En del af:

Sådan laver du en søgeordsanalyse – En komplet guide

Søgeordsanalyse er et af de vigtigste og mest værdifulde værktøjer indenfor online markedsføring. Med den rette strategi og de rette søgeord, har du mulighed for…


Læsetid: 9 minutter


Søgeordsanalyse er et af de vigtigste og mest værdifulde værktøjer indenfor online markedsføring. Med den rette strategi og de rette søgeord, har du mulighed for at lokke flere organiske besøgende til din hjemmeside og på den måde skabe en trafik, der ingen omkostninger har, ud over det arbejde du lavede.

Det gode ved SEO er at det kan hive trafik i 5+ år, fra den dag du har lavet din indsats, ingen mere betaling og samtidig kan det styrke dine annonce indsatser, det vender vi tilbage til.

SEO optimering i 2024

En SEO optimering kræver naturligvis, ud over mange tekniske faktorer, at det rette indhold bliver skrevet og/eller lavet. Det er netop her en søgeordsanalyse er så vigtigt. En søgeordsanalyse er ikke længere i 2024 bare at finde søgeord med mange søgninger. Det skal være relevante søgeord for din hjemmeside og det er vigtigt at du også ved hvad Googles opfattelse af hvad søgeintentionen er for de søgende, når de søger på et emne.

Samtidig med at du skal finde søgeord med høje søgninger, der er relevante for din målgruppe og identificere hvad din målgruppes intention er med søgning. Så skal du også vælge dine kampe med omhu. Er din virksomhed mindre, med begrænset tid til disposition, der kan bruges på at arbejde med SEO. Så skal din virksomhed gå benhårdt efter at finde søgninger, med en mindre mængde søgninger og en lavere konkurrence end de overordnede hove- søgeord.  Dette er ofte det der kaldes long tail søgeord.

Det er næsten uundgåeligt i dag ikke at få behov for at købe et SEO værktøj, for at have nogen chance, for at konkurrere i SEO og gøre en ordentlig indsats. Her kan vi nævne AhRefs, SemRush, Screaming Frog, SE Ranking, for bare at nævne få.

SemRush har en gratis udvidelse til Google Chrome, hvis du vil have en lille forsmag på søgeantal, men du skal desværre have et SEO værktøj for at få detaljeret indsigt i søgeords sværhed. Du kan også bruge ChatGPT til forslag til mange long tail søgeord, der kunne være nemmere at konkurrere på.

En søgeordsanalyse hjælper dig kort sagt med at finde de søgeord, der er tilstrækkelig med søgninger på, men samtidig at finde dem der har en lav nok konkurrence, til at man lettere kan få trafik og bygge sig oppe, bid for bid og vokse organisk, til man kan tage de større kampe op.

Søgeordsanalyse – det skal du vide

En søgeordsanalyse giver dig overblikket over hvilke søgeord du skal fokusere på, når du foretager SEO optimering på din hjemmeside.

Du finder altså ud af hvilke søgeord du skal bruge som fundament for teksterne på din hjemmeside. Det gælder både statiske sider og blogindlæg. Ordene finder du ud fra hvor relevante de er for din hjemmeside, og om det giver mening for dig at inddrage det i dit overordnede budskab.

At finde søgeord er lige dele indsigt og viden om din branche og målgruppe og lige dele evne til at finde frem til dem. Det kan f.eks. være ved at spørge ChatGPT eller at kigge på konkurrenter og se hvilke søgeord de bruger. Det var tidligere et meget stort arbejde, men A.I som ChatGPT og Gemini har gjort opgaven lettere. En god gammeldags søgning på Google efter dit hoved søgeord, giver dig også eksempler i bunden af Google siden, på længere søgeord der inkluderer det ord du har søgt på.

Eksempel på søgeordsanalyse

Lad os til at starte med tage udgangspunkt i en søgeordsanalyse og SEO optimering for en webshop, der sælger cykler.

De fleste ved, at Google indekserer deres søgeresultater efter hvor gange søgeordet opstår i brødteksten, undertitler, overskriften, links, osv.

Man kunne derfor fristes til som ejer af en webshop, der sælger cykler, at optimere en side efter søgeordet “cykel”. Men uden en søgeordsanalyse har man ingen anelse om hvor mange der rent faktisk søger efter netop dette ord, og hvor høj konkurrencen er.

Et hurtigt opslag i søgeværktøjet viser, at der er mere end 70.000 søgninger på ordet om måneden.

Hvordan du finder frem til dette, vender vi tilbage til.

Samtidig er der mere end 18 millioner resultater på Google, så det kunne godt tyde på, at konkurrencen er høj nok til at vi dropper at have det korte søgeord i fokus.

Arbejd med det opnåelige

Det øverste resultat, når man søger på cykler er fra fribikeshop.dk. Deres arbejde med cykler, blogs og deres store tilstedeværelse gør at de har en hvis tillid fra Google allerede.

Der tegner sig altså et billede af, at en tekst rettet mod søgeordet “cykel”, ville være spildt arbejde indtil vi bliver større og Google ser os mere som eksperter.

Istedet for handler det om at være en smule kreativ og og finde nogle vendinger, hvor ordet “cykel” indgår, men med knap så mange søgninger og uden høj konkurrence.

Er man lidt kreativ finder man frem til, at ordet “cykelforretning” har 880 søgninger om måneden med en lav konkurrence.

På trods af at antallet af søgninger er langt lavere end på søgeordet “cykel” er der dog en reel chance for, at du kan opnå en placering på side 1 ved at benytte søgeordet “cykelforretning”.

Derfor handler det om at finde de rigtige søgeord og optimere sine tekster efter disse, da man, uden at lægge alt for meget arbejde i ens hjemmeside, har mulighed for at komme frem på side 1.

Hvordan bruger du Google Ads Keyword værktøj til din søgeordsanalyse?

For at få adgang til googles værktøj til din søgeordsanalyse, skal du oprette en bruger på Google Ads. Du finder søgeordsanalyse værktøjet ved at klikke på “Værktøjer” i den øverste menulinje og herefter “Søgeordsplanlægning”.

Google giver dig forskellige muligheder for at finde relevante søgeord. Du kan bruge “Søg efter nye søgeord ved hjælp af en sætning, et website eller en kategori”.

Her kan du finder relevante søgeord baseret ud fra en URL. Det kan være særlig brugbart, når du går i gang med at brainstorme i fht. hvilke søgeord der skal indgå i din søgeordsanalyse.

Derudover kan du også vælge “Hent data om søgevolumen og tendenser”. Her kan du indtaste specifikke søgeord adskilt af linje skift. Ved begge metoder har du mulighed for at finde søgeordsforslag og annoncegruppeidéer.

Efterfølgende teknisk SEO

Når du er færdig med din søgeordsanalyse, så er det blevet tid til at implementere den i content og sørge for en optimeret teknisk SEO på din hjemmeside. Her kan du læse mere om, hvordan du kommer godt i gang med at få god SEO på din hjemmeside.

Sådan laver du en søgeordsanalyse i 5 nemme steps gratis

Find relevante søgeord

Start med at brainstorme over hvilke søgeord der kunne være relevante for din hjemmeside. Mangler du inspiration kan du indtaste URL’er fra de hjemmesider du anser som konkurrenter i søgeordsplanlægning i Google Ads, hvis du bruger dette. Lav en liste med forskellige vendinger af udvalgte søgeord.

Den nye metode: Brug en LLM

Endnu mere populært i 2024:  Spørg en LLM A.I. om forslag og saml dem til en liste. De professionelle bruger ChatGPT og Gemini til at skære dette arbejde ned fra 1-2 dage til 1-2 timer.

LLM betyder Large Language Module og er beskrivelsen for en chat A.I. med stor viden, som er effektiv at have samtaler og sparring med.

Disse A.I er blevet enormt imponerende i deres viden og deres evne til at hjælpe dig med dit søgeordsarbejde. Det er selvfølgelig endnu bedre med en betalt version, men den gratis kan give dig rigtig god sparring og masssere af ideér.

Den ældre metode: Brug Google Ads Søgeordsplanlægning

Mangler du inspiration kan du indtaste URL’er fra de hjemmesider du anser som konkurrenter i søgeordsplanlægning i Google Ads, hvis du bruger dette. Se hvordan du kan bruge dette her:

Når du har indtastet alle dine søgeord i værktøjet på Google Ads skal du til at organisere alt data.

Langt de fleste er interesseret i at finde data der angiver søgninger på dansk og er søgt på i Danmark. Men det har du selvfølgelig mulighed for at justere i Google Ads.

Men som udgangspunkt kan du vælge Danmark som målretning og sprog til dansk.

Når du har kørt alle dine søgeord igennem værktøjet, kan du passende benytte Excel til at skabe et overblik, da du nemt kan eksportere listen til en excel csv fil.

Som tidligere nævnt indeksere Google også data efter hvor mange gange søgeordet opstår i titler og i URL’en. Det kan vi finde ud af ved at bruge følgende termer i en ganske normal google søgning.

  • intitle:”søgeordet” – Her finder vi ud af hvor mange gange søgeordet opstår i sidetitlen
  • inurl:”søgeordet” – Her finder vi ud af hvor mange gange søgordet opstår i linket
  • intitle:”søgeordet” – her er det både i titlen og i linket

Tager vi udgangspunkt i eksemplet fra tidligere med søgeordene cykel og cykelforretning, får vi følgende data:

Digitalt bureau - Wuo - blog

Find frem til konkurrencen på søgeordene

Når du har fået struktureret data på alle dine søgeord, skal du nu til at udregne konkurrencen.

Det gør vi ved at tage antallet af månedlige søgninger vi fandt frem til i værktøjet på Google Ads, og dividerer det med de resterende data. Starter vi med søgeordet “Cykel”, tager vi 27.100 / 15.100.000.

Næste udregning er 27.100 / 381.000, osv. Dermed finder vi frem til nedestående resultater i en ny tabel

Digitalt bureau - Wuo - blog

Jo højere tallene bliver, jo lavere er konkurrencen. Det er altså tydeligt, at ordet “cykelforretning” har en lavere konkurrence, men det kommer nok heller ikke bag på mange.

Det er klart at man, ved at brainstorme lidt mere, kan finde frem til masser af søgeord der har en meget lavere konkurrence end cykelforretning.

Den betalte løsning

Der findes værktøjer der kan hjælpe dig med lettere at lave søgeordsanalyse. Her kan vi igen nævne ahrefs, Semrush, SE-Ranking og Screaming Frog. Hvor SE-Ranking er en billigere udgave og et godt bud på et første værktøj.

Disse er betalte løsninger, som bruger Googles oplysninger om søgeord og laver statistikker for disse, samt kan analysere konkurrence på søgeord og analysere konkurrenternes indsats.

Nu er du klar til at arbejde med dine søgeord

Du burde nu have en masse måder at lave søgeordslister på. Her kan du så bruge især Gemini til at lave en rodet liste om til en organiseret liste over søgeord, der giver dig overblik og hjælper dig til at finde ud af hvor du skal starte din indsats.

SEO er heldigvis således, at alt arbejde er godt arbejde. Så længe du arbejde med relevante søgeord inden for din branche og laver relevant indhold på din hjemmeside til dine søgeord.

Du skal vide hvad folk søger, når de søger på dine ord. Vil de købe, søger de information, en guide eller how-to, eller en kombination af flere? Nogle giver sig selv, men er du i tvivl, så søg på søgningen og se hvad de 3 øverste resultater er. Den bedste indsats er at tage alt indhold fra de 3 sider og lave en bedre samlet version på din egen hjemmeside. Husk at man ikke må stjæle, men man må godt låne inspiration og skrive sit eget indhold og lave sit eget design/layout, der bruger samme sammensætning af tekst produkter eller andet.

Du er velkommen til at læse mere i nogle af vores andre blogindlæg

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…