En del af:
Ads vs. SEO
Det kan være svært at følge med, når webbureauer bruger fagudtryk til at fortælle dig, hvad din hjemmeside har brug for af markedsføring. Det kan…
Det kan være svært at følge med, når webbureauer bruger fagudtryk til at fortælle dig, hvad din hjemmeside har brug for af markedsføring. Det kan være de to former for markedsføring, vi nævner her. Der er meget stor forskel på hvad de to ting er, her får du en introduktion til dem:
Hvad er forskellen imellem Ads og SEO?
Helt overordnet er forskellen at Ads er betalt markedsføring og SEO er “egen indsats” altså det koster ikke ekstra end de arbejdstimer der puttes i det.
I fagtermer kaldes Ads betalt og SEO organisk markedsføring.
Og dog.
Hvis du har et web bureau til at stå for din Ads og din SEO, så koster begge jo noget. Men ved Ads betaler du både et beløb til dit webbureau og prisen for reklame annoncerne. Ved SEO betaler du kun bureauet den aftalte pris for arbejdstimerne.
Organisk betyder at det er “naturligt” opstået trafik af arbejdet man laver, hvor imod at betalt betyder at man bruger penge på at få folk til at trykke først på “vores” hjemmeside.
Hvornår er det ads?
Ads er når du betaler en udbyder af reklamer og annoncer på nettet, for at blive vist på forskellige måder på nettet.
Det kan være i resultater på Google, på sociale medier, på andres hjemmesider.
Disse reklamer kan være tekst, billeder og videoer.
Hvem udbyder ads på nettet?
Google Ads
Google er den største udbyder af Ads. Her betales der for at ligge i toppen.
Alt der ligger i toppen er ads, det er tydeligt mærket med sponsoreret.
Det er ordet Google Ads bruger, for at det ikke lyder helt som reklamer. Grunden til at de er tydeligt markeret med sponsoreret, er på grund af markedsføringsloven paragraf #4.
En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.
Markedsføringsloven (LBK nr 1216) § 4
Google reklamerer også på deres andet website YouTube, hvor reklamerne imellem videoerne også kan købes af virksomheder.
Facebook/Instagram (Meta) Ads
Facebook og instagram er også populære sider at reklamere på. Her betaler virksomheder for at få lov at reklamere. Det er næsten altid med billeder eller videoer, da det fanger opmærksomheden. Reklame på sociale medier, kalder vi i branchen også paid social.
Her er opslaget også markeret med sponsoreret under sidens navn.
LinkedIn (B2B)
LinkedIn er meget populært at markedsføre sig på, til andre virksomheder. Det er dyrere. Fordi det er en naturlig ting, at det altid er dyrere, når hele markedet består af virksomheder, ligesom serviceydelser og produkter til virksomheder. Her er der kopieret ret meget efter hvad Facebook gør, fordi det virker.
Andre kanaler der har Ads:
Twitter, TikTok og Snapchat.
Hvornår er det SEO?
SEO betyder oversat søgemaskineoptimering. Det betyder at man arbejder med at forbedrer Googles vurdering af sin egen side. Der er flere søgemaskiner, men Google er langt den største og derfor optimerer man imod den.
Det man forsøger er at ligge så tæt under det sponsorerede indhold, som muligt.
At ligge her, koster kun det arbejde du bruger på hjemmesiden. Der kan gøres rigtig meget og derfor er det bedre at du kigger på vores artikeler om SEO og om Teknisk SEO, for svar på hvad man specifikt gør.
Det er mange faktorer der spiller ind og modsat “bare at betale” kræver SEO altid mere arbejde end konkurrenterne gør. Det er lidt at vande Ads, for det er faktisk ikke “bare at betale penge”.
Der går også meget arbejde i at måle og optimerer på sine Ads reklamer, men her kan selv gode optimeringer, blive trumfet af dem, der bare er villige til at betale meget mere.
SEO er en kamp imellem alle siderne på din hjemmeside, imod alle siderne hos dine konkurrenter og en samlet indsats. Det handler om at holde sig mest relevant og derved få de øverste positioner. Her er der rigtig mange faktorer som udgør Googles vurdering. Google vil ikke helt af med hvilke faktorer, så det kan udnyttes.
Men de har fortalt at ting som: Hjemmesidefart, hjælpsomt indhold, relevans for søgningen, lokalitet, produkter, aktivitet på internettet, hjemmesidens struktur, fejl på siden og unikt indhold blandt meget mere, udgør deres vurdering.
SEO er arbejde på din egen hjemmeside
Lige bortset fra med Google My Business (GMB), som er det eneste værktøj, hvor ændringer og brugen af det, har indflydelse direkte på hjemmesidens SEO vurdering.
Organisk arbejde på Sociale medier (SoMe)
Når du laver indhold på dine sociale medier, opslag på Facebook, instagram osv. eller videoer på Google, uden at betale for at markedsføring, er det også organisk arbejde.
Men man opdeler organisk arbejde i SEO og SoMe.
Vi kan jo ikke sige at det er rigtigt, men vi ser en stor sammenhæng imellem de sider der er aktive på deres sociale medier og deres position på Google. Så vores formodning er at hvis dine sociale medier er kædet til din hjemmeside, så måler Google på dem.
Hvad bruger man til at måle på Ads og SEO?
Fælles for dem begge, er at man måler trafik igennem Google Analytics og bruger Google Tag Manager, til at måle på forskellige funktioner og konverteringer på hjemmesiden.
Herudover bruger man Google Search Console til SEO, for at se udviklingen på hjemmesiden, i forhold til eksponeringer, gennemsnitlige positioner og CTR.
Det er meget svært at få en retvisende måling af din SEO og konkurrencen på Google, uden at købe adgang til et SEO program. Da Google ikke har et program der viser en overskuelig oversigt over placeringer din virksomheds hjemmeside har på Google og kan analysere konkurrenters indsats osv.
Her kommer værktøjer som semrush.com, ahrefs.com og seranking.com ind i billedet. Google Search Console kan kun give dig et overordnet blik og vise dig hvor trafikken kommer fra. Så når det kommer til at måle hvor hjemmesiden ligger på forskellige placeringer, så er der behov for en “robot” der kan læse alle dine placeringer igennem.