En del af:

Hvad er social proof i marketing?

Social Proof er et psykologisk fænomen, hvor mennesker ser på andres adfærd, holdninger eller på hvad en virksomhed har lavet tidligere, som en vejledning for,…


Læsetid: 6 minutter


Social Proof er et psykologisk fænomen, hvor mennesker ser på andres adfærd, holdninger eller på hvad en virksomhed har lavet tidligere, som en vejledning for, hvordan de selv bør handle i en given situation eller om en virksomhed kan stoles på.

Inden for markedsføring og salg bruges social proof som en taktik for at øge konverteringer ved at vise potentielle kunder, at andre allerede har købt, brugt eller godkendt et produkt eller en service, og virksomheden allerede er brugt af andre og aktivt er i gang med arbejde for andre.

Det er en måde at opbygge tillid og troværdighed til virksomheden på.

Forskellige typer af Social Proof

Social proof yder til din virksomheds arbejde med E-E-A-T. Det er derfor en vigtig disciplin i dit arbejde med dine placeringer på Google.

Som sagt er social proof helt overordnet set et bevis på, at din virksomhed ikke blot eksisterer, men er i gang, er tiltroet og bruges af andre kunder, og faktisk laver en masse.

Vi ser, at der er to aspekter af social proof, som er relevant for Google. Dette er ikke bevist af nogle, men er en teori vi selv har opbygget. Det er proof of service og proof of activity.

Proof of service

Er det som dine kunder går direkte op i, når de skal købe; anmeldelser og bedømmelser, anbefalinger, priser din virksomhed har vundet, vurderinger af produkter osv.

Proof of activity

Vi ser fra vores kunder og fra andre cases at virksomheder, der er aktive på sociale medier, ikke blot med salg for øje, men også laver opslag om ting, der sker i virksomheden, så som nye tiltag eller sociale begivenheder og inspirationsopslag, klarer sig bedre i rangeringerne, end dem der gør den samme indsats, men ikke er løbende aktive på sociale medier.

Selv virksomheder der som sådan ikke trækker den store trafik fra deres sociale kanaler, men løbende er aktive, klarer sig bedre på Google.

Det er som sagt kun en teori, vi har og der er intet belæg for, at det er rigtig ud over vores egne observationer.

Kundeanmeldelser og -bedømmelser

Dette er en af de mest direkte og effektive former for social proof. Positive anmeldelser fra tidligere eller nuværende kunder kan have en stor indflydelse på købsbeslutninger. Dette vil også i fremtiden vurderes af en af Googles rangeringssystemer ved navn “review system”.

Testimonials

Udtalelser fra tilfredse kunder, ofte vist på virksomhedens hjemmeside, er en anden form for social proof. Husk at det er bedst at linke til personen, der har lavet anmeldelsens LinkedIn profil eller anden professionelle profil på nettet.

Er det ikke muligt, så link i forbindelse med B2B til virksomhedens side, der viser medarbejderne i virksomheden. Dette fortæller Google med langt højere sikkerhed, at anmeldelsen er lavet af en rigtig person.

Case-studier

Detaljerede beskrivelser af, hvordan en kunde har haft gavn af et produkt eller en service kan tjene som kraftfuld social proof.

Dette bruges oftest i B2B.

B2C virksomheder kan også lave uafhængige objektive sammenligninger af din virksomhed og konkurrenter, der nogle gange kan vurderes som en anmeldelse. Det kaldes “vs. (versus)” artikler/blogs.

Influencer Endorsements

Når en kendt person eller en ekspert inden for et bestemt felt anbefaler et produkt, kan det give en betydelig troværdighed.

Dette kan gøres i mange former; enten som video reklamer og kampagner, men også organisk med links fra folk i branchen, der har opbygget troværdighed, som en der ved noget om forskellige emner, og derfor kan være en blåstempling af din virksomhed.

Sociale Media mentions

Positive omtaler eller delinger på sociale medier kan fungere som social proof.

Din virksomhed kan gøre det samme for samarbejdspartnere og andre virksomheder. På denne måde kan I skabe et netværk af virksomheder, der siger god for hinanden og ofte deler hinandens historier.

Certifikater og Udmærkelser

Gazelleprisen eller en udmærkelse fra dine leverandører? At vinde priser eller opnå certificeringer kan også tjene som social proof.

Disse kan ofte lede til historier i lokale nyheder, din hjemmeside kan linke til.

Tip: Forsøg at få et link til din hjemmeside med i artiklen for virkelig at få udbytte igennem ekstern linkbuilding.

Medieomtale

For at fortsætte fra forrige punkt kan omtale i anerkendte medier eller branchepublikationer øge en virksomheds troværdighed.

Forsøg altid at få et link til hjemmeside for ekstra udbytte, men at linke til denne omtale hjælper også til dit social proof.

Antal brugere/kunder (Referencer)

Nogle virksomheder viser antallet af aktive brugere eller kunder som en form for social proof. Det kan også være billeder med referencer til tidligere projekter. Især hvis disse udfyldes med information om projektet, kan dette være særligt værdifuldt og give lokal relevans i området opgaven er udført.

På forsiden fortæller vi om hvor mange år, vi har eksisteret som bureau og hvor mange kunder vi har hjulpet. Dette er på grund af social proof, og for at forsikre dig som kunde om, at vi ved, hvad vi laver.

Social Proof på sociale medier

Hvordan arbejder man med Social Proof?

Der er forskellige arbejdstrin, der bør tages med i den daglige arbejdsgang med hjemmesiden og arbejde på sociale medier. Om det er arbejde med din hjemmeside i sig selv, markedsføringskampagner eller generelle opslag på sociale medier, så hjælper social proof med at sælge og skabe opmærksomhed og relevans omkring din virksomhed og brand.

Indsamling

Det første skridt er at indsamle forskellige former for social proof, som f.eks. kundeanmeldelser, testimonials, case-studier og referencer.

Placering

Placer social proof strategiske steder på din hjemmeside, i dine e-mails eller i dine markedsføringsmaterialer, hvor det vil have mest indflydelse.

Som du vil se på vores landingssider, ligger adgang til vores trustpilot i headeren af vores hjemmeside, og vi placerer kundeudtalelser ret højt under vores konverteringsmuligheder.

Det gør vi, fordi det er dét vores kunder først kunne være interesseret i at se, hvis de ikke er interesseret i at købe eller få et tilbud fra starten.

Opdatering

Social proof skal holdes opdateret for at forblive relevant. Gamle anmeldelser eller testimonials kan miste deres effektivitet over tid.

Løbende opdatering af sociale medie kanaler virker også til at vise Google, at din virksomhed er engageret og aktiv, samt har noget at tilføje til branchen og kunderne i den.

Mål Effektivitet

Du kan bruge analytics til at spore, hvordan social proof påvirker konverteringsrater og andre relevante metrikker.

For B2B kan din virksomhed bruge Leadinfo til at se, om dine besøgende kigger på dine anmeldelser og anden social proof, inden de går videre. Vores erfaring er, at mange gør.

Hvordan sikrer du, at dine sociale medier er korrekt forbundet med din hjemmeside?

Ved at lave en schema kode for virksomheden. Enten en “local business” for en lokal virksomhed eller en “organization” for større virksomheder der handler nationalt og/eller internationalt. På denne måde styrer du hvilke sociale medier, der hører til din virksomhed, så Google ikke selv skal gætte sig til det.

Brug for hjælp til Social Proof?

Vi kan hjælpe dig med dit arbejde med social proof, enten som rådgivning eller som dine samarbejdspartnere i arbejdet. Kontakt os endelig for at høre mere.

Kan du ikke få nok? – Så kan du læse mere i vores Guide til WordPress

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…