En del af:

Hvad betyder SERP?

SERP er en forkortelse af “Search Engine Results Page”, og er den forkortelse, man bruger for den side, der kommer op, når du har søgt…


Læsetid: 6 minutter


SERP er en forkortelse af “Search Engine Results Page”, og er den forkortelse, man bruger for den side, der kommer op, når du har søgt på et ord. Om det er Bing, Yahoo eller mest populært; Google.

Hvad indeholder SERP?

Når vi snakker om SERP, kigger vi altid først på Google. Det er den mest populære søgemaskine, med flere længder over de andre, lige på nær én; YouTube. Når du søger på YouTube, bliver du også mødt med en SERP. Faktisk er YouTube den 2. største søgemaskine efter Google.

SERP resultat YouTube

De fleste søgninger er delt op i en indledende annonce sektion (betalt) og en organisk sektion (SEO). Ofte vil du se både muligheder for at købe og for at læse om emnet på søgninger. Google er nemlig ikke altid sikker på, om du er interesseret i at læse om noget eller købe noget.

Som i eksemplet herover, hvor der søges på “hvordan bygger man en sauna”. Der er resultater for at købe materialer og en “how to” video for at dække bedst muligt ind lige meget hvad formålet med søgningen er.

Under teksten her er Google ret sikker på at dit formål med at søge på “hængekøje”, er, at du vil købe en. Derfor er alle resultater, betalt og organiske, relateret til at kunne købe en hængekøje.

SERP resultat

Søger du til gengæld på “sætte hængekøje op”. Så får du et helt andet resultat igen:

SERP resultat 2

Her er Google i tvivl, om den søgendes intention er at købe noget til at hænge hængekøjen op med eller om de vil vide højden, en hængekøje bør hænge i. De har også mulighed for at læse op på andre svar.

Hvorfor er SERP forskellige alt efter, hvad jeg søger?

Når Google skal vise et SERP, bruger Google 5 faktorer til at vurdere, hvad søgeintentionen er, hvad der er relevant at vise, hvilke resultater der har den største kvalitet og har størst chance for at løse kundens problemer, og sidst vurderer den, om siderne er til at bruge på mobil (responsiv) eller om søgende bør vises ind på en side med ringere indhold, fordi den forrige ville være for langsom.

Hvordan får jeg min hjemmeside på en SERP?

At få sine sider på så mange 1. side SERP på Google og andre søgemaskiner som muligt handler om at arbejde med betalt annoncering og SEO. Jo mere din side kan fylde på SERP, jo mindre plads er der til dine konkurrenter. Og jo højere du kan arbejde dig op i resultaterne, jo mere trafik kommer der ind på din hjemmeside, hvilket bør få den til at konvertere bedre.

Det handler om at blive relevant på det emne, man gerne vil. Måske skal man lave 10 artikler om forskellige emner omkring svimming pool, før man bliver vist på side 1, når folk søger på det.

Hvor svært det er at blive vist på sider med søgeord afhænger af konkurrencen på et emne; hvor mange konkurrenter der er, hvor godt deres indhold er og hvor meget der er.

Hvis du gerne vil have dine sider højere og på flere resultater, så skal du arbejde med både dine betalte annoncer og din SEO på hjemmesiden.

Hvad indeholder SERP?

SERP indeholder links til hjemmesider, der vurderes at være relevant for din søgning. De vises med et Title Tag, en Meta description og et billede eller stjerner (anmeldelser). De kan både være betalte og organiske, og opgør hele det layout du ser, når du får resultater på en søgning på f.eks. Google. Der kan også være en del forskelligt indhold, også kaldet “Snippets”, som kan vises på forskellige søgninger, hvis Google vurderer, at det er relevant.

Hvilket indhold kan man have på SERP?

Ved hjælp af Rich Snippets kan du få indhold på Google, der ikke bare er et søgeresultat, men kan være andet: Det kan f.eks. være en video, svar på et spørgsmål (FAQ), en opskrift, et event og  meget mere. Dette gøres ved at lave en kode, også kaldet Schema, der tegner de her værdier op for Google, som Google kan bruge, hvis de vurderer, at det er relevant. Dette er dog ret avanceret SEO og tager en del tid at læse op på og lære.

Videoresultater Google

Eksempel: Videoresultater  (Rich snippet)

Rich Snippet FAQ

Eksempel: “Folks spørger også om” (FAQ)

Hvordan fylder min virksomhed så meget som muligt på SERP?

Der er flere måder, hvorpå din virksomhed kan fylde på SERP. Det første er at have Ads kørende og at have et ordentligt organisk resultat på Google. Herefter kan du tage endnu mere plads, hvis du laver flere sider, der er relevante om et emne, som vil få Google til at vise 2 sider, og derfor fylde næsten dobbelt så meget som 1 resultat.

Du kan også have flere hjemmesider. På denne måde kan du fylde med 2 Ads pladser og 2 Organiske resultater på siden. Hvis du kan præstere at have begge i toppen, så ejer du mere eller mindre hele emnet, da du får næsten alle klik på Ads og 70 % af trafikken, der går til klik på organisk, som de 2 øverste resultater oftest trækker.

Hvorfor er SERP så vigtigt?

Hvis du skal have nye kunder og skal have folk til at finde din virksomhed på nettet, som ikke kender den i forvejen, så er det enormt vigtigt at arbejde målrettet imod at have så mange “døre” på søgemaskiner som muligt. Jo mere du gør og jo bedre du gør det, jo flere besøgende får du – og med en god hjemmeside får du også konverteringer ud af det.

SERP er en markedsplads og søgeresultaterne for din hjemmeside er din butiks facade. Der er efterhånden meget høj konkurrence på nettet, men det er faktisk ikke så svært at få en stemme og en plads på f.eks. Google. Det kræver dog penge og viljen til at arbejde med det.

Det gode ved Google er, at de er gode til at give virksomheder en chance for at vokse, så længe de viser viljen til at vokse og arbejde med opgaven, og har unikke nok produkter og ydelser eller billige nok priser til også at omforme trafik til konverteringer. De viser lokale virksomheder med fordel, også selvom der er større konkurrenter i området, så din virksomhed har en chance for at få fat i markedet, men det kræver, at man arbejder med både betalt og organisk søgning, hvis man for alvor vil have en seriøs chance for at bryde igennem.

Kan du ikke få nok? – Så kan du læse mere i vores Guide til WordPress

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…