En del af:

Hvad er E-mail Marketing?

E-mail automation gør det muligt for dig at følge dine kunder på deres rejse med din virksomhed. Hertil kan du planlægge detaljerede og komplekse købsrejser.


Læsetid: 6 minutter


E-mail Marketing går i al sin simpelhed ud på at kommunikere med dine kunder via e-mail kampagner, som du selv vælger og skræddersyer til dine kunder.

Det kan bruges på mange forskellige måder i din online marketing strategi. Du kan sende nyhedsbreve til dine kunder, som du kan skræddersy med præcise budskaber, eller du kan sende dem unikke tilbud, som er tilpasset deres behov.

E-mail Marketing er som udgangspunkt simpelt – for hvem kan da ikke bare sende en E-mail til alle sine kunder? Men der er måder at bruge værktøjet på, som kan skabe enorm værdi for dine kunder og din virksomhed, hvis du gør det rigtigt. Derfor bør E-mail marketing være en del af din online marketing strategi.

Fordele ved E-mail Marketing?

For det første kan vi sige, at der i dag stadig er flere brugere på nettet, der benytter e-mail som medie, end der sammenlagt er brugere på både Instagram, Facebook og andre typer af medier. Dvs. at e-mail kampagner stadig er den mest sikre og effektive måde at kommunikere med dine kunder på via online marketing.

En fordel ved Email Marketing er, at du kan bruge det til at skabe en skræddersyet relation til dine kunder. Det giver dig mulighed for at brande din virksomhed direkte til dine kunder uden forhindringer eller regler der skal overholdes på andre sociale medier. Desuden giver det dig en ny kommunikationskanal til at booste din tilstedeværelse overfor kunden omkring dine services eller produkter via ”Email automation”.

Hvad er ”E-mail automation”?

Email automation går ud på at automatisere din e-mail marketing, så software sender mails ud løbende til dine kunder, i stedet for at du skal gøre det manuelt. Det åbner for et hav af muligheder, da du nu kan servicere tusindvis af kunder med løbende og præcise e-mails, der passer til det produkt eller den service de lige har købt.

Med Email automation kan med stor sandsynlighed give dine kunder en tryghed og opmærksomhed om dine produkter og services, fordi det viser din tilstedeværelse under deres købsproces. Det er altså med til at skabe en opfølgende relation til kunden, hvor kunden bekræftes i, at du er til stede og tilgængelig for dem under og efter købet. Og ultimativt vil det bekræfte dine kunder i den investering, de foretager i din virksomhed og måske give mersalg af den grund.

Denne automatiske måde at markedsføre sig på gør det altså muligt for dig at følge dine kunder på deres rejse med din virksomhed. Hertil kan du planlægge detaljerede og komplekse købsrejser for dine kunder, hvor du har langt mere indflydelse, end du havde før.

Hvad er en SMS gateway?

En SMS gateway minder i virkeligheden meget om E-mail marketing og E-mail automation. Som en del af din online marketing strategi kan en SMS-gateway sende SMS beskeder til dine kunder via en SMS-service – som også er automatiseret. Det vil sige, at du kan sende tilbud og hjælpende informationer direkte til dine kunders mobiler.

Men hvorfor bruge SMS, når jeg har Email Marketing?
Fordi det er for godt til at sige nej til!

Vi ved f.eks., at 95% af alle danskere ejer en mobiltelefon, så i teorien kan du nå ud til alle dine kunder med en SMS-gateway. Derudover læser 98% af alle modtagere deres sms’er og 90% læser beskeden inden for 3 minutter.

Derfor kan det være en fantastisk idé at bruge en SMS-gateway sammen med sin E-mail marketing. Du kan faktisk kombinere de to kommunikationsformer og skabe den ultimative købsrejse.

Brug for et eksempel?

Hvis vi tager udgangspunkt i et rejsebureau, der sælger en charterrejse til en kunde.
Kunden køber rejsen online, hvor de indtaster deres e-mail og telefonnr. og kunden godkender, at du må sende dem opfølgende mails og SMS’er.

Inden afrejse modtager kunden en mail om rejseinformation og link til ”Min Rejse”, så de altid kan se deres købte produkt. Desuden indeholder mailen information om afbestilling, hvis det skulle blive aktuelt. Ved tjek ind i lufthavnen og til selve flyrejsen modtager kunden mail om Taxfree tilbud i lufthavnen, bagageinformation og bagageregler, indcheckningsprocedure og evt. SMS omkring flymad. Når kunden befinder sig på rejsemålet, modtager vedkommende rejseguides og information om områdets større aktiviteter. Ved hjemrejse og efter rejsen vil kunden modtage SMS’er omkring flyforsinkelser og informative mails om lost & found samt reklamationsinformation.

Synes du, at det var en mundfuld? Hvis du skulle sidde og gøre alt selv manuelt – så ja. Men hvad hvis du kunne opstille sådan en kunderejse til at køre næsten helt automatisk? Det er her noget af magien opstår.

Kontakt os i dag for at komme i gang med din online marketing strategi.

Webto partner med Marketingsplatform

Hos Webto samarbejder vi med med MarketingPlatform (eMailPlatform)/LINK Mobility, som er eksperter i E-mail og SMS-markedsføring.

Processen ved automatisering af marketing
– gennem marketingplatform:

MarketingPlatforms Marketing Automation giver din virksomhed en endeløs række af muligheder for at handle intelligent på dine kunders adfærd og handlinger med indhold. Dette opnås med automatiserede e-mail og SMS flows. Når disse flows er konfigureret korrekt, føles det som om den styres af mennesker i realtid og ikke er sat på autopilot.

Marketingplatforms automatiserede flows kan opsættes på uendelige mange måder og for lige så mange årsager. Den mest almindelige er et automatiseret velkomstflow, når nogen tilmelder sig dit nyhedsbrev. Her sendes en velkomstmail automatisk, der anerkender modtagerens engagement i din virksomhed. Der følges derefter automatisk op med det indhold, du finder relevant for dine modtagere i så mange e-mails, som du ønsker.

Flows kan oprettes og tilpasses til dit publikum. Dette opnås ved hjælp af segmentering. Forskellige segmenter kan oprettes for at målrette mod en bestemt målgruppe til enhver tid med det rigtige indhold.

En kunde har eksempelvis efterladt en række produkter i indkøbskurven uden at gennemføre købet. Det er her mange webshops mister deres konverteringer. En automatiseret opfølgningsmail kan sendes til modtageren som en påmindelse om at se varerne igen, fuldføre købet og måske endda med et tilbud for at skabe et ekstra incitament til at købe disse varer nu.

MarketingPlatforms automation giver din virksomhed mange fordele. Disse omfatter øget produktivitet, samtidig med omkostninger til salgsfremmende aktiviteter reduceres. Du forbedrer marketingteamets ydeevne også mellem afdelinger.

Åben op for muligheden for Omni-channel Marketing ved at skabe integration på tværs af flere kanaler for at oprette en unik og kundespecifik kommunikation.

Forskellige CRM (Customer Relationship Management) systemer, webshop systemer, ERP (Enterprise Resource Planning) systemer, sociale medier og meget mere kan kobles sammen med MarketingPlatform, så du kan anvende al den data, du har og samler over tid.

Marketingplatform er godkendt i EU!

I dag er beskyttelse af personoplysninger en høj prioritet. Inden for EU er det et krav at få tilladelse/samtykke/permission til at sende markedsføringsmails. Du kan ikke bare tilføje en persondata til din liste og sende indhold med uopfordret materiale. Disse tilladelser er underlagt den generelle forordning om databeskyttelse (GDPR).

Inden for EU betragtes det som almindelig praksis at give et dobbelt tilvalg, når en modtager tilmelder sig din mailingliste. Et dobbelt tilvalg får en modtager til at bekræfte sin tilmelding, hvorved du får tilladelse til at sende dem yderligere mails og indhold. Men det hjælper også med at holde bots og falske mails i skak, så de ikke er i stand til at tilmelde sig. Dette sikrer, at kun rigtige mennesker med reel interesse, tilmelder sig din mailingliste.

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…