En del af:

Hvad er en footer?

En footer er den nederste del på din hjemmeside. Det er ofte her man har en menu til de mest vigtige sider på hjemmesiden, samt…


Webto Avatar

Af:
Webto

Læsetid: 2 minutter


En footer er den nederste del på din hjemmeside. Det er ofte her man har en menu til de mest vigtige sider på hjemmesiden, samt virksomhedens oplysninger, eller den konvertering man ønsker at de besøgende gør.

Footeren er på en måde opsamleren for de besøgende. Det er den sidste mulighed for at fastholde folk, når de er gået er gået igennem siden og ikke har fundet det de søger. Havde de fundet hvad de søger, var de ikke nået så langt ned.

En footer kan komme i flere afskygninger. til forskel fra en header, er der dog ikke lige så stor afveksling.

Forskellen på footer for en webshop og serviceydelser

De fleste webshops har en ret ligetil footer, men det er faktisk her hvor footeren kan bruges til mest. Før i tiden satte man sine grunde til at bruge webshoppen i toppen, men det tager på sidens load tid og derfor er flere begyndt at putte dem i footeren i stedet.

Hvad bør der være i en footer?

Din footer bør indeholder link til de mest vigtig sider, samt virksomhedens oplysninger og eventuelle salgsargumenter for at vælge din virksomhed.

Ved virksomheder med serviceydelser bruges der også tit en kontaktformular i footeren.

Du kan også putte et kort Google maps kort ind, som folk kan trykke på, for at få retningsanvisninger til din virksomhed.

Skal hænge sammen med design på siden

Når du laver en footer, er det vigtig at tænke sidens design med. En footer der pludselig skærer over i en helt anden farve, ødelægger oplevelsen af siden og skaber et forstyrrende element, der kan få besøgende til at forlade siden.

Kan laves interaktive

Hvis man ønsker, er det muligt at lave footeren interaktiv, f.eks. kan man få den til at folde ud, eller var man en forlystelses park, kunne man lave en grafik, hvor en vogn kørte på skinner på en forlystelse.

Footeren er et sted hvor mange ikke bruger potentialet ordentligt og lidt skubber hurtigt til siden, fordi at de ikke mener at den er vigtig. Det kan dog fastholde kunden meget bedre, med noget interaktivitet på footeren.

Kan du ikke få nok? – Så kan du læse mere i vores Guide til WordPress

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Webto • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Webto • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: Webto • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…