Er Black Friday bare endnu et money-making fænomen, vi har adopteret fra USA? Ja, det er det… og om man synes om det eller ej, er Black Friday blevet en af de vigtigste salgsdage på året. Men hvad skal der til for at få succes med Black Friday? Vi giver dig her nogle vigtige ting at huske på, når der skal forberedes til Black Friday.

Black Friday er altid den sidste fredag i november.

Start i god tid

Det allervigtigste at huske på er at starte i god tid! Det er virkelig vigtigt, da der er mange ting, der skal forberedes for en succesfuld Black Friday – og det tager tid. Undervurder derfor ikke, hvor længe der er til den sorte fredag. Du vil altid stå på dagen og ønske, du havde haft mere tid til at forberede dig. 

Hvad vil du tilbyde dine kunder til Black Friday?

Det første spørgsmål du skal stille dig selv, er, hvad du vil tilbyde dine kunder til Black Friday:

– Er det rabat på produkter? 20, 25, 50 % ?

– Er det fri fragt på hele webshoppen?

– Er det en gratis gave til de første 50, der køber på Black Friday?

– Er det længere åbningstider i butikken?

Eller noget helt femte… Det kan også være en kombi. Det der er vigtigt at tage højde for, er, at Black Friday efterhånden er kendt for, at der er ekstra gode tilbud denne dag. Det betyder, at kunderne ikke hopper på det, hvis man ”kun” tilbyder 10 % rabat eller lignende. Der skal være smæk på! Og heldigvis er det kun én dag.

Vigtige tekniske forberedelser

Det er yderst vigtigt, at du er sikker på, at alt på dit website virker, når Black Friday dagen endelig kommer. Derfor er der nogle ting, der skal gennemgås for at sikre den bedste, og mest sikre, oplevelse for dine kunder.

– Afprøv links og landingssider for de produkter, du har valgt at have med i jeres Black Friday kampagne. Fungerer alt som det skal?

– Test om dit website er klar til den ekstra belastning. Hør evt. din hosting-udbyder, om din hosting-løsning understøtter hurtig forøget trafik.

– Er check-out processen og betaling brugervenlig og funktionsbart på både PC, tablet og mobil?

– Læg en testordre eller flere på nogle af Black Friday produkterne, så du ser hele købsprocessen igennem.

– Er dit CMS system hurtigt nok til at opdatere priser på websitet?

– Er I nok folk til at håndtere belastningen?

Og så er det vigtigt at sørge for, at der ikke er nogle, der sidder og laver opdateringer m.m. på webshoppen på dagen for Black Friday. Dette så I ikke selv er skyld i nogen form for belastning på websitet, så systemet crasher.

Fortæl det til dine kunder – men hvordan?

I bund og grund er det allervigtigste jo, at dine kunder får at vide, at du holder Black Friday. Og det er lige så vigtigt at sige det i god tid. Mange planlægger nemlig, hvad de skal nå at købe på Black Friday og derfor er det vigtigt, at du lægger dig selv i den pulje. De skulle jo helst skrive dig på listen, ikke?

Der er en lang række ting, man kan gøre for at sikre, at kunderne vil bruge tid på din webshop til Black Friday:

Nyhedsmails

Det er vigtigt at lave en plan for udsendelse af nyhedsmails til dine kunder om Black Friday. Disse mails skal indeholde teasers om besparelser, produkter og selvfølgelig nedtælling til Black Friday. I dette tilfælde må man gerne sende en del flere nyhedsmails, end man plejer, da det er vigtigt og relevant at opdatere kunderne om de gode ting, der er i vente. Lav det hele på forhånd, sæt mailflowet op, så mails bliver sendt helt automatisk ud til dine kunder op til Black Friday og på selve dagen. Nyhedsmails er den allervigtigste markedsføringsmetode at bruge her.

Sociale Medier

Selvfølgelig skal du opdatere dine sociale medier op til, under og efter Black Friday. De fleste af dine kunder er højst sandsynligt på Facebook – især hvis du handler B2C – og det er derfor essentielt at være synlig her. Her er det en god idé at oprette en Facebook begivenhed, som folk kan joine. Heri kan du nemlig opdatere dem om Black Friday, for så får de nemlig notifikationer om det hver gang. Derudover er det godt at engagere dine følgere og få dem til at sprede budskabet om, at du holder Black Friday. Her vil det være en god idé med en konkurrence. Det kunne være ”Vind XXX ved at gætte, hvor mange %-rabat du kan spare hos os på Black Friday”.

Sidst, men ikke mindst, er det også en rigtig god idé med Facebook annoncer. Facebook annoncer er nemlig rigtig gode til at ramme en præcis målgruppe og gøre dig top-of-mind hos netop denne målgruppe. På den måde når du dine potentielle kunder, og ved at blive eksponeret tit vil de huske at kigge forbi din webshop på Black Friday. Facebook annoncer skal ikke undervurderes. Der er kæmpe branding værdi at hente!

Google Ads

Har du allerede Google Ads, så er det en god strategi at få kigget disse annoncer igennem. Har du annoncer på alle dine Black Friday tilbud? Virker links? Derudover skal der sørges for at rettes i annoncerne, så det er tydeligt, at der er Black Friday tilbud. Alle de kunder, der søger på nogle bestemte produkter på Google, skal være klar over, at de kan få et godt tilbud hos dig på netop denne dag.

Har du endnu ikke Google Ads, ville det være smart at skynde sig i gang med det! Google Ads er utrolig vigtigt for dit salg. Det er nemlig her, du kan tjene penge, når dine potentielle kunder søger på produkter, de allerede har et behov for. Derfor er de mere eller mindre købeklare, når de søger, og så kan du lige så godt komme frem i søgeresultatet, så det er dig, og ikke konkurrenten, de vælger at købe hos.

Website

Selvfølgelig er det også rigtig vigtigt, at din webshop afspejler, at du holder Black Friday. Det kan du gøre ved at sætte sorte rabat-splash på de produkter, du har Black Friday priser på. Du kan også lave en bar i toppen af dit website, der fortæller, at du holder Black Friday, som linker til en speciel landingpage, hvor du har samlet alle dine Black Friday tilbud på.

I virkeligheden er der en helt masse måder, hvorpå du kan gøre dine kunder opmærksomme på, at de selvfølgelig skal prioritere at handle hos dig på Black Friday. Og i sidste ende er det vigtigste, at du gør noget! Det handler ikke udelukkende om kvaliteten af de markedsføringstiltag, du laver til Black Friday, men mere om det at gøre noget. Vær sikker på, at dine kunder ikke kan undgå at se, at du holder Black Friday – så skal der nok komme kunder i biksen den sidste fredag i november.

Hvor skal man starte?

Du kan starte med at printe dette skriv ud og bruge det som en form for tjekliste, når du skal påbegynde din strategi om Black Friday. Husk altid på; du kan ikke starte for tidligt! Planlægning tager tid, så tag dig god tid. Det vil gi’ pote i sidste ende.

Hvis du har et webbureau eller marketingbureau tilknyttet din virksomhed, så ta’ fat i dem. De vil kunne hjælpe med at tjekke det tekniske, med at udvikle rabat-splash til din webshop eller med de markedsføringstiltag der skal til for at ramme din målgruppe. Hos Webto hjælper vi netop vores kunder med alt dette, så de har den bedste forudsætning for at få en succesfuld Black Friday. Vi er med fra A-Z, så selvom vores kunde har travlt, så kan de sagtens få en gennemført Black Friday kampagne. Vi kan nemlig bare lave det for dem. For hvem gider kun at gå halvt ind i det og dermed kun få det halve ud af det?

Vores eksperter deler gratis ud af deres viden.

Få her gode råd, tips og tricks til din markedsføring og online tilstedeværelse fra vores eksperter.

Indtast din e-mailadresse
Tilmeld nyhedsbrev nu.