En del af:

Derfor er tekstforfatning vigtigt for din hjemmeside

Har du undret dig over hvilke måder du kan gøre din hjemmeside konkurrencedygtig på, så flere mulige kunder ser dine produkter og tjenester? Der er…


Læsetid: 6 minutter


Har du undret dig over hvilke måder du kan gøre din hjemmeside konkurrencedygtig på, så flere mulige kunder ser dine produkter og tjenester? Der er selvfølgelig mange gode muligheder, men en ting, som jeg vil anbefale for enhver hjemmeside, det er en struktureret og kontinuerlig content marketing strategi.

En content marketing strategi med god tekstforfatning er en af de strategier, som kræver en del arbejde, men det er også klart en af de metoder, som holder din hjemmeside aktiv og konkurrencedygtig, på lige præcis de søgeord som du gerne vil findes på. Det er både en stærk kilde til søgeord, til linkbuilding, og så kan du skabe den brugerrejse, som rammer bundlinjen.

Hvorfor er professionelt tekstforfatning vigtigt?

Jo, der er flere primære årsager til at tekstforfatning er utroligt vigtigt. En af de primære faktorer er relevans og brugervenlighed, altså at kunderne finder det de klikker ind på hjemmesiden for at finde. Hvis ikke din hjemmeside har et tydeligt budskab og en overskuelig oversigt, som taler til kunden, som de gerne vil tales til, så er der nok en anden hjemmeside der gør.

De fleste brugere vil derfor højst sandsynligt klikke videre relativt hurtigt hvis ikke hjemmesiden kommunikerer det ønskede budskab tydeligt nok. Det er derfor vigtigt, at hjemmesiden er overskuelig og tillidsvækkende, så det står tydeligt frem at denne hjemmeside giver målgruppen det de vil have.

Sideløbende med en effektiv brugergrænseflade, så tager målrettet tekstforfatning højde for det specifikke emne, og sætter sig ind i den rejse som brugeren gennemgår når de er på hjemmesiden, og at den er så gnidningsfri og interessant som muligt. Brugere på internettet er nemlig ikke kendt for at være specielt tålmodige, så hvis de ikke finder det de leder efter med det samme, så klikker de videre, sådan er det.

Tekstforfatning hjælper på placeringer i søgemaskinen

Content marketing har stor indflydelse på Googles vurdering af hjemmesiden. For at en hjemmeside er konkurrencedygtig online skal den som det første være godt opsat rent teknisk. Den tekniske del af opsætningen, som optimeres med hensigt på at gøre hjemmesiden synlig for Google, kalder vi for teknisk SEO.

Inden vi tænker content marketing, så tænker vi teknisk SEO. Teknisk SEO hjælper Google med at indlæse indholdet. Det er her du fortæller Google præcis hvad der er på landingssiden, og hvorfor det er relevant for brugerne. Det kan f.eks. være i form af et sitemap som er et hierarkisk overblik over hjemmesidens struktur og temasætning. Det kan også være metaopsætning som f.eks. metabeskrivelser, som er korte sætninger hvor du fortæller Google landingssidens kernebudskab. Det hjælper Google med at indeksere hjemmesiden i søgemaskinen.

Det er så her at tekstforfatning kommer ind i billedet. Når teknisk SEO er godt opsat, og Google er klar til at indeksere indholdet, så skal landingssiden også have noget godt, fyldigt, målrettet og relevant indhold, som matcher den metaopsætning der er sat op for Google. Dette sammenspil gør, at Google nemt kan læse hjemmesidens indhold, og at hjemmesiden har noget indhold som er værd at læse.

En af de absolut vigtigste faktorer for SEO er derfor, som sagt, relevans. God tekstforfatning skaber nemlig synergi mellem landingssidens metaopsætning og et passende indhold, som taler både til læseren og til Google.

Tekstforfatning og søgeordsoptimering

Hvordan taler man så både til brugeren og til Google? For at SEO-optimere en landingsside, benytter man 1-2 relevante søgeord som synkroniseres i metaopsætningen og i indholdet.

Det betyder at hvis f.eks. et museum gerne vil findes på søgeordet ’vikingudstilling’, og den bestemt landingsside handler om en ny vikingudstilling, som kunne være interessant for historieinteresseret, så skal den bestemte landingsside som indeholder informationen om vikingudstillingen sikre, at landingssiden er synlig for den rigtige målgruppe og at målgruppen foretager en handling når de så finder vej til landingssiden. Det kan f.eks. være at de køber en billet ved at klikke på en knap hvor der står ’køb billet her’.

Hvordan gør man så det?

Det er jeg glad for at vi, *blink* spørger om.

Det allerførste vi gør, det er at vi udarbejder en søgeordsanalyse. Her identificerer vi de mest konkurrence stærke søgeord, som der rent faktisk bliver søgt på i forhold til vikingudstillinger. Der bliver højst sandsynligt søgt mere på søgeordet ’viking’ end der bliver søgt på ’vikingudstilling’, men ’viking’ er som søgeord meget bredt, og det kan være at det ikke nødvendigvis er relevant, hvis nu en stor del f.eks. søger efter tv-programmet ’vikings’ eller noget andet. Det er derfor vigtigt at holde temaet specifikt og relevant i forhold til målgruppen.

I forhold til en udstilling kunne det i dette tilfælde være relevant at optimere i forhold til en geografisk lokation, ved at skabe synlighed for dem der bor indenfor en passende afstand og derfor er mere tilbøjelige til at besøge udstillingen. Det kunne derfor være en fordel at optimere indholdet og metaopsætningen med udgangspunkt i vikingudstilling på Sjælland, hvis udstillingen ligger på Sjælland.

For at sikre, at Google forstår at søgeordet ’vikingudstilling’ er centralt for landingssidens indhold, så skal søgeordet have en passende densitet. Det vil sige, at søgeordet skal optræde i sidetitlen, i metabeskrivelsen, i overskriften og i indholdet, som minimum. Landingssiden gyldne densitetsmåling varierer alt efter emnets størrelse, konkurrencen, landingssidens indhold/HTML ratio. Men, som udgangspunkt skal søgeordet gerne have en densitet på omkring 3-4%.

Skab en effektiv brugerrejse

Når teknisk SEO er i orden, og søgeordsoptimeringen spiller, så er det tid til at kigge på brugerrejsen. Vi vil jo gerne have at de brugere der finder landingssiden, foretager en handling. Dette kalder vi for konverteringsoptimering.

Alt efter hvor i brugerrejsen vi befinder os, så benytter vi os af forskellige former for konverteringsoptimering, for at opfordre brugerne til at foretage en handling. Der er som udgangspunkt to former for konverteringer, som vi opdeler i to grupper kaldet mikrokonverteringer og makrokonverteringer. Den samlede betegnelse for denne type konverteringsoptimering bliver kaldt for CTA ’Call To Action’.

En mikrokonvertering er en assisteret konvertering, som ofte leder et trin videre i rejsen mod en makrokonvertering. Det kan f.eks. være et internt link hvor der står ’læs mere her’ eller ’kontakt os i dag’.

En makrokonvertering er det endelige stop på rejsen alt efter hvad der er pointen med brugerrejsen. Det kan være i form af en booking til en tid, køb af billet, udfyldning af en kontaktformular, et køb af et produkt etc.

Når alle disse ting spiller sammen, så bunder det ud i god tekstforfatning. Det er altså teknisk seo, søgeordsanalyse, synergi mellem søgeord og metaopsætning, en passende densitet og en effektiv brugerrejse. Det er tekstforfatning.

Hold liv i din hjemmeside med struktureret content marketing

For at tekstforfatning skal fungere bedst muligt, så skal der udarbejdes en effektiv content marketing strategi. Det er en strategi der sikrer kontinuerligt og relevant indhold på hjemmesiden. Google tillægger nemlig aktivitet høj værdi, når det kommer til SEO. Det er vigtigt, at hjemmesiden ikke står stille for længe.

Når vi udarbejder en content marketing strategi, så kigger vi på hjemmesidens hovedbudskaber og målgruppe, og udarbejder en temaoversigt ud fra det. Herefter udarbejder vi en søgeordsanalyse, som tager udgangspunkt i disse temaer.

Det kan f.eks. være at planen er at der skal udarbejdes en artikel til hjemmesiden to gange om måneden. Planen indeholder derfor en artikelhyppighed, som hedder en artikel hver anden uge. Det tillægges i strategien.

Strategien indeholder nu en temaoversigt med tilhørende søgeord for hvert tema og en plan for artikelskrivning. Her udarbejdes så mulige overskrifter og svar på spørgsmål, som er relevant for hvilke spørgsmål målgruppen generelt søger svar på. Brugerne søger næsten altid svar på spørgsmål som er relevant for din hjemmeside, og det er en god ting, hvis det er dig som kommer med svarene på dem. Det skaber tillid.

Du kan læse mere om Teknisk SEO her.

Søger du målrettet tekstforfatning?

Søger du professionel tekstforfatning, eller en SEO optimering af dine tekster, som får din hjemmeside op på næste niveau, så kontakt os for et uforpligtende tilbud. Vi kan sørge for en komplet content marketing strategi til dig.

Du er velkommen til at læse mere i nogle af vores andre blogindlæg

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…