deling af ens vide om at lave sin egen hjemmeside i WordPress.

Generelt et velinformeret synspunkt, vurdering og lærdom. Det er dog ikke rullet ud på dansk fuldstændig, men vi har rigeligt med beviser på, at reviews hjælper på rangeringen.

Det kan også være en “versus” sammenligning, f.eks: Non-stick pander vs. Keramiske pander. Her menes der sammenligninger med objektive holdninger. Det kan også være eget produkt sammenlignet med konkurrenternes. Så længe at holdningen er objektiv og ikke farvet, så vurderes det som godt indhold.

Hvordan virker Google Reviews System?

Dette system belønner indhold der er velinformeret og kommer fra folk med en høj viden og autoritet på et emne. Det bestemmer helt eksklusivt, om indholdet er af relevant og god kvalitet. Hvis det ikke er, kan det også påvirke andre resultater.

Derfor anbefaler SEO folk også at slette indhold, der ikke er hjælpsomt eller som er misinformerende og outdated, da det kan få alvorlig indvirkning.

Hvad er Google Spam Update?

Dette er den del af rangeringsalgoritmen, der vurderer indhold som spam. Det kan være duplikeret indhold, der er magen til indhold på andre sider. Det kan være, at du har brugt et ord alt for meget ifølge Google eller du har lavet overspringshandlinger eller gammelt SEO arbejde. Især link spam – en arbejdsmetode hvor man får en masse irrelevante links til ens side.

Dette er også et system, der går ud og straffer hjemmesider negativt med en straf, der fratager placeringer direkte.

Hvordan ser man om en side er blevet ramt af Google Spam Update?

Hvis din side pludselig taber en stor bid placeringer og trafik, og den ikke burde, så kan du gå til oversigten over opdateringer og se om der lige er kommet en Spam Update. Hvis dette er tilfældet, så handler det om at arbejde med at lokalisere og identificere fejlen.

Hvis tilfældet er link spam, er dette ret så alvorlig. Det ødelægger nemlig al værdien i din linkbuilding og du bør kigge på det med det samme.

Du er velkommen til at læse mere i nogle af vores andre blogindlæg

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…