En del af:

Sådan optimerer du din Google My Business

En ting er at have en Google My Business, noget andet er at optimere på den. Vi oplever ved 80-90 % af vores kunder, at…


Webto Avatar

Af:
Webto

Læsetid: 7 minutter


En ting er at have en Google My Business, noget andet er at optimere på den. Vi oplever ved 80-90 % af vores kunder, at deres Google My Business ikke er optimeret ordentligt. Derfor har vi lavet en guide for at hjælpe dig, der leder efter en at følge, når det gælder optimering af din Google My Business profil.


Læs hvordan du starter en Google My Business her

Om sektionen i Google My Business

Vi har taget udgangspunkt i profilen for en af vores kære kunder: Sørby Autocenter. Når du trykker “rediger” på din virksomhed, bliver du mødt med menuen herunder. Her udfylder du din virksomheds navn og herefter kommer vi til en af de vigtigste ting ved Google My Business:

Virksomhedskategori

De fleste virksomheder vælger kun én virksomhedskategori (den primære), som passer bedst til det de laver, MEN…

For at sikre at dit kort kommer frem på flest mulige søgninger, og Google bedst muligt forstår, hvilke ydelser din virksomhed har, skal du udfylde så mange som muligt. Du skal selvfølgelig ikke vælge nogle, du ikke har, og nogle virksomheder er bare uheldig kun at kunne vælge en eller to, men det er vigtigt, du kigger dem igennem og får tilføjet alle dem, der passer til din virksomhed.

Google My Business virksomhedsoplysninger

Vi har valgt at vise denne profil for at illustrere, hvor mange man potentielt kan have, og for at minde dig om, at du måske byder på flere ydelser end den ene. Det er oftest virksomheder med serviceydelser, der kan vælge flest. Men en tøjforretning kan f.eks. også både vælge tøjbutik, skobutik, børnetøjsbutik, babytøjsbutik osv.

Det er som sagt meget vigtigt at udfylde alle de kategorier, man kan servicere, da det giver en mulighed for at blive set så mange gange som muligt. Husk dog at den primære altid er den du først og fremmest vil have Google til at forstå dig som.

Beskrivelse

Når du udfylder beskrivelsen, så tænk i bløde værdier. Tænk en kort fortælling om virksomheden og hvad I laver og hvad der gør, at I er at foretrække for kunderne.

Åbningsdato

Åbningsdatoen kan være særligt relevant for firmaer, der har eksisteret i 5+ år. Google foretrækker nemlig virksomheder, der har eksisteret i længere tid. Det er et bevis på, at virksomheden højst sandsynligt er ægte.

Pas dog på med at snyde for Google er ikke dum. Hvis du ikke kan huske, hvornår firmaet startede kan du gå ind på Virk.dk og søge på dit firma. Her står alderen på din virksomhed. Det samme kan Google gøre, hvis den vil verificere alderen af din virksomhed. Derfor anbefaler vi ikke at prøve en tilfældig åbningsdato.

Google My Business Serviceområde

Serviceområde

Vi springer hurtig forbi de næste, de giver sig selv. Indtil vi kommer til serviceområde.

Her handler det om at være specifik, hvis man har serviceydelser. Har du en webshop kan du være mindre specifik, men vi anbefaler stadig at vælge Danmark, Lolland, Falster, Fyn, Sjælland og Jylland, evt. Langeland.

Du fortæller her Google om de specifikke områder, du er særligt interesseret i. Derfor er det vigtigt, hvis du har er lokalt firma, at du vælger alle byer, du ved, du har kunder fra i nærområdet og herefter vælger de større områder du er villig til at køre til eller du vurderer, at din virksomhed er relevant at køre til fra.

Som du ser på ovenstående billede, har vi her udfyldt alle nære byer omkring Sørby/Slagelse, og til sidst har vi tilføjet Sjælland, for det kunne jo være, at de var relevant for nogle på Sjælland, der gerne ville køre til Sørby for god service.

Google My Business Åbningstider

Åbningstider

Her forstår Google, at virksomheder kan have brug for at vise flere forskellige åbningstider. Først og fremmest er det rettet imod restauranter, men andre virksomheder kan faktisk også bruge dem.

Hvis du har anderledes tider for levering eller anderledes tider hvor du er online, men ikke kører ud, så kan du her udfylde forskellige åbningstider for begge eller den ene. På denne måde kan du kortlægge for kunden, hvornår din virksomhed er til at træffe på forskellige tidspunkter.

Åbningstider på helligdage

Her kan du sætte åbningstider (eller lukket) på helligdage, som overskriver åbningstider på de dage og derfor fortæller kunder, om du har lukket eller har anderledes åbningstider på helligdage.

I ugen for påske vises dine åbningstider så som lukket på påskedagene, hvis det er udfyldt og forklarer, at det er på grund af påske. Du kan også udfylde ferielukket herigennem.

Google My Business Mere

Mere

Her handler det om de bløde værdier. Det meste er for dine kunders skyld, men faktisk betyder det også en smule for Google, om din virksomhed har f.eks. handicapvenlig adgang. Du kan også bruge dette område til at fortælle, at adgang til din virksomhed kun bør ske ved aftale forud. Det bruger vi f.eks. selv.

Menuen på Google

Nu er tiden kommet til styringen direkte på Google. Der er nemlig dele af din Google My Business, du kun kan styre direkte igennem Google.

Ved at trykke “se din profil” på hovedsiden i Google My Business, hvor din virksomhed ligger, kan du komme til menuen, som ser ud som herunder.

Google My Business på Google siden

Læs anmeldelser og anmod om anmeldelser

Herigennem kan du læse og svare på anmeldelser af din virksomhed. Du kan også få et link, du kan sende til dine kunder for at bede om anmeldelser. Det får du igennem “anmod om anmeldelser”. Vi ser, at dem med flest anmeldelser ofte er øverst i lokale søgninger på Google maps, hvorfor det godt kan betale sig, at opfordrer kunder til at give anmeldelser.

Rediger Produkter

Hvis du er en mindre lokal virksomhed, kan du lægge produkter ind herigennem og få vist dine produkter i organiske resultater for virksomheden. Dette er ikke lige så effektivt som Google Ads, men det er gratis.

Rediger serviceydelser

Her kan du komme med detaljer, hvis du tilbyder serviceydelser og oplyser priser direkte, som Google foretrækker. Det kan sagtens være en startpris eller en ca. pris, hvis du ikke har mulighed for at skrive noget præcist.

Effektivitet

Igennem effektivitet kan du se resultatet af dit arbejde med Google My Business og hvad den har skabt af klik til din hjemmeside, opringninger og andet. Du kan også dele det op og se udviklingen fra måned til måned.

Spørgsmål og svar

Her kan folk stille spørgsmål. Det sker sjældent, men det sker. At svare på kunders eventuelle spørgsmål viser Google, at du er investeret og aktiv.

Tilføj opdatering

Denne menu kan du bruge til at vise en “annonce” på siden. Hvis du f.eks. har specielle tilbud eller rabatter lige nu. Så kan det blive vist på dit Google My Business “visitkort”, når folk ser det.

Nu er du 100 meter mester i Google My Business, og arbejder du med dette aktivt, så er du foran 95-98 % af dem, der har en GMB.

Efterord

“Google er glad for de virksomheder, der gider at bruge deres værktøjer og udfylde disse. Vi kan se, at virksomheder med en Google My Business profil klarer sig bedre – især lokale virksomheder. Derfor er det en rigtig god idé at få lavet en Google My Business profil og få udfyldt den ordentligt.”

Du er velkommen til at læse mere i nogle af vores andre blogindlæg

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Webto • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Webto • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: Webto • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…