En del af:

Hvad er Google Page Speed Insights?

Google Page Speed Insights er et af de vigtigste værktøjer som Google stiller til rådighed for, at website ejere kan skabe den bedst mulige…


Webto Avatar

Af:

Læsetid: 5 minutter


En hjemmeside er sådan et slags digitalt medie, hvor størrelsen sjældent betyder noget … til gengæld betyder hastigheden alt.

For hvis der er noget, som forbrugere ikke gider, så er det at vente på en hjemmeside, der er lang tid om at loade. Forbrugerne er faktisk utrolig hurtige selv – til helt at opgive langsomme sider inden for få sekunder.

Hvad kan Google Page Speed?

Google Page Speed kan, ligesom værktøjerne Google Analytics og Google Search Console, give dig værdifuld information om din egen hjemmeside.

I dette tilfælde omhandler det performance og hvor hurtigt og effektivt dine brugere ser dit content, når din side loader. Om det så er varer, informativ tekst eller billedmateriale du vil vise dem, så påvirker alle sideelementer hastigheden. Du bør altså være opmærksom hele vejen rundt.

Tjek din hjemmeside i værktøjet her

Hvem bruger Google Page Speed?

Alle webudviklere bruger allerede Google Page Speed og alle websideejere bør bruge det, enten i samarbejde med webudviklere eller uden. Google Page Speed er et godt værktøj, til at finde ud af hvad Google vurderer der kan forbedres ved din hjemmeside og dens kode. Mobil hastighed er en af de vigtigere faktorer, Google bruger, til at bestemme hvilke placeringer din hjemmesiders sider skal have, i forhold til andre hjemmeside resultater.

Hvorfor skal jeg bruge Google Page Speed?

Først og fremmest bruges Google Page Speed til at skabe den gode brugeroplevelse og til at holde på kunderne. En hurtig hjemmeside eller webshop kan ofte være nøglen til, at du fik ordren i stedet for konkurrenten.

Dernæst er Google selv en meget intelligent platform, som konstant måler dine brugeres oplevelse, ofte mere end du selv gør. Og du kan være sikker på, at den ved, om din hjemmeside er langsom eller hurtig. Her er humlen selvfølgelig, at Google belønner hurtige hjemmesider, der har en god Page Speed Score, med bedre placeringer på Google søgemaskinen. Du kan evt. se det som, at hastighed har god synergi med brugeroplevelsen – og brugeroplevelsen er Google meget interesseret i.

Hvordan bruger jeg Google Page Speed?

Skal jeg ikke bare ramme 100/100 i score?
Ikke helt. Som sagt er Google Page Speed et værktøj – og ligesom med alt andet værktøj kan det bruges meget altfavnende i de rigtige hænder.

Du skal selvfølgelig prøve at ramme så højt i score som muligt for at få de bedste placeringer og den bedste synergi med Google. Men din mission bør ikke være at rette dig efter scoren i værktøjet. Her skal du i stedet rette dig til de anbefalinger/rettelser, som Google direkte beder om. Google giver dig en liste af rettelser og dem skal du i stedet fokusere på at fixe.

Den anden faktor der bør have indflydelse på din tilgang til hastighedsoptimering, er den ”bruger opfattede” hastighed på din hjemmeside. Se det som, at dine forbrugere dybest set er ligeglade med, hvad din Google PageSpeed ​​Insights-score er. De vil bare gerne kunne se dit indhold så hurtigt som muligt og det tæller højst. Du bør derfor også selv gå ind på din hjemmeside og vurdere hastigheden med dine egne øjne.

Formålet med at teste din websides ydeevne med Google PageSpeed ​​Insights handler egentlig ikke om, at opnå en høj score, men om at opfange eventuelle problemer på din webside, så du kan optimere dem og reducere load tider.

Google Page Speed Tips & tricks

Skal vi give dig et godt tip – så er det, at få styr på dine billeder. Alt for ofte ser vi, at websideejere bruger billeder i utrolig høje opløsninger, som har store filstørrelser, og billeder er i forvejen noget af det content, der fylder mest på en hjemmeside. Hvis vi tager den step-by-step:

  1. Første step er at du finder alle billeder på din hjemmeside og downloader dem, eller finder frem til den oprindelige fil på din pc.
     
  2. Dernæst bruger du et billedredigeringsværktøj til at komprimere billeder til ”WebP” format. Her berører du også størrelsen på billedet og sætter den så langt ned, du kan, før indholdet bliver utydeligt. WebP formatet og billedstørrelsen er med til at spare din hjemmeside for uundværlige KB, specielt hvis du har mange billeder.
     
  3. Som tredje step går du til din browsers udviklingsværktøjer (tryk f11), hvorefter du sætter den til responsiv opløsning og vælger 1080p. Grunden til at vi skal have lige præcis den opløsning, er, fordi du godt kan regne med at størstedelen af dine brugere vil kigge på skærme med højst den opløsning. NU tjekker du, ved at uploade dit komprimerede WebP billede til din hjemmeside, hvilken billedopløsning du visuelt kan slippe af sted med. Gør du dette på alle dine billeder, vil din hjemmeside stige markant i hastighed.

Skal jeg hastighedsoptimere min ”mobil” page speed?

Ja, det skal du helt sikkert.

Både fordi størstedelen af dine brugere højst sandsynligt vil browse din hjemmeside i dag via mobile enheder, men også fordi mobile enheder i sig selv ikke har den bedste hardware. Der skal altså mindre til at gøre en hjemmeside langsom på mobil – og der skal derfor mere hastighedsoptimering til for at gøre den hurtig på mobilen.

Optimering til mobile enheder er tricky i og med at sideelementer oftere vil rykke sig uden for skærmens grænser. Dvs. selvom din hjemmeside er ”responsiv”, så kan det altså stadig være en udfordring at få elementer til at blive i forbrugerens view.

Brug for teknisk hjælp til Google Page Speed?

Det er godt at spørge om hjælp.

Hvis du lige nu sidder og kigger på den lange liste af forbedringer, anbefalinger og rettelser i Google Page Speed værktøjet, kan den virke uoverkommelig. Både fordi den er fyldt med tekniske termer og kan virke meget indforstået.

Hos Webto laver vi listen om, fra røde trekanter af advarsler – til grønne cirkler af glæde og ro i sindet.

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Webto • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Webto • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: Webto • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…