Skip to main content

ONLINE SUPPORTINFO@WEBTO.DK 71 99 48 40

Top10 - SEO emner du FØRST bør fokusere på

Oprettet af Jannick Lauge Jensen | |   Markedsføring

Er du tvivl om hvad der er vigtigst i SEO? Vil du gerne vide hvad du bør starte på lige nu? Vil du bare gerne have et andet syn på SEO. Så læs her og bliv klogere på hvad vi vurderer er de 10 emner der er vigtigst at arbejde med i SEO. Læs med når vi går i dybden, om de forskellige trin og vores referencer til vores holdninger og hvorfor vi gør som vi gør.

SEO er et konstant ændrende og udviklende aspekt, da Google ønsker at gøre det nemmere og nemmere, for deres søgere at finde det de ønsker, så hurtigt som muligt og samtidig sørge for at man ikke kan "snyde" deres system. 

Vi vil komme ind på hvad vi vurderer giver dig størst værdi i starten, når du begynder SEO-optimering på din hjemmeside. Dette er kortere version af vores artikel der gør dybere ind i hvert emne.

Top 1: PageSpeed og Core Web Vitals

I July 2018, rullede Google deres sidefart opdatering ud. Mobil side fart fik med denne opdatering en direkte faktor på din rangering. både for organisk søgning og for ads.

I Juni 2021, blev sideoplevelses signal opdateringen rullet ud. Igen i Februar 2022, blev en ny, mere striks vurdering rullet ud. Denne nye opdatering betød at der kom flere faktorer til din rangering på Google. Google annoncerede at de ville fokuserer langt mere på brugeroplevelsen

Det omhandlede en håndfuld side faktorer: Mobilvenlighed, HTTPS sikkerhed (SSL certifikat),  forstyrrende pop-ups og dækning af sideindhold, sikker browsing og Core Web Vitals.

Core web vitals - Hvad er det?

Læs vores artikel om Core Web Vitals her

Core Web Vitals er blevet et enormt vigtigt emne for Google. De ved at kunders oplevelse på en hjemmeside, er alt afgørende for at de faktisk køber noget på den, eller gør den konvertering der ønskes. Derfor belønner Google med sider der loader hurtigt og hvor billeder er nemme at se i god opløsningog sider nemme at læse

Googles funktion som firma, er at løse deres kunders (de søgende) problemer, så hurtigt som muligt. En sider der tager 6-10 sekunder at loade med en god forbindelse. Tager måske 20-40 sekunder med en dårlig forbindelse uden for mobil nettet. Der er Google benhårde og siger "jamen så vil vi vise dem der hurtigst kan vise svaret på kundens problem".

Forbedre din Core Web Vitals hurtigt

En ting du ikke selv kan pille ved er hurtig hosting. LCP, det første emne i Core Web Vitals, bestemmes udelukkende af din sides evne til at sende informationer ud. 

Top 2: Mobiloptimering 

Google's fokus er webtilgængelighed. Det er Googles ønske at nå så mange søgende, på alle platforme det er muligt. Mobilbrug har siden 2017 bevæget sig til at være over halvdelen af al trafik på hjemmesider. For mange webshops ligger den trafik helt oppe på 70-75%, i tilfælde som Zalando, er mobiltrafikken helt oppe på 87,9% i 2021.

Mobile First

Derfor har Google, som nævnt i Top 1 højt fokus på mobilside fart.

Det er enormt vigtigt for Google, men også dit website, at mobile enheder har en stømlinet oplevelse på din hjemmeside. Derfor har mobiloptimering 2. pladsen i vigtigheden for din første SEO indsats.

Top 3: Nøgleordsoptimisering

Nu har du styr på din sides overordnede helbred. Så er det tid til at sikre at dine forskellige sider på din hjemmeside, trækker den rigtige trafik. Dette gøres ved at gå dine overskrifter, tiltle tags, meta descriptions, meta keywords og URL's igennem på alle dine sider.

Søgeordsoptimerede overskrifter 

Dine overskrifter på hjemmesiden er enormt vigtige, de kan ikke bare være hvad som helst, hvis du mest effektivt skal have kunder ind. Hvis det f.eks. Gælder en side for Klatresko, skal du sikre dig at dine overskrifter bruger ordet klatresko. F.eks. "Se vores udvalg af klatresko", "Klatresko til skov"og "Pas godt på dine klartresko", men også termer der relaterer, hvis disse søgninger har folk der søger på dem, så som "Klatrestøvler", "Sko til at klatre" og "Sko til skoven".

Disse overskrifter skal så deles op i det vi kalder H1-H5, det er din måde at fortælle Google om overskrifternes vigtighed, hvor 1 er højst og 5 er lavet. Der må altid kun være en H1, men du kan godt Lave 2 H2'ere, hvis to emner er lige vigtige. Bare sørg for dybde i H overskrifterne, helst så du har fra H1-H5, det kan Google bedst lide. Hvis du kigger på de øverste på Google af dine konkurrenter. Vil du ofte se en længere tekst helt i bunden, der bare fortæller om emnet (klatresko), det er for at få plads til alle H'ere. Denne tekst er ikke rigtig til kunderne, men rettere til Google og det virker.

Søgeordsoptimerede Title tags og metadescriptions

Dine titletags skal indholde det samme emne som siden og samtidig være sælgende og skabe nysgerrighed. Se hvad dine konkurrenter gør og bliv inspireret.

Der er en tommelfinger regel vi ved der virker. I titletag, brug:

Sidens title - Værdien siden skaber - Din websides navn


Eksempel:
SEO-Optimering - Skru op for besøgende på din side  - Webto.dk
Dette er et søgevenligt og sælgende title tag.
 
Du kan bruge en Meta lenght checker til at tjekke at længden på dine tekster ikke er for lange.

Hvis du har Wordpress, kan du installere pluginet YoastSEO for at kunne ændre i title tags og metadescriptions, bruger du et andet CMS, kan de allerede findes i sidens indstillinger. 

Meta Keyword(s): Dette er feltet efter Title tag og Meta description, der beskriver for Google hvad det præcise søgeord du ønsker for siden er, her skriver du så klatresko. Du kan også i nogle systemer skrive flere, delt med et komma.

F.eks: Klatresko, sko til at klatre i 

På denne måde kan du ramme begge søgninger, hvis sko til at klare i også har en stor mængde søgninger på Google.

URL-optimering

Sikre dig at URL også hedder det som dit søgeordsønske er. Så din side med klatresko er: www.butik.dk/klatresko og hvis du har en artikel der skriver om "Hvilke klatresko er de bedste?" At URL'en så er www.butik.dk/blog/hvilke-klatrersko-er-de-bedste. Husk at URL'en ikke må være for lang, det er Google heller ikke glad for. 

Husk at svare på de mest populære hovedspørgsmål om kategorien du kan. Man kan også overdrive, skriv kun søgeordet omkring 12 gange på hver side, gem så resten af din viden og svar på klatresko, til en blog.

Top 4: Intern linkbuilding

Optimér din side til kunderejsen. Identificer hvor kunderne lander på din hjemmeside. Disse sider skal du arbejde mest med. Det er sider om dine kerneydelser, samt eventuelle artikler der giver værdi for kunderne i forhold til dine ydelser.

Google's eksistensgrundlag er at løse deres besøngendes problemstillinger.

Derfor er der stor værdi i at besvare de problemer, du oftest hører fra dine kunder, eller du kan forestille dig at dine kunder har. Dette gøres mest effektivt i en artikel. Dine kunder kan således starte deres søgen efter klatresko på din kategoriside for klatresko ELLER i en af dine artikler f.eks. "Hvordan imprægnerer jeg mine klatresko?" eller "Hvordan gør jeg mine klatresko rene?"

Det er derfor vigtigt at du bygger links på din kategorsider, helst med billede af din artikels første billede, til dine relevante artikler om klatresko. Samt links til din kategoriside der f.eks. hedder "tilbehør til sko". Samtidig skal du linke fra dine artikler den anden vej, til kategorisiderne for klatresko og tilbehør, samt artiklerne om klatresko imellem.

Når du har fået givet løsningen på din kundes problem. Så forsøg at sælge, enten nye klatresko, eller imprægnering til klatresko, i din artikel om "Hvordan imprægnerer jeg mine klatresko?"

På denne måde sikrer du dig at du har lavet et "Netværk" på din hjemmeside, af sider der er relevante for hinanden. Link aldrig alle sider sammen, men opret "siloer" af relevant content, som handler om samme emner, så du skaber en "Høj silo (dyb brønd)" af information til dine kunder. Så sikrer du dig at Google ved hvilke sider der hører sammen og hvordan du ønsker din kunderejse. Samtidig sikrer du dig også at dine kunder har muligheden for at blive ledt rundt i alt der kunne have deres interesse.

Top 5: Ekstern linkbuilding

Google måler dig på mange aspekter. Et andet term vi bruger om Googles vurdering er EAT:  Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness.

Ekspertise, autoritet og tillid. Dette er 3 emner vi ved at Google rater dig på. Nu mere du poster information, besvarer spørgsmål dine kunder kunne have og skriver om emner omkring dine ydelser, nu mere ekspertise opbygger du og nu større autoritet, nu højere tillid tør Google give dig.

Når din autoritet vurderes højt nok, kan du få lov at ligge i Googles FAQ, set herover.

Nu større tillid, nu højere får du også lov at ligge på placeringerne i Google. Nivauet af tillid afhænger af alle Googles hundredevis af faktorer omkring din hjemmeside, men en god måde at skaffe tillid igennem ekspertise og autoritet, er igennem eksterne links.

Eksterne links er links til din side, som ligger på andre sider. Når en side linker til din side, især hvis de gør det igennem en artikel, eller som referent til et udsagn de kommer med, tager Google det som en anbefaling. At du er værd at lytte til, altså at du har ekspertise og autoritet.

Ikke alle links er gode. Før i tiden samlede hjemmesider så mange links ind de kunne. De købte endda placeringer på hjemmesider, hvis eneste formål var at linke til sider. Det fik Google sat en stopper for. Så nu måles der anderledes. Nu skal sider der linker til dig, have content der er relevant til dit firma's formål, eller være kædet til din branche, ellers trækker det ned. Det er altså således en dårlig ide at få et link fra et flyselskab, hvis du sælger klatresko. MED MINDRE at det er en artikel om vandreture i områder med naturområder.

Nu større autoritet, expertise og trust en side selv har, der linker til dig, nu mere får du selv. Derfor ønsker hjemmeside at få links af deres største veletablerede leverandører, af aviser og af andre medier. Hjemmesider kan trives udelukkende på gode eksterne link. Derfor søger de bedste i SEO efter linkmuligheder, ved simpelthen at henvende sig til aviser og medier, for at spørge om de må skrive gammelt content om, de har ekspertise med og opdatere det, med et link tilbage til dem selv.

Fordi at få et link fra f.eks. Berlingske eller DR, har så høj værdi at det er tiden brugt på deres content værd.

Arbejde med ekstern linkbuilding kan skabe høj værdi hurtigt, derfor er det værd at arbejde med og er i nogle tilfælde mere værd end arbejde på egen hjemmeside.

Top 6: Landingsider

Dine landingssider er der du forventer at den største del af dine kunder lander først, eller skal lande inden de gør en konvertering. Derfor er det vigtigt at du gør de her sider enkle og fokuserer på den aktion som du ønsker at kunden tager for at skabe en konvertering... MEN, Der skal også være tekst, mest for Google's skyld, for at vurdere at siden giver kunden den fornødne værdi.

Sælger du for eksempel sko, så har du landingssider som sko til mænd og sko til kvinder, herunder har du så landingsider i form af sneaker, støvler, sandaler, højhælede osv.  Her er der ikke lige så stort behov for tekst, da det kunder kommer for er at finde et par sko de kan lide. Der bør dog være 2-3 paragraffer med overskrifter der handler om kategoriens navn.

Disse tekster er udenlukkende for Google. Det er langt de færreste der læser disse tekster, men de giver dig autoritet hos Google og vider Google at der er relevant tekst om emnet på siden.

Hvis du er en virsomhed som yder en serviceydelse eller som ikke sælger produkter direkte fra din side, så er der behov for mere tekst. Her skal du af med så meget af din ekspertise du kan og beskrive dine produkter eller ydelser på bedst mulig vis.

Top 7: Problemløsning

Du er ekspert inden for den branche din virksomhed gør sig i (håber vi). Derfor har du en hel bankboks af god, værdifuld viden, som du kan berige dine kunder med. 

Som nævnt tidligere er Googles eksistensgrundlag at løse søgendes problemstillinger. Først i anden omgang, handler det for Google om salg.

Tænk hvordan du selv bruger Google. Vi tør vædde på at du ikke kun bruger Google når du skal købe noget, men også når du skal have hjælp til at løse et problem, eller hvis du skal tjekke et fact. Du kan måske endda huske en gang, hvor du har søgt på et problem du skal løse og hvor du har læst en artikel og fundet en nemmere måde at løse det på, med et produkt. Du søger selvfølgelig oftest direkte efter produktet, men du vil være overrasket over hvor mange gange en problemløsning ender i et salg.

Google bruger deres enorme evne, til at løse folks problemer og på den måde at forbinde dig som virksomhed, med forbrugere. Derfor belønnes problemløsning. Altså artikler og content som besvarer spørgsmål som forbrugeren måtte have. 

Derfor skal der laves søgeordsanalyser på alle jeres overordnede  kategorier, til at starte med. Start med at lave artikler og sider om de mest populære søgeord. Du kan bruge et værktøj som AnswerThePublic, til at finde ud af hvad kunderne søger på af spørgsmål, omkring hver af dine kategorier. 

Vi anbefaler at gå gradvist dybere i dine kategorier, du kan blandt andet skrive om dine under kategorier og f.eks. Lave en side om hver af dine største leverandører, der fortæller om dem og deres produkter. Du kan altid udvidde din dybde. Bare sørg for at det er værd at bruge tid på. Altså at der er søgninger på det. 70-80 månedlige søgninger på f.eks. Makita boremaskiner, ligner måske ikke meget, men det er præcise søgninger, som nemmere kunne blive til en konvertering end en der bare søger boremaskiner. 

Du kan på leverandørsider samle søgninger om brandprodukter. Med Makita, kan du således lave en leverandørside, hvor du bruger forskellige overskrifter som: "Bedste Makita boremaskiner" "Makita lasemåler - Din nye bedste ven" "Makita stiksav - Ekstra frihed." Du samler altså alle søgespecifikke spørgsmål om Makita på en side og samler trafikken der og så er der pludselig 1.000+ søgninger på den landingsside om måneden. 

Dette medvirker at du udvider og styrker på din ekspertise og over tid, giver dette autoritet, som Google belønner med tillid og på den måde får du en bedre placering på Google.Du er ekspert inden for den branche din virksomhed gør sig i (håber vi). Derfor har du en hel bankboks af god, værdifuld viden, som du kan berige dine kunder med. 

Top 8: Rich media

nteraktivivtet, interaktivitet, inter.. Hov spændede der var noget der bevægede sig. Vi kan ikke længere komme uden om at det kræver en enorm indsats at fastholde folk på ens hjemmeside og det bliver kun sværere. Google er begyndt at måle specifikt på kunderejsen og den tid som kunderne bruger på din hjemmeside og om de kan finde rundt, eller om de farer vildt og hopper fra før de overhovedet er nået til at tage stilling til din ønskede konvertering.

Hvis kunden søger et produkt og de ikke engang når til kurven, før de vælger en anden side, så sender det en besked til Google om at de ikke brød sig om hjemmesiden.

Interaktivitet fastholder. En hurtig responsiv side, paneler der bevæger sig og har flydende overgange, videoer og visuelle oplevelser, sammen med en overskuelig side, hjælper til at fastholde dine kunder. 

I tiden med TikTok, Instagram og FaceBook, trænes vores hjerner og især unges hjerner til at modtage 5-10 digitale indtryk på en gang og der skal gradvist mindre og mindre til at få folk til at miste interessen, da de er vant til at det går hurtigere og at der hele tiden sker noget fra deres digitale færden på sociale medier. Derfor skal man være knivskarp hvis man ligger i toppen, især hvis ens kundesegment er unge.

Virksomheder bruger i voksende grad tid på at reklamere og lave organisk trafik igennem sociale medier.. Kan man det? Jamen hvad er organisk trafik egentlig? Det er trafik der skabes igennem arbejde med et katalog af information hvor vi ikke konstant betaler for trafikken, men at den skabes organisk igennem at vi er til rådighed. Så dét er instagrams stories og TikTok. Content vi ikke betaler for. Digitale blogindlæg og content vi får lov at smide lige i hovedet på folk og hvis vi kan gøre det kreativt og sjovt. Så kan vi få vores brand viralt. Muligheden er der samtidig for at lave betalt reklame, hvis vi oplever success.

Top 9: Schema Markup

Når nu du har lavet alt denne gode værdi, så er det tid at sikre at Google ved hvad det er. Det findes der et værktøj til, det hedder Schema Markup

Schema Markup bruges til at fortælle Google nøjagtigt hvad noget er. Google er faktisk elendig til at læse. Det er afhængig af søgetermer og overskrifter og det tager tid for Google, at vide hvad dit formål med dit content er. Nogen gange gætter Google bare og det kan være uhensigtmæssigt. Her kommer Schema Markup ind i billedet.

Schema Markup er en kode du laver og sætter i bunden af din side, der fortæller Google hvad der er på siden. Det er ikke nødvendigt på alle sider, men det er især vigtigt at lave et Markup af videoer, artikler og hvis du vil være sikker på at du bestemmer hvad din mybusiness siger, er en localbusiness markup også god.

På denne måde får du også hurtigere værdi for dit arbejde for Google. Det kan tage Google en måned at forstå værdien en artikelside giver. Imens at det kun tager tiden til næste crawl, med et Markup, nogen gange kan du se ændring 1-2 dage efter, det er best case scenario, men det er muligt.

YouTube er den 2. Største søgemaskine, derfor er how-to videoer på YouTube en enorm god ide. YouTube er ejet af Google og Google viser både sider, men også videoer i deres søgning. De ved at mange hellere vil se en video, end at læse en artikel for at løse deres problem. Med en video på hjemmesiden, der har fået et markup, kan du få lov til at ligge højt i toppen af første side med en video, selvom din tekst kun vurderes til at være til en 13. plads på 2. side.

Top 10: Opdater dine gamle sider

Gammelt content bliver forældet. Dine artikler du lavede tilbage i 2018-2019, kan måske allerede ikke være relevante. Især hvis de handler om året specifikt. Derfor er det vigtigt, når du har styr på alt det andet, at gå tilbage og kigge på dit gamle content.

Du kan enten vælge at lave et helt nyt opslag for emnet med det nuværende år på og linke fra den gamle artikel til den nye, eller du kan ændre i den gamle artikel og opdatere den til det nye år og de nye metoder. 

Søgende på Google søger den nyeste viden, så at have det nuværende år i Title tag eller Metadescription, kan afgøre om der bliver klikket på din artikel, eller den over hvor der står året før på.

Marketing tips og tricks fra vores eksperter

Vores eksperter deler gratis ud af deres viden. Få her gode råd, tips og tricks til din markedsføring og online tilstedeværelse.
Vi sender også ekstra gode tilbud og meget mere, direkte i indbakken