En del af:

SEO-optimering i WordPress – Sådan gør du – Del 2

Hvis du har fulgt vores “SEO-optimering i WordPress – sådan gør du – del 1”, så er du rigtig godt i gang og har gjort…


Læsetid: 12 minutter


Hvis du har fulgt vores “SEO-optimering i WordPress – sådan gør du – del 1”, så er du rigtig godt i gang og har gjort en SEO-indsats der er højere end gennemsnittet af virksomheder i Danmark gør.

Super godt arbejde!

Nu er det tid til virkelig at gå til sagen og få din SEO-indsats op på et højere plan, så konkurrenterne lægger sig i støvet.

Key takeaways:

  • Vær ejer af alt din content
  • Sociale medier hjælper og tæller også organisk (klik)
  • Redirect med ansvar, hvis siden er indekseret
  • Fortæl Google om dine værdier med Schema markup
  • Styr din UX/UI efter kunderejsen
  • Arbejd med at få anmeldelser af dine kunder eller brug kommentarer og at folk kan anmelde produkter på din hjemmeside
  • Anskaf et SEO værktøj på abonnement
  • Eller få et webbureau til at hjælpe når du vokser

Den intensiverede SEO-optimering i WordPress

Trin 1: Personligt ejerskab

Nu burde du have noget godt content på hjemmesiden, som skaber værdi for potentielle kunderne.

Personligt ejerskab har meget stor betydning for Googles validering af din virksomhed/hjemmeside. Det er vigtigt at du sikrer dig, at du er den direkte ejer af din virksomheds kanaler. På denne måde skaber du en større tilstedeværelse.

Selvfølgelig din hjemmeside, den kan sagtens styres af et webbureau, men du skal sikre dig på skrift at det er dig der ejer hjemmesiden, og før du spørger … ja, der er desværre folk der før har oplevet det modsatte.

Ej dine sociale kanaler

MEN, også din Facebook, Instagram, YouTube og LinkedIn konto osv. Bør være under dit ejerskab. Har du fået lavet videoer til dit firma, skal du sikre dig at disse er uploadet på din YouTube og alle professionelle billeder osv. skal du sikre dig at i styrer adgangen til.

Det indhold der laves for dig, bør være på kanaler du styrer. Ellers risikerer du at de fra en dag til den anden mister adgangen.

Når du pludselig mister adgangen

Vi havde et problem med en kunde der havde fået lavet videoer, som lå på en privat freelancers konto, der endte med at blive lukket fra den ene dag til den anden.

Vi snakker en video der ligger på deres forside i toppen, som et meget centralt element på hjemmesiden, de mistede fordi de ikke ejede kanalen selv. Det kan være usikkert ikke at eje det indhold som fremgår på din hjemmeside.

Trin 2: Redirect

I takt med at din side vokser og der sker ændringer. Så er det næsten 100% sikkert at du mister en side på et tidspunkt, eller får brug for at slette en.

Hvis en side du sletter har haft trafik, og er crawlet af Google, vil du kunne se det i Google Search Console. Så er det vigtigt at du laver et redirect af det link til en relevant side. Brug kun redirect til forsiden sparsomt.

Tip: klik på linket: Google Search Console, for at læse hvordan du bruger det.

Hvad er et redirect?

Et redirect betyder at du får din side, til at tage et link(URL) på din side og sende både nye brugere der klikker og søgemaskiner til en anden URL.

Det gør du når du sletter sider med trafik, hvor andre sider ville være relevante for dem der ville lande på den de oprindeligt ville gå til. Oftest er der snak om sider der er blevet slettet og nu bare rammer en 404 side (Siden eksisterer ikke længere).

Når du ændrer URL på en side

På WordPress skal du være opmærksom på at linket og siden, laves i det øjeblik du laver en ny side. Kopier derfor ikke sider for at lave en ny, da den så vil lave en URL der ender på” -1, -2 osv.” . Da WordPress laver et link (URL) før du udgiver siden og den kan ikke laver det et automatisk redirect til det du ændrer en URL til at være.

Redirection i et WordPress plugin

Som udgangspunkt anbefaler vi at bruge pluginnet Rank Math til din SEO. Fordi at det har flere funktioner, hvilket også gør det mere kompliceret at bruge for en nybegynder. Så er du ny, kan du starte med YoastSEO.

Rank Math har indbygget redirect styring som en del af dens værktøjer. Samtidig kan du sætte Rank Math til at overvåge 404 sider, så du kan følge hvor mange der har forsøgt at klikke ind på en 404 side og har direkte mulighed for at redirecte den side med det samme.

Har du allerede haft YoastSEO, tilbyder Rank Math at migrere alt dit arbejde i Yoast over i Rank Math, når du installerer pluginnet.

Hvis du har YoastSEO anbefaler vi at hente pluginet Redirection, redirection giver dig overblik over de redirect som WordPress allerede har lavet, den giver dig også muligheden for at ændre dem.

Du kan læse mere om vores top-10 anbefalet plugins . Hvor du også kan læse om redirection.

Trin 3: ALT tekster

ALT tekster er den tekst som du sætter på billeder i WordPress. Du vil se at alle billeder har et tekstfelt tilknyttet sig på en eller anden måde.

Denne tekst på dine billeder fortæller Google hvad der er på billederne (fordi det kan Google ikke selv gætte). Google belønner dig for, at du udfylder det, men der er også en chance for at du får lov at ligge på billede resultaterne i Google når du gør det.

Det kan hedder ALT tekster i mediebiblioteket eller alternativ tekst. Billede beskrivelse er et felt til tekst man gerne vil have er synligt på siden, men det er ikke dette felt du skal bruge til at fortælle Google hvad billedet forestiller.

ALT tekster skal først og fremmest forklare billedets funktion, hernæst hvad det ligner. Så hvis et billede er et artikelbillede, er det vigtigere end at fortælle at det forestiller en mand med en fiskestang.

Det vil være mest hensigtsmæssigt at skrive artiklens navn i alt teksten, f.eks.: “Artikelbillede, Sådan fanger du større fisk”, samt hvad billedet viser og eventuelt farve hvis det er relevant.

Trin 4: Sociale medier

SEO og organisk trafik omhandler ikke kun din hjemmeside, men også alle dine sociale medier for hjemmesiden. Nu flere du har, nu større aftryk har du på nettet og det følger Google, hvis du har opmarkeret sidens sociale kanaler med Schemakode. Du kan også bruge SoMe til at trække mere organisk trafik ind.

Det er ikke nok at have dem, du skal også være moderat aktiv på dem. Især opslag der ikke handler om salg er effektive. Når folk liker din hjemmesides opslag og anmelder viser de interesse og siger ja til at du må henvende dig til dem igen, igennem det sociale medie.

Social proof

Det kaldes ”Social proof”. Det er en måde for Google at se at du er aktiv med din virksomhed, at du ønsker at skabe tilstedeværelse og at du er en af de virksomheder der arbejder for at være relevant.

Og hvis du får deres mail i et opslag, igennem f.eks. en konkurrence, så har du nu deres godkendelse til at kontakte dem på tværs af din virksomhed, med måde selvfølgelig.

Trin 5: Schema markup 

Men er du så sikker på at Google læser alt din gode værdi korrekt, så kunden også får bedre adgang til det og du kommer højere på Google?

Det er mega strengt, jeg ved det godt, men som eksperterne i SEO har fundet ud af, så kan Google ikke altid læse præcis som du vil have at den gør. Det vil sige at du kan have værdi den ikke bruger ordentligt, hvis du ikke har brugt Schema til at fortælle den om det.

Google bliver hele tiden bedre og bedre og mere klog og intuitativ, i takt med at A.I bliver bedre og bedre.

Der går ikke lang tid før Google kan se en video og vide præcis hvad der er på den, men det kan den altså ikke endnu, derfor skal vi hjælpe den, hvis vi vil være sikre på at vores arbejde opfattes ordentligt.

Google forstår mønstre og forstår de regler der er sat op for den. Vi har, som mennesker, ret svært ved at sammensætte en saglig tekst og et flot hjemmesidedesign rettet mod en robot, som også er rettet godt imod mennesker.

Google har arbejdet intenst med, at sider først og fremmest er til mennesker, og nævner i alle opdateringer om indhold og teknik, at lave sin hjemmeside til mennesker og vi oplever at det også er tilfældet, at der måles langt mere på de søgere der besøger en hjemmeside, end på hjemmesiden selv.

Men der findes værktøjer, som stadig kan hjælpe Google med bedre at forstå din tekst og opsætningen af din hjemmeside, her kommer Schema ind i billedet.

Hvad er Schma markup?

For at løse dette, så findes der noget der hedder Schema, det er et stykke kode der fortæller Google nøjagtigt hvad specifikke elementer på din hjemmeside er.

Det kan ikke bruges til alt, men det kan bruges til at belyse især værdierne på din hjemmeside, så Google ved hvad det er. Før i tiden kunne man bare skrive noget, men Google er blevet meget bedre til at tjekke om

Hvad bruger man Schema markup til?

Du bruger det til at fortælle Google hvad forskellige elementer på din hjemmeside er og for mulighed for, at blive vist i det der featured snippets og rich snippets. Det er de felter du kan se på Googles SERP, der ikke er de normale title tags og metadescriptions.

Det kan være FAQ, artikler, videoer, virksomhedsinformation, produktinformation, events hvis det er formålet med siden (f.eks. Koncerter, forestillinger eller messer), Brødkrummen (det klarer Yoast SEO for dig), en how-to (som den her) eller en opskrift og meget mere.

Schema kan også gøre dit SERP resultat større, med f.eks. anmeldelser eller produkt info under din metadescription. Nu flere pixel du fylder, nu mindre plads er der til de andre resultater og nu større chance er der for at få et klik.

Tip: Hvis du bygger i Elementor, kan du bruge blokken “skift” til at lave din FAQ og slå schema til i menuen for blokken, så slipper du for at lave koden selv til din FAQ.

Især i WordPress skal du bruge Schema markup, når du vil være sikker på at Google ved hvad nogle af de før nævnte elementer er. Artikler lavet igennem det der hedder “indlæg” i WordPress, bliver automatisk lavet som blogsider/artikeler igennem Schema.

Med Schema markup kan du belyse en FAQ til besvarelse af spørgsmål og på den måde vil du også få chancen for at ligge i Google’s FAQ sektionen på forsiden af de fleste søgninger i Google, hvilket er guld værd.

Scema markup validate

Du kan bruge Schema.org (samme side der er linket til), til at validere om din Schema er opsat korrekt på den pågældende side. Det gør du ved at gå til validate og indsætte linket til den side hvor du har lavet Schema eller til koden selv. Du kan også se hvad andre sider har af Schema, ved at indsætte URL fra konkurrentens sider og se hvilke Schemas de bruger.

Du kan også bruge Schema til at se sammenhængene af Schema koder hvis du vil lave Schema fra bunden eller se hvad der passer sammen med de koder du bruger.

Her er et gratis værktøj til at lave de mest almindelige Schema koder lavet af Merkle.

Trin 6: Få retvisende søgeordsantal og analysér på relaterede søgeord

Herfra kræver det et SEO-analyse værktøj for at give nogen form for ordentlig værdi med dine søgeord.

Du kan godt finde et søgeordsantal og analysere på søgeord uden at bruge et SEO-analyse værktøj, men antallet af søgninger er ikke retvisende og det tager meget længere tid at finde de bedste relaterede søgeord. Det bliver bare aldrig lige så godt.

Hvis du har haft et SEO-værktøj, har du allerede gjort dette, men har du lige fået et SEO-værktøj og allerede har en hjemmeside, så skal du gå alle siderne igennem.

SEO-Analyse med SEO værktøj

Her skal du så lave en dybere analyse af alle søgeord og termer. På denne måde sikrer du dig at dine valgte søgeord og termer, rent faktisk er de mest brugte af sin slags.

OBS: Er du en mindre virksomhed så kan du se langt hurtigere resultater ved at gå efter de lange søgetermer. 

F.eks. I stedet for søgeordet fiskestænger, som der er høj konkurrence på, så forsøg at komme på nr. 1 på: Bedste fiskestænger til fluefiskeri.

Nu mere specifik du er i dine søgeord/fraser, nu større er chancen for at du rangerer bedst på Google. De største konkurrenter har altid en fordel på de korte søgeord og de har ofte været der længere, gjort en større indsats og betalt flere penge for at være der.

Trin 7: UX/UI

God content og SEO, skal være en del af en større oplevelse med god UX og UI. Google er begyndt at se på kunderejsen, altså at måle på kundernes færden på hjemmesiden, som en del af rangeringen. Brugerrejsen er begyndt at betyde mere end hvilken tekst du producerer. SEO er derfor blevet et hak sværere med tiden.

Du kan sikre dig en bedre kunderejse, ved at have fokus på dine besøgendes oplevelse af hjemmeside.

En tommelfingerregel er at holde hjemmesiden simpel og overskuelig, men samtidig gøre den interaktiv, så den fanger og fastholder opmærksomheden, det er en fin balance. Det betyder samtidig at du er nødt til at investere i et design som kan overholde den balance.

Trin 8: Anmeldelser

Google bruger deres “review system” der er en af Googles måder at vurdere en hjemmesides relevans på. Derfor er det godt at have mange anmeldelser, gode som dårlige. Det kan være kunders anmeldelser af produkter, kunders anmeldelse på Google, Facebook, Trustpilot og andre anderkendte sider og anmeldelser som din side laver af andre ting, f.eks. “top 5”, “de bedste” osv

Det skal selvfølgelig ikke være et overvæld af dårlige anmeldelser du får, men Google er ligeglad med om du har 4 eller 5 stjerner i gennemsnit. Det handler om at Google kan se at siden er aktiv og har involverede kunder, som bruger siden.

Review systemet er endnu ikke live i Danmark, men vi ser en tydelig forskel på dem der gør det i Danmark og dem der ikke gør, så Google bruger det til at skelne imellem dem der bruger det og dem der ikke bruger det.

Du vil opleve at sider med flere anmeldelser og hjemmesider der har produkter med anmeldelser af produktet på, oftest rangeres højere end sider der ikke har det.

Trin 9: Helpful Content og E-E-A-T

I september 2023 blev Googles rangeringsopdateringer rettet imod Helpful Content og SEO branchen mener at Google viser tydelige tegn på at Helpful Content og E-A-A-T bliver Googles primære fokus i fremtiden. Du kan læse nærmere om emnerne igennem de to links.  Efter opdateringen i september, mistede rigtig mange hjemmesider, rigtig mange positioner på søgeord og emner.

Dette er også med til at vise at fremtidens Google, med generative A.I, kommer til at  kalde på endnu mere behov for SEO og især arbejde med Content på hjemmesider. Fokus bør i fremtiden være at arbejde målrettet med E-E-A-T og hold fokus på at vise at man er ekspert i sin branche.  Du er nu nået til slutningen af vores guide til det mest vigtige i SEO, men rejsen er ikke slut, der er stadig teknisk SEO, som er forskellen imellem en hjemmeside med godt indhold og en hjemmeside optimeret imod at indtage organiske placeringer.

Hvad gør jeg så nu?

Når du har styr på alt i forrige Del 1 til denne artikel og denne 2. Del. Så er det tid til at kigge på den tekniske SEO på hjemmesiden. 
Læs vores guide: Teknisk SEO – del 1

Vil du have professionel hjælp til din WordPress SEO?

Nu har du fået en god mængde information, er du stadig i tvivl, har du kun brug for 5-10 timers indsats om måneden, eller lidt længere og ønsker ikke at ansætte en medarbejder på fuld tid?

Så står vi klar som ekspert. Du kan også hyre os til sparring. Du skal være velkommen til at kontakte os og høre os hvad vi kan gøre for dig. Vi vil altid stå klar til en uforpligtigende samtale. 

Du er velkommen til at læse mere i nogle af vores andre blogindlæg

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…