En del af:

Hvordan indsætter jeg Google Tag Manager kode i WordPress?

Du har startet en Google Analytics konto og nu vil GA gerne have dig til at putte en kode i <head> og en i <body>…


Læsetid: 4 minutter


Du har startet en Google Analytics konto og nu vil GA gerne have dig til at putte en kode i <head> og en i <body> på din WordPress hjemmeside.

Vi har lavet en guide her, der viser hvordan du gør.

Der er forskellige måder at gøre det, alt efter hvilket plugin du bruger til at designe din hjemmeside.

Hvis du bruger WordPress standard kendt som block editor, så skal du igennem dit tema for at sætte koden ind.

Sådan finder du <head> og <Body> i dine temafiler

I WordPress trykker du på udseende i menuen, det er den med malerbørsten. Herefter trykker du i menuen på editor til temafiler.

Så skulle din skærm gerne se sådan her ud.

Google analytics head lokation

Herefter finder du tema-filer menuen helt til højre og finder filen der hedder “header.php” og trykker på den.

Sådan indsætter du din Google Analytics kode i <head> og <footer>

head php lokation

Nu kan du putte koden fra Google Tag Manager ind, det skal ligge lige over </head> og hvis du har en lille grå linje over der siger <?php wp_head(); ?>, så skal det også ligge over denne linje.

Lav et mellemrum (der hvor den blå linje er på billedet under) og sæt derefter Google Tag Manager koden ind.

Indsæt GA kode i head

Nu kan du putte koden fra Google Tag Manager ind, det skal ligge lige over </head> og hvis du har en lille grå linje over der siger <?php wp_head(); ?>, så skal det også ligge over denne linje.

Lav et mellemrum (der hvor den blå linje er på billedet under) og sæt derefter Google Tag Manager koden ind og tryk opdater fil i bunden.

For at sætte ind i <body> skal du ligesom med header.php, finde footer.php (den ligger sikkert lige over i tema-filer menuen.)

Her ligger du på samme måde din GTM (Google Tag Manager) <body> kode lige over </body> eller lige over den grå <?php wp_footer(); ?> og trykker opdater fil.

Nu har du sat koden korrekt ind og GTM kan nu begynde at samle data.

Husk at du skal opdatere din cookiepolitik og have en cookie notifikation, hvis du har Google Analytics eller Google Tag Manager på hjemmesiden!

Sådan indsætter du din Google Analytics kode i Elementor

Hvis du har lavet din hjemmeside med Elementor i WordPress er det meget lettere at sætte din Google Tag Manager kode ind.

Først trykker du på Elementor i menuen og vælger herefter brugerdefineret kode i Elementor menuen.

Google Analytics head elementor

Nu kommer Elementor menuen op for brugerdefineret kode. Her trykker du tilføj ny og så kommer der en ny menu frem.

Google Tag Manager opsætning

Her indsætter du din kode og kun 1 kode i kodeblokken. Herefter vælger du hvor den skal ligge. Du vælger så <head> i lokation og giver i toppen et beskrivende navn, der fortæller hvad koden handler om og så trykker du udgiv helt ovre i højre side.

Herefter trykker du tilføj ny igen og gør du det samme med din <body> kode, men denne gang sætter du lokation til <body> – End.

Du er velkommen til at læse mere i nogle af vores andre blogindlæg

Del dette:

Mere fra:

  • Dronekamera og controller

    Dronelov – Regler for erhvervsmæssig brug af droner

    Af: Christian Rask • 05/12/2024
    Når droner bruges erhvervsmæssigt, er der omfattende lovgivning, der regulerer flyvningens sikkerhed, privatliv og ansvar. I Danmark følger reglerne EU’s droneforordning, hvilket betyder, at de…
  • Drone billede af GS-beklædnings butiksfront

    Forskellen på en almindelig drone og en FPV-drone 

    Af: Christian Rask • 04/12/2024
    Droneoptagelser bliver mere og mere populære blandt virksomheder, fordi dronevideoer giver en anderledes oplevelse af virksomheden og en mulighed for at præsentere sin virksomhed på…
  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…