En del af:
Googles Helpful Content update
Google opdatere deres systemer løbende, denne artikel opdateres til at fortælle dig om de nyeste opdateringer til Helpful Content systemet. Hvor vi vil gå i…
Google opdatere deres systemer løbende, denne artikel opdateres til at fortælle dig om de nyeste opdateringer til Helpful Content systemet. Hvor vi vil gå i dybden med hvad de betyder og hvad de kan betyde for din hjemmeside.
Hvad kan man gøre for at imødekomme denne opdatering?
- Sørge for at have en medarbejder der er-, eller gøre en medarbejder til ekspert
- Bruge Schema.org til at oplyse Google om denne person og påpege deres ekspertise, med et “person” schema
- Indhold der unikt og layout der er simpelt
- Unikt indhold der ikke nemt kan efterlignes af konkurrenter
- Opbyg din hjemmesiden til dine kunder, ikke til Google
Hvad betyder den nye Google Helpful Content update for SEO?
Med den nye december opdatering, der er en opdatering til deres ”helpful content system”, gør Google det klart, at fremtidens rangeringer, handler om ekspertviden og at skabe unik værdi for kunderne.
Google vil ikke rangere dit tekstmæssige indhold på samme måde som hidtil. Google vil have langt højere fokus, på dem der kan komme med ny ekspertviden om emner og præsentere det på nye, innovative møder.
Hvis der ikke produceres ny viden på din hjemmeside, der bidrager til det emne du skriver omkring, i et nyt og innovativt format, vil Google højst sandsynligt i fremtiden, ikke belønne det content på samme måde som der hidtil er gjort.
Man kan altså (tilsyneladende) risikere at man straffes for at oplyse de samme informationer og tekstmæssige indhold som konkurrenten uden at præsentere det innovativt eller med et højere niveau af ekspertviden inden for branchen i fremtiden.
Lad os give et eksempel:
2 separate webshops (konkurrenter online) sælger begge støvsugere. Begge webshops skriver unikke tekster til deres sites, som ikke er ens, men omhandler samme emne, nemlig hvordan du holder huset rent.
Tidligere har den differentierede tekst mellem dem været nok til, at Google belønnede dem begge og rangerer dem efter hvor dybt de to sider går i emnet, Googles tillid til de to sider og en håndfuld andre faktorer.
Nu vil Google ikke belønne dem på samme måde, for at skrive om et emne, hvor der vurderes at være bedre ekspertviden. F.eks. Vil der højst sandsynligt være større chance for et rengøringsfirma, at ligge højere på Google, med deres tekster om at holde huset rent.
Mens de to webshops, højst sandsynligt, vil have langt større mulighed for at bliver vist organisk højere, på teknisk viden om støvsugere, end f.eks. Coop eller Elgiganten hvis de stadig ikke har eksperter bag.
I stedet vil Google begynde at måle på, hvilken side der har ekspert viden bag deres artikler og udsagn. Samtidig med at den vurderer kundeoplevelse på siden og her har vi lært at interaktivitet og simplificering virker bedst.
Ja, det er ironisk at skrive om at simplificere, med så lang en artikel her, men vi forsøger at gøre det simpelt og let, ved at give hurtige svar i toppen af artiklen. Teksten her, er kun for dig, der virkelig er interesseret i at vide detaljer.
Men hvad er interaktivt content?
Interaktivt content er content der bevæger sig, ganske basalt, men det er også så meget mere og kan være så meget mere. I takt med at vi bliver bedre og bedre teknisk og digitalt, ser vi også flere og flere unikke løsninger.
Du har sikkert set en pris beregner på hjemmeside, dette er interaktivt content, for det inviterer brugeren til at interagere og bruge tid på siden. Det er Google glad for, for det betyder at kunderne får værdi af din hjemmeside, ellers var de allerede gået.
Interaktivt content der fastholder
Det gælder om at komme med de unikke løsninger og gode illustrationer af, hvad det er dine kunder får, ikke bare produkter længere, men også oplevelser og forventninger. Dem i brancherne, der laver interaktivt content, der fastholder, er allerede vinderne nu, men i den meget nære fremtid, vinder de endnu mere.
Et eksempel på content der vinder
Lad os nu forestille os at den ene webshop laver et tydeligt billede af et beskidt rum. Når du så peger musen hen over dele af billedet, så skifter det til et rent område, “hjørne” eller rent “gulv” osv. Som et før/efter billede. Så du kan interagere med billedet på den måde.
Eller et billede som viser maskinen kører rundt og gøre tydeligt rent, som et visuelt element, der kører imellem indholdet på siden.
Dette indhold ville fange din interesse og det samme gælder også for dine kunder. Det er content der vil vinde den største andel i fremtiden.
Google favoritiserer hurtige hjemmesider, men også kundeoplevelsen på hjemmeside og fastholdelse. Det eneste Google har til at belønne om en hjemmeside er god, er konvertering og tid brugt på hjemmesiden.
Folk bruger ikke tid på en hjemmeside der er langsom til at loade imellem hver side, men det gør de på sider der er unikke, overskuelige og interaktive.
”Eksperterne” er Googles fremtidige stemme
Google strammer op for, at de sites, som Google vurderer eksperter på områder, også har relevans for det de skriver om. Det betyder et højere fokus på, at information skal komme fra eksperter med relevans inden for handel af det konkrete produkt.
Med Googles egne ord, skal viden om f.eks. motorcykler komme fra forhandlere, producenter og anerkendte entusiaster inden for handel af motorcykler.
Viden der deles af folk, der ikke af Google, ses som en stor nok autoritet på emnet, ligegyldigt hvor god informationen er, kan risikere at blive nedprioriteret.
Det kan i værste tilfælde betyde at en bilmekaniker, der udvider til også at reparere motorcykler. Han tilføjer og skriver noget om motorcykler på sin hjemmeside.
I fremtiden vil han muligvis have langt sværere ved at få en stemme på det marked og skal opbygge langt større viden og autoritet på emnet end før, selvom hans branche som bilmekaniker er rigtig tæt på motorcykler, og han i praksis også reparere motorcykler.
Det afhænger dog af faktorer som hans tilstedeværelse på nettet, så som hans LinkedIN udfyldt med alle hans kompetencer og erfaring. Han kunne have en profil på nettet, på en kendt motorcykel entusiast side, hvor han er kommet med råd og kommentarer.
Eller han kunne have hans virksomhed på en sider hvor der søges efter mekanikere til motorcykler. (Krak, men endnu bedre Motorcykelgalleri.dk og diverse uddannelses sider, der viser praktikpladser.)
Unikt indhold går fra konge til kejser
Det handler om at give dine besøgende unik værdi i brugerrejsen. Hvis du kan give en anderledes værdi end dine konkurrenter på søgeoplevelsen og de søgende forbrugere reagerer positivt på denne, så får du et større forspring end nogensinde.
Det kræver også at du kan laver noget noget unikt indhold, der er svært at gengive lige med det samme. Her er tekst allerede ude.
Det har været på denne måde på Google i et stykke tid nu, men der varsles med denne opdatering, at det bliver endnu vigtigere fremadrettet.
Så i fremtiden handler det om at være mere kreativ, end bare at besvare de mest almindelige spørgsmål som forbrugeren har. Nu er du nødt til at forbedre din præsentation af content og skabe en unik værdi.
Det bliver altså møbel forretninger, der kan vise hvordan dit nye møbel vil se ud, inden du har købt det. Enten igennem en AR app eller på anden måde. Samtidig er det køkkenfirmaet, hvor du kan lave plantegninger, samtidig med at du køber dit køkken, du bare kan printe ud og udlevere til en VVS’er, så de kan samle det når køkkendelene leveres. Der vinder toppladserne på Google i fremtiden.
People first content
Google vil have mennesker bag din virksomheds udtalelser og viden som I deler. De mennesker vil Google også have er eksperter. Derfor vil det være vigtigere end nogensinde at have forfattere bag den viden I deler, som har en tydelig tilstedeværelse på nettet.
Det vil sige, at du er nødt til at kæde forfattere af artikler sammen med deres sociale medier og evt. andet arbejde således at Google forstår dem som “rigtige” mennesker. Samt at en forfatter profil eller en beskrivelse af medarbejderen, på hjemmesiden, vil give mere pote.
Hvordan bruger eller bliver vi eksperter?
Ekspertviden kan være noget i allerede har. Hvis i f.eks. beskæftiger jer med at skrive meget og dybt om et emne allerede. Eksperter kan være fagfolk, men også entusiaster og selvgjorte eksperter, der har dækket et emne så meget, at google ikke kan ignorere det og må se ved kommende som ekspert.
Brug links til troværdige kilder
Link til veletablerede fagfolk, til Danmarks Statistik og eventuel forskningssider. På denne måde kan i vise at der er fakta bag jeres udsagn og at det ikke bare er hevet ud af tynd luft.
Google følger din kunderejse tæt
Google lægger meget vægt på kundernes oplevelse med denne opdatering, og hvordan kan Google påstå at kende kundernes oplevelse på din side?
Google følger dem simpelthen hele vejen og måler deres adfærd. Lige meget hvor meget du tror de ikke gør. Så viser de allerede med deres spørgefelt, du måske har set, når du besøger en side og går tilbage til Google, hvor du kan anmelde om siden var nyttig. At de måler på kundeoplevelse ved at følge hele rejsen, uden at logge personlige oplysninger.
Vi mener at de spørger, for at Google skal få bedre forståelse, for hvordan trafik på en hjemmeside ser ud, når den er nyttig og ikke nyttig. Ikke bare om siden var nyttig, men om den kunderejse du havde på siden, afspejler en nyttig eller ikke nyttig kunderejse.
Også selvom du kun har brugt 20 sekunder på en hjemmeside, kan det jo godt være at dit spørgsmål eller det du søgte blev besvaret og det har Google fået øjnene op for.
Opbyg siden til kunderne, ikke til Google
Denne opdatering gentager flere gange at bygge din hjemmeside og alle dine sider til dine besøgende, ikke til Google.
Der bliver således gjort op med alle de hjemmesider, der hidtil har gjort deres bedste for at ramme Googles rangeringer med overskrifter, indhold og tekst specifikt skrevet og designet til Google, fordi det har virket.
Det skal du selvfølgelig stadig, ligegyldigt hvad Google siger, så kan du kun få Google til at forstå hvad en side handler om, ved at fortælle den det. Indtil videre, hvem ved hvad Google kan næste år.
Vis kundens formål med søgningen i toppen af siden
Det som Google mener er rettere at opsætte siden mest hensigtsmæssigt til dine kunder. Hvis siden er et svar på et spørgsmål, så gem ikke svaret til slutningen. Ligesom med denne artikel, sættes svaret i toppen.
Hvis det er et produkt der søges, så sæt produktet øverst. Ikke under et stort kategoribillede eller med andet i vejen.
Hvis produktet kræver mere for at kunne give en bestemt pris, så er det bedste en udregner, der kan give prisen, når kunden har udfyldt et kort spørgeskema. Marker din pris klart for Google med en overskrift, f.eks. “Vinduespuds pris” eller endnu bedre, opret et produkt-Schema med pris.
- Opdateringen påvirker din hjemmesides EAT (EEAT)
Google har i en længere tid gjort det klart at de vurderer sider, ved hjælp af en formel og et system de kalder EAT – Det er nu blevet lavet om til EEAT.
Hvad er EEAT?
Google vurderer al din indsats og tilstedeværelse på nettet, for din virksomheds hjemmeside(r). Backlinks, blog/artikler, værktøjer, anmeldelser, lokal business, organisk indsats på sociale medier, blandt andet. Ud fra al denne data, giver Google dig en vurdering på den ekspertise og autoritet, i form af scores.
Disse scores kombineres og i bytte giver Google en Trust score, som er Googles bevis på den tillid, den viser til din virksomheds hjemmeside.
Hvad står EEAT for?
EEAT står for Experience, Expertise, Authorativeness og Trust.
- Experience er den nye og tager udgangspunkt i Googles vurdering, af kundernes oplevelse på din hjemmeside.
- Expertise står for den mængde af ekspertise, som Google vurdere du har.
- Authorativeness står for den autoritet som Google vurderer du har, ud fra backlinks fra andre sider og tilstedeværelse på nettet
- Trust står for den tillid som Google giver i bytte, som en samlet score fra de 3 forhold
Hvad kan det betyde med denne opdatering?
Der er nogle spekulationer denne opdatering bringer med sig:
Antallet af krævede søgeord på siden mindskes, men hvor mange er der så behov for og hvad er den nye grænse for, for mange? I nogle tilfælde ser vi at 1-2 er nok for siderne i toppen.
Er det helt slut med at gøre som dem der allerede er på markedet? Skal alle tekster virkelig være unikke og kan vi ikke længere skabe den samme autoritet, ved at svare på almindelige spørgsmål, som konkurrenter har svaret på?
Hvor lang tid kommer det til at tage at blive ekspert på et nyt marked? Vil Google bremse for din evne til at tilføje endnu et brancheområde for din virksomhed?
Hvad anbefaler vi så reaktionen bør være på denne opdatering?
Behold eller lav FAQ og besvar stadig spørgsmål
Selvom Google siger at de ikke vil se den samme almindelige problemløsning, almindelige emner, alle i branchen skriver om og content der er lavet og skrevet magen til alle andre. Så har vi som virksomheder stadig et ansvar over for vores kunder og bør have svar på deres spørgsmål.
Google kan ikke sige hvornår folk får brug for information, eller hvor de søger det. Så det bør stadig være positivt, at have svar på de spørgsmål, det vides målgruppen har.
Selv at opdateringer som disse peger på, at indholdet på hjemmesider bør være mere forskelligt. Så er der stadig ens forventninger, til hvad der er at finde på hjemmesider i samme branche fra forbrugerne, til en vis grad.
Så der skal være en rigtig god strategi, hvis man helt fuldstændigt vil ændre layout og en strategi til hvordan kunderne skal lære at bruge den.
Alle opdateringer på Facebooks layout, bliver mødt med en % størst utilfredshed. Fordi vi mennesker er vanedyr og foretrækker ikke at lære noget nyt, men vi garanterer at hvis vi gik 2-3 opdateringer tilbage, ville folk blive utilfreds med hvad de ikke kan og bare 1 opdatering tilbage, at brugerne skal tilbage til den gamle version, nu de har lært den nye.
Lav unikt content
Tænk i andre baner end konkurrenterne (ja, den kan være svær). Før i tiden kunne man bare omskrive content som andre havde, men denne opdatering, påstår at slå ned på dette.
Derfor skal man tænke i nye løsninger til sine kunder. Det kan være unikke programmer eller oplevelser, som væsentligt differentierer sig fra de andre konkurrenter. En unik vidensbank, med en ny oplevelse. Eller videoer, dem kan Google endnu ikke identificere som det samme indhold som konkurrenterne.
Det handler om at være innovativ og gerne interaktiv.
Det kan være en 3D oplevelse, eller VR-oplevelse. Hvor man enten viser sine produkter eller løsninger, igennem en skærm, direkte i dit hjem/den virkelige verden.
Husk at det handler om kundens oplevelse
I sidste ende, handler det om at lave løsninger, som gør det nemt for kunden og er optimeret imod kunderejsen.
Google kan ikke argumentere imod at der er trafik og konverteringer på din hjemmeside. Så det er stadig de hjemmesider der er nemmest og mest belejlige for kunden, i øjeblikket, som vinder.
Elgiganten.dk er måske ikke den bedst designede og teknisk vedligeholdte side, men der er mange daglige handler, derfor forbliver de i toppen, i gennemsnit, men er stadig til at slå på de fleste emner.
Løs kundernes problem med det samme
Hvis du sælger en produktkategori, en serviceydelse eller et andet produkt, så sørg for at kunden kan vælge at konvertere, så snart at siden åbner.
På artikler, så besvar spørgsmålet om emner, eller opsummér emnet i toppen.
Google er begyndt direkte at spørge søgende om det fandt det de søgte på en hjemmeside, for akkurat at kunne vurdere, ud fra statistik, om kunden fik løst sit problem.
Sider der løser læserens problem i toppen, har vist at klare sig bedre end andre sider, der først forsøger at starte emnet fra, ”hvad er…”. Så når en kunde søger på “hvordan binder jeg et slips”. Så er det nu forkert at starte med ”hvad er et slips”, som var kotymen før.
Da det er løsningen på problemet og ikke forklaringen som Google er interesseret i at give de søgende og de er blevet langt bedre til at vide, hvornår man forsøger at ”manipulere” med søgemaskinen, som har været meget det SEO-folk har gjort, fordi at det virkede.
Konklusion
Så hvad er vores anbefalinger? Det er tænk altid dybt i jeres målgruppe. Tænk symptomløsning, problemløsning og tænk i nye, eller unikke måder at gøre denne på.
People first
Tænk løsninger der er lette for kunderne, for at vende tilbage til slipset, så tænk en video der viser det. Kan problemet løses ved at se video, så er det langt bedre end tekst og her igen, rigtig godt hvis der også smides en podcast oveni.
EAAT
Gør din virksomhed til ekspert i jeres branche og dæk emnerne langt bredere end konkurrenterne gør og derved skabe autoritet på emnet. Når I deler viden langt ud over konkurrenterne, har Google ingen anden udvej end at gøre jer til eksperter.
Få links fra alle sider i kan i jeres branche, fra jeres leverandører, fra jeres kunder, fra fagblade eller hjemmesider der har skrevet i længere tid og har faglig ekspertise i jeres branche og tilbyd at bytte med links retur.
Social proof
Skab tilstedeværelse på sociale medier og vær aktiv, det er et godt bevis på at i har et eksistensgrundlag i branchen, men pas på med at forstyrre følgere med ligegyldige salgsemner. Del interessante emner, events, nyheder og andet der kan trække nogle likes.
Få anmeldelser, især direkte på Google og især hvis du er en lokal virksomhed. Google vil rigtig gerne have at anmeldelser også først og fremmest bør være på Google, i stedet for Facebook og Trustpilot. Især på lokale virksomheder, ser vi at Google anmeldelser virkelig kan gøre en forskel på Google maps placeringer og på trafikken til hjemmesiden.
Acessibillity – Internettet for alle
Tænk accessibility, Google belønner at alle kan tilgå materialet. Så sørg for at de største og vigtigste problemløsninger, som der er mange af dine kunder der søger. Kan få løst problemet ved hjælp af syn og af hørelse, uafhængigt af hinanden.
Hav undertekster på Videoer og lav dem på YouTube, Google ejer YouTube og har derfor direkte adgang til undertekster der er lavet igennem Google.
Hjemmeside helbred
Og sidst men ikke mindst, opdatér hjemmesiden hvis den er 5+ år gammel. Fejl og uddateret kode, opbygger sig på hjemmesider. Over tid, opstår der problemer, der kun kan fuldt løses med en ny hjemmeside.
De store giganter på nettet får ikke nye hjemmesider hver 5. år, fordi de rigtig godt kan lide at bruge penge, men fordi de ved at det er vigtigt at hjemmesiden benytter sig af de nyeste teknologier, opdateringer og programmer, for at leve op til Googles konstant voksende krav og den altid voksende konkurrence på nettet.
At lave en ny hjemmeside sletter ikke din nuværende placering på Google, især hvis sidestrukturen holdes. Du kan fuldstændig ændre udseendet af en side, det foretrækker Google faktisk gøres hvert år, for at holde siderne relevant. Google registrerer at der er lavet ændringer på siden, de ved godt at det er den samme side.
Hold Google opdateret med din hjemmesides udvikling
Selv hvis din virksomhed vil hedde, eller hedder noget helt nyt. Så vil du kunne fortælle Google, igennem Google Search Console at du har skiftet domænenavn, men at det gamle domænes trafik er. Det eneste der kan ramme negativt, er at ændre URL’er, uden at gøre Google opmærksom på det med et redirect.
Og med et redirect, så sørg for at ændre alle links på hjemmesiden til det nye link. Så vil Google med tiden glemme den gamle side og ikke forsøge at søge den op hele tiden. Det er for Google helt naturligt og den rigtige måde at omstrukturere en hjemmeside.