En del af:

Referral – Hvad er det?

referral bliver brugt på flere måder i marketing. Overordnet set betyder det “henvisning”. I marketing og drift af hjemmeside kan en henvisning være gratis og…


Læsetid: 2 minutter


referral bliver brugt på flere måder i marketing. Overordnet set betyder det “henvisning”. I marketing og drift af hjemmeside kan en henvisning være gratis og betalt. Vi kommer ind på spørgsmål, vi oplever, samt forskellene.

Hvad betyder referral i GA4?

Hvis kilden for trafik eller en konvertering er noteret som referral, så betyder det, at den besøgende kom fra en anden hjemmeside og ikke fra Google, da de havnede på din hjemmeside og blev målt.

Hvad er referral?

Referral kan betyde overordnet to ting; der snakkes tit om referral link i marketing. Det er links, man ofte betaler for, eller giver en andel af salget til, igennem influencere eller andre firmaer. Referral er også Googles beskrivelse af en trafikkilde, der ikke har brugt Google overhovedet, inden de kommer ind på din hjemmeside. Det vil sige, at de er kommet ind fra en anden hjemmeside og ikke igennem en annonce eller en søgning på Google.

Hvad er et referral link?

Referral links er en del af ekstern linkbuilding. Et referral link er et unikt link til din hjemmeside, du skaber eller din samarbejdspartner skaber. Et link der leder folk fra det link, direkte til din hjemmeside. Du kan betale andre hjemmesider og få eller udveksle DoFollow links med dem.

Hvordan får jeg referral links?

Som sagt kan du bl.a. lave ekstern linkbuilding med DoFollow, som du kan klikke på ovenfor, hvis du vil læse mere om, hvordan man gør. Du kan også betale influencere og andre hjemmesiders ejere for at få links til din side, eller ved at bytte links. F.eks. er Ønskeskyen.dk et godt bud på et betalt referral link. Du kan betale for at få oprettet dine produkter og priser på Ønskeskyen, hvor de så vil linke til dig for at få folk til at købe på din side. Du kan også opsætte mål igennem Google Tag Manager, hvor du kan spore trafik fra specifikke links, hvis du vil holde øje med trafikken fra det.

Kan du ikke få nok? – Så kan du læse mere i vores Guide til WordPress

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…