Skip to main content

ONLINE SUPPORTINFO@WEBTO.DK 71 99 48 40

Curanet's Marketings tips & tricks - Gratis marketing

|   Video markedsføring

Gratis marketing omhandler hvad man kan gøre indenfor gratis marketings kanaler for at promovere sin egen virksomhed.

Curanet er eget af aktieselskabet team.blue Denmark A/S og de er en af Danmarks førende serverudbydere med en omsætning i 2021 på 476 millioner kroner og 200+ ansatte. Og nu kender vi alle deres marketings tips og tricks som vi gerne deler med vores kunder.

Webto har været til Curanet seminar hvor vi har lært om deres marketingsstrategier og hvad en it-gigant bruger sin energi på når marketing skal være mest effektiv. Curanets marketing er som hovedregel delt op i 2 dele som definerer deres marketing strategi – gratis marketing og betalt marketing:

Gratis marketing

Gratis marketing omhandler hvad man kan gøre indenfor gratis marketings kanaler for at promovere sin egen virksomhed. Curanet opfordrer til at man benytter sig af gratis markedsføring næsten dagligt, ved at lave posts om hvor man er, hvad man laver og hvilke aktiviteter man har deltaget i dagligt. Her kan man med fordel skrive de 3 vigtigste ting ned som man har oplevet på de aktiviteter hvor man deltog og dele lige præcis kun disse 3 detaljer – for at præcisere de informationer som man deler. Disse informationer/oplevelser skal så deles på kanaler såsom sociale medier (Facebook, LinkedIn osv).

Curanet opfordrer til at man laver landingssider til sin hjemmeside - omkring de produkter som man sælger og de værktøjer som man bruger da disse landingssider vil skabe SEO trafik og kan være relevant content for forbrugeren. Det er her også meget essentielt at viderebringe den viden som ens virksomhed arbejder med – så hvis vi nu f.eks. tager Webto, og vi så antager at vi har unik viden om web Development eller marketing, så hedder missionen at vi bør videregive denne viden og skabe værdi for vores kunder gennem den vidensdeling og dermed promovere os selv. Dette gælder for alle brancher.

Derudover foreslår Curanet at man bør lave content omkring de løsninger som man har lavet for kunder. Sådan bruger man altså sine projekter/kunder/salg som aktiviteter i et newsfeed, opslag, artikler, nyhedsbreve og landingssider der alt sammen omhandler denne nye løsning man har udarbejdet. Det hæfter sig også meget til første pointe omkring at producere content meget ofte, nærmest dagligt. Det kan være udfordrende og svært at finde på ting – så brug gerne omgivelser og oplevelser som inspiration.

Vidste du at video materiale boomer lige nu?

Som Curanet forklarer os – så skal man til bruge video materiale i sin markedsføring langt mere end man har gjort før – og gerne videomateriale med høj etos appel, dvs. troværdigt materiale - gerne håndholdte videoer som er optaget på telefonen. Disse videoer skal afspejle hvem man er som virksomhed, værdier, viden og evt. det samarbejde som man har hos sine partnere.
Det er supervigtigt at producere video materiale som opdyrker følelsen af legitimitet og troværdighed. Disse videoer kan bruges på sociale medier og andre steder hvor man vil kommunikere med sine kunder. Man kan producere disse videoer helt gratis på sin IPhone eller android telefon og det eneste der giver mening at bruge penge på i den forbindelse, det er lyden på videoen som skal virke professionelt. Husk altid at bruge undertekster på videoerne, fordi hvis de vises på sociale mediers scrolling feed – vil de højst sandsynligt ikke have lyd og brugerne har derfor ekstra meget behov for undertekster. Underteksterne kan også placeres midt i videoen, bare de er synlige for brugeren og videoen bliver set.

Hvilken type opslag bør jeg lave?

Curanet råder os til at bruge forskelligt, varieret indhold og gerne på forskellige platforme, både Facebook og LinkedIn, selvom Curanet selv måler sig frem til at LinkedIn er blevet den førende og mest effektive platform inden for SoMe markedsføring. Med LinkedIn mener de, at de klart rammer den største rækkevidde af kunder. Dette kan vi også bekræfte, men det afhænger også af om din forretning er B2B eller B2C hvor LinkedIn hælder mest til B2B siden.

På hvert eneste opslag som man laver på sociale medier - er det essentielt at give værdi til ens kunder. ”Hvad får jeg ud af det her?” er ikke et spørgsmål som ens kunder skal stille sig selv – selvfølgelig skal alt relevant content give dem værdi. Og hvis man promoverer sine daglige events, så skal de så vidt mulig indeholde viden eller værdi som kunder kan bruge/benytte sig af.

På alle opslag bør der laves det der hedder ”call to action” – så kunden har noget at reagere på ved alle opslag der laves. Call to action er en knap, et link, et hashtag - hvad som helst hvor man får kunden til at gøre noget aktivt. Man kan yderligere definere sine målgrupper på SoMe kanaler ved at skrive opslag som rammer bestemte personer. F.eks. ”er du håndværker og har brug for ny hjemmeside” er et perfekt opslag fordi det er målrettet en bestemt gruppe af personer som ikke er "alle".

Stjæl content med arme og ben! … eller lån lidt hist og her

Når vi siger ”Brug jeres udbydere! Tag og stjæl content og opslag direkte fra jeres udbydere og konkurrenter og post dem som jeres egne.” Så er det selvfølgeligt meget provokerende sagt – fordi det er jo forkert at stjæle andres content. Men på samme tid så det supervigtigt at lade sig blive inspireret af alle omgivelser og indtryk der kan have relevans for ens forretning. Der er ingen grund til at bo, i stolthed, under en sten -isoleret fra omverdenen og tro at man har alle de originale ideer der findes. Nogle gange er det bare konkurrenten eller udbyderen der sidder med ideen og det er lige præcis her - at man skal lade sig blive ”inspireret”. Og lige præcis dette var Curanets pointe - brug gerne content fra udbydere og også gerne konkurrenter! Det er sundt og godt at lære markedsføring ved at tage udgangspunkt i hvilke dynamikker som findes i markedet.

Man kan se det lidt som en kædereaktion. Lad os nu forestille os at en ”oprindelig” post stammer fra Microsoft (en global, kæmpe virksomhed) der har lavet et nyt produkt ift. deres 365 løsning – dette læser Curanet, hvorefter de poster denne Microsoft løsning med deres take – dette læser Webto, hvorefter vi poster denne løsning med vores kunder i baghovedet. Det er alt sammen- samme oprindelige ”content”, men bare fortolket forskelligt ned gennem kæden og skræddersyet til den kunde som det skal ramme.

Andre marketingsformer?

Curanet forklarer hvordan Email-marketing stadig er det mest effektive marketingsredskab der findes. Email-marketing kan som udgangspunkt godt være gratis inden for en given størrelse – hvorefter det overgår til betalt marketing. Grunden til at Email-marketing stadig performer bedst er simpelt hen fordi man via den markedsføringsform har mulighed for at ramme sit ønskede segment med op mod 100% sikkerhed. Man har allerede en ide om hvem der er modtager og dermed kan man skræddersy sit Email content med øget præcision. Med Email-marketing er den primære udfordring at skabe samtykker til at kunne sende folk mails og få folk til at acceptere at man sender dem nyhedsbreve. Den letteste måde at skabe disse samtykke er ved at ringe ud til kunder og få samtykke mundtligt. Derfor kan det være en fordel at kombinere dette med en salgsproces hvor man alligevel er i dialog med kunden og så spørge dem til slut – om de ikke lige kunne være med i nyhedsbrevet.

Curanet råder os til at lave webinarer, da det er vokset i popularitet under corona. Disse webinarer bør altid omhandle at løse et problem som kunden har. Webinarerne bør som udgangspunkt være helt gratis for kunden at deltage i. Man bør altid regne med et frafald på deltagere på omkring 60% som minimum, men husk at frafaldet ikke betyder en bremsning for salget - man kontakter selvfølgelig alle deltagere og frafaldende efterfølgende med henblik på salg. Med et Webinar får man altså mulighed for at spore sig ind på hvem der er interesseret i ens produkter så det er bestemt ikke spild af tid.

Betalt marketing

Betalt markedsføring, forklarer Curanet, starter ALTID med den viden som man allerede besidder om sin egen forretning. Det handler om at udnytte alt den eksisterende data man har på sine kunder. Det giver mening at trække på data om kunder – fordi man ved betalt marketing skal vide, med større forsigtighed, hvilke segmenter man skal satse på. Så brug alt den data der findes inden der brændes penge af.

Det handler dybest set om at man skal kende 2 faktorer på sine kunder. Det første er på prisen på sine kunder og værdien af sine kunder. Simpelt hen med henblik på at vide om den betalte marketing giver noget for pengene.

Når man har opvejet sin eksisterende kunde data, handler det faktisk meget om at sætte ild pengene og den ild skal komme i form af betalt content og betalt Google Ads eller andre ads former.

Lav en masse content som passer til den ønskede målgruppe og brug en masse penge (virkelig mange penge) på at markedsføre det på Google, LinkedIn, Facebook osv. Det er supervigtigt at huske at betalt annoncering er en massiv læringsprocess. Humlen ligger faktisk ikke i om det konvertere en hel masse kunder til salg og om man får en god ROI af det, det handler faktisk mere om dataene. Dataen der viser, for hvert klik man har budt og betalt for, den procentvis mere omkring kunderne – og hvad de køber og ikke køber. Det er korrekt forstået, at man markedsfører sig selv – udelukkende for at blive klogere på – hvordan man skal markedsføre sig selv. Og det koster mange penge, men hvis det så endeligt giver pote i sidste ende, så får man enormt succes.

Dvs. det er stadig en meget klassisk forretningsmodel når det kommer til betalt marketing,
”you have to speculate to accumulate” som nogen vil sige.
På den måde kan man altså finde frem til, hvem man er relevant overfor og så bruge de næste penge smartere og ramme de potentielle kunder langt mere præcist i sine fremtidige kampagner.

Til sidst vil man begynde at kende prisen på sine kunder, hvilket handler om at regne på marketing costs. Et simpelt regnestykke hvor tager marketingcosts og dividere med nye kunder og ser hvor meget det har kostet at opnå et bestemt antal af kunder. Dette kaldes for CAC ”cost of acquisition” Hvor meget kunderne er værd over tid, finder man frem til ved at sammenholde CAC med kundes samlede levetid og betaling til virksomheden i levetiden.

Vi håber at nogen vil finde Curanets gratis/betalt marketings- tips & tricks brugbart. Selvom, at vi hos Webto kendte mange af disse tips & tricks i forvejen så er det altid fedt at se hvordan it-giganterne griber tingene an og måske man kan lære af deres erfaring. 

Marketing tips og tricks fra vores eksperter

Vores eksperter deler gratis ud af deres viden. Få her gode råd, tips og tricks til din markedsføring og online tilstedeværelse.
Vi sender også ekstra gode tilbud og meget mere, direkte i indbakken