En del af:

Hvad er duplicate content?

Duplicate content er et term, der bruges af Google, når de vurderer, at 2 sider er helt eller næsten ens. Det kan f.eks. ske, hvis…


Læsetid: 3 minutter


Duplicate content er et term, der bruges af Google, når de vurderer, at 2 sider er helt eller næsten ens. Det kan f.eks. ske, hvis to sider på din hjemmeside har meget ens indhold, men også en side på din hjemmeside og en side på en anden hjemmeside har ens indhold.

Hvordan kan jeg holde øje med duplicate content?

I Google Search Console under “sider” kan du holde øje med Googles vurdering af dine sider, og hvor duplicate content opstår, samt få en idé om, hvad grunden er. Herfra kan du også holde øje med, hvilke sider du har rapporteret som canonical for at undgå duplicate content.

Hvilket content kan være skyld i, at der opstår duplicate content?

  • Dine sider ligner hinanden for meget
  • Du har to udgaver af samme side
  • Du har alternative links til den samme side (som især WordPress laver), hvis du har brugt samme indhold på en anden side
  • I få tilfælde hvis en anden side på internettet har stjålet din sides indhold

Hvad kan være konsekvenserne ved duplicate content?

Duplicate content, uden at du tager stilling til det, kan betyde, at trafik kommer et andet sted hen på siden, end du ønsker eller endda at ingen af siderne rangerer effektivt nok. Der er som sådan ikke en direkte negativ straf ved duplicate pages, samt er Google blevet meget god til at gøre sider canonical, hvis de mener, at 2 sider er for ens.

I tilfælde hvor du bruger samme tekst på flere sider og kun ændrer navne på byer, områder eller emnet kan det blive særligt negativt vurderet som spam og i dette tilfælde kan det få en negativ straf af Google.

Gælder ikke for produkter

Google er godt klar over, at der er massere af produkter, hvor den eneste forskel er størrelsen, og der skal du ikke være bekymret for, at det mindste indhold er tæt på hinanden. Selvfølgelig er det vigtigt, at det har et andet varenummer og stregkode, og at målene er anderledes.

Google udvikler sig lynhurtigt i disse år og derfor bliver Google også bedre og bedre til at forstå ting, uden at blive fortalt det. I den ikke så nære fremtid bliver stillinger som SEO, og arbejde med dette, højst sandsynligt lavet om til at handle om content, teknisk optimering og smarte løsninger. Da Google uden tvivl bliver så klog, at der ikke er behov for at “oversætte” til den mere.

Må jeg genbruge indhold?

Ja selvfølgelig! Det er normalt, at nogle dele af indhold kan være relevant på flere sider. Det kan f.eks. være elementer med anmeldelser, beskrivelser eller kontaktformularer. Det ved Google også godt. Den er rigtig god til at kende forskel på naturlig gengående indhold og forsøg på at manipulere.

Gælder heller ikke for samme side på et andet sprog

Det er selvfølgelig bedst, at du oplyser Google om, at sproget på siden er et andet. Det kan du enten gøre med rel=lang, når du redigerer siden i WordPress. Ens sider der er på forskellige sprog, betragtes ikke som duplicate content, da det formodes, at de er rettet imod to vidt forskellige brugere.

Kan du ikke få nok? – Så kan du læse mere i vores Guide til WordPress

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…