En del af:

Hvad er et PIM-system?

Hvis du har en webshop og du har én eller flere forskellige leverandører, så vil du kunne bruge et PIM-system til at holde styr på et voksende varekartotek.


Læsetid: 5 minutter


Du tænker måske på Pim – den hollandske cykelrytter fra Team Easy On.
I det digitale forretningsliv har PIM dog en lidt anden betydning end blåt hår, stoffer og kondomer.

PIM (Product Information Management) er et system, som man placerer i mellemlaget mellem dit varekartotek og din webshop. Du bruger altså et PIM system i laget mellem dine produkt info kilder (såsom ERP, PLM, leverandørdata) på den ene side og dine eCommerce kanaler (såsom webshop, CMS, katalog, datablade, etc,) på den anden side.

Hvordan ved du, at du har brug for et PIM system?

Hvis du har en webshop og du har én eller flere forskellige leverandører, så vil du kunne bruge et PIM-system til at holde styr på et voksende varekartotek uden voksende manuel arbejdsbyrde.
Du har altså brug for et PIM system, hvis du vil holde styr på dine vareinformationer og varestatus uden en eskalerende manuel arbejdsbyrde.

Hvilke fordele er der ved et PIM system?

PIM er, i modsætning til mennesker, i stand til at håndtere store mængder af komplekse produktinformationer og produktstatusser. PIM systemet kan udsende disse produktinformationer effektivt til dine relevante eCommerce kanaler – såsom en webshop.
Her snakker vi hundredvis eller tusindvis af produkter i døgnet, hvilket udgør fordelen ved at bruge PIM i stedet for manuelle opdateringer.

Fordelen ved at bruge PIM systemet findes også i at minimere fejl som kunne opstå ved manuel opdatering af produktstatus mellem din webshop og dit ERP-system. I PIM-systemet samler du alle produktinformationer fra dine leverandører og beriger dem med relevante informationer såsom beskrivelser, tags, billeder og generel vareinformation. Derefter udsender PIM dem hurtigt og effektivt til alle dine eCommerce kanaler.

Fordelene ved et PIM-system bliver tydelige, når dit ERP-system bliver for ufleksibelt til at håndtere den stigende kompleksitet i produktdata, og du ender med en rodebutik af Excel-ark og databaser hvor det er svært at finde de rigtige produktinformationer og få dem ud på din webshop.

PIM gør det lettere for dine kunder

PIM gør også noget specielt for dine kunder. Det at berige produktinformation skaber tryghed for forbrugeren. Fordi de føler sig mere velpåklædte til at tage en beslutning om at købe dine varer.

Du kan altså skabe troværdighed overfor dine kunder ved at berige produktinformation via PIM systemet. Den troværdighed kan udgøre forskellen mellem dig og dine konkurrenter og det vinder kunderne på sigt.

På samme tid gør PIM, at du undgår returvarer, fordi forbrugeren kunne træffe en kvalificeret og velinformeret beslutning. Da forbrugeren ved mere omkring hvad de køber – undgår du misforståelser og retursager.

Du mindsker tiden, der skal bruges på kundesupport, fordi en lagerstatus ikke giver mening for kunden og de skriver med spørgsmål. Eller fordi kunden faktisk købte noget, som ikke var på lager alligevel og nu forståeligt vil klage.

PIM gør også noget for dine kunder i forbindelse med Google. Information på produkterne gør, at de dukker op på Google, da søgemaskinen crawler dine produktsider, hvilket medfører eksponering både af varen, men også primært din webshop. Du kan se det som, at du med PIM har fået orden i din butik – og det ved Google godt, og Google anerkender det.

Du kan derfor bruge PIM til aktivt at jagte forbrugeren ved at gøre din webshop og bagland mere konkurrencedygtigt.

Giver PIM mig værdi?

Et PIM system kan skabe utrolig meget værdi for din forretning, hvis det bruges korrekt

  1. PIM giver værdi, fordi det forbedrer virksomhedens marketing- og salgsindsats og medvirker på den måde til øget omsætning
  2. PIM giver værdi, fordi det effektiviserer virksomhedens interne processer gennem tidsbesparelser og overblik
  3. PIM giver værdi, fordi det det skaber en sammenhængende og friktionsfri kundeoplevelse på tværs af kanaler ved minimale fejl i information og varestatus

Hos Webto har vi arbejdet med PIM systemer i flere år. Her har opgaven været implementering af PIM system til kundens ERP-system og en Webto udviklet Magento som webshop.

Hvilket PIM system skal jeg vælge?


I vores løsninger har vi benyttet Akeneo PIM systemet som vores PIM software og det har vi haft gode erfaringer med.

Du kan se PIM løsningen og læse mere her:
Akeneo PIM Community Edition | Free Open Source Software | Akeneo | Akeneo

Kan et PIM system vækste min forretning?

PIM gør det muligt for dig at vækste din forretning ved at kunne sælge mere, hurtigere og voksende – uden risiko for at bægeret løber over. Hvis du har en webshop og flere forskellige leverandører bør du overveje PIM som den produkt informations-backbone, der skal bære informationsgrundlaget for virksomheden i vækst.

Med et PIM system kan du roligt sætte gang i vækstmotoren for din virksomhed. Det handler om, at alt din data er samlet ét sted og kun redigeres ét sted. Så du har minimalt tidsforbrug på at jagte varers ajourføring og kan stole på, at din webshop er up-to-date.

Med PIM har du også muligheden for at berige vareinformation på flere sprog helt uden problemer og opsætte din forretning til at blive international på sigt. Derfor indeholder PIM mange af de grundsten, der skal støbe fundamentet for din virksomhed i vækst.

Hvordan fungerer PIM systemet med Magento?

Det afhænger fra vores side meget af, hvilken ERP-løsning du/I bruger. Som en start sørger vi for at konvertere ERP dataen til noget som PIM forstår. Derefter sørger vi for, at PIM kommunikerer dataen (nu beriget) videre til Magento. Det fungerer oftest ved, at vi opstiller et script, der køres én gang i døgnet, når webshoppen bruges mindst af dine kunder. På den måde er alle tre led hhv. Magento, PIM og ERP altid synkroniseret.

Det bliver især smart, hvis du har forskellige leverandører, der alle leverer forskellige datasæt til jer. Her opsætter vi selvfølgelig PIM til at forstå diverse data fra dine leverandører og du skal stadig kun berige dataene én gang i PIM systemet. Derefter passer systemet sig selv – og hver nat opdateres din webshop, så der er styr på tingene.

Del dette:

Mere fra:

  • ChatGPT og AI i markedsføring

    Sådan bruger du GPT’s i din markedsføring

    Af: Jannick Jensen • 23/11/2023
    I en verden, hvor digital markedsføring bliver mere kompleks og konkurrencepræget, introducerer og fortæller vi om vores GPT: Wuo SEO og content rådgiver – en…
  • hvorfor blog

    Hvorfor har mange virksomheders hjemmesider blogs?

    Af: Jannick Jensen • 30/10/2023
    Du lægger måske ikke mærke til det, men mange hjemmesider har en blog og ofte lander du på faktisk på en blogside, når du søger…
  • Flytning af webshop, hvordan gør vi

    Flytning af webshop, hvordan gør vi?

    Af: John Nielsen • 27/10/2023
    Er nuværende webshop-system begrænset, ønskes nye funktioner eller er tiden bare løbet fra systemet, så er det nærliggende at kigge sig om efter et nyt…