
Hvad er Core Web Vitals?
Google kom d. 1. juli, 2021 ud med en ’bred opdatering’. Det indikerer en opdatering som har global betydning. I denne opdatering bekendtgjorde Google at begrebet ’Core Web Vitals’ vil få afgørende betydning på fremtidige søgeresultater. Det er derfor utroligt vigtigt, at hjemmesider scorer højt på de parametre for at opnå høje rangeringer.
Core Web Vitals er et samlet begreb for en række faktorer der afgør om en hjemmeside bliver opfattet som brugervenlig. Mere specifikt består en hjemmesides Core Web Vitals af tre hovedpunkter ’Largest Contentful Paint (LCP)’, ’First Input Delay (FID)’, ’Cumulative Layout Shift (CLS)’.
Du kan måle din hjemmesides nuværende Core Web Vitals b.la. ved at benytte pagespeed insights, hvor du kan måle din hjemmesides konkurrencedygtighed på desktop og mobil, samt hvad du kan gøre for at forbedre det.

Largest Contentful Paint (LCP)
Largest Contentful Paint henviser til hjemmesidens hastighed. Det er den tid det tager for hjemmesiden at loade før det er muligt for brugeren at interagere med indholdet på siden.
Det skal ikke tage mere end 2-3 sekunder for hjemmesiden at loade førend at målingen for LCP rammer den røde ende af skalaen. Hvis hjemmesiden har en lav score her, og Google grundet lav hastighed angiver hjemmesiden som ’ikke brugervenlig’, så kan man have nok så godt indhold etc. Men man falder stadig i rangeringerne fordi brugervenligheden er lav. Det er derfor utroligt vigtigt at alt spiller.

First Input Delay (FID)
Det næste punkt, som Google vurderer hjemmesidens Core Web Vitals på, er ’FID’. Det henviser til den mængde tid det tager for hjemmesiden at reagere, når brugeren interagerer med siden. Altså, lade os sige, at hjemmesiden har loadet færdigt, og det er tid til at benytte hjemmesiden. Brugeren klikker på en knap. Det er ved denne interaktion at ’FID’ kommer ind i billedet. Her skal det nemlig gerne gå hurtigt før hjemmesiden opfatter at brugeren har klikket på knappen.
Hvis der går lang tid før der sker noget efter brugeren har klikket på knappen, så kan det godt koste point i søgemaskinen. Hvis hjemmesiden f.eks. har en brugerformular og brugeren i første omgang klikker på formularen for at begynde at udfylde skemaet, og der så går lang tid før der sker noget, så er det et problem. Brugerne kan nemlig godt blive frustreret og klikke væk fra siden.

Cumulative Layout Shift (CLS)
Cumulative Layout Shift er hjemmesidens visuelle stabilitet. Det er en metric som henviser til stabiliteten af hjemmesidens layout. Hvis f.eks. at knapper, kontaktformularer, kasser og andet bevæger sig uhensigtsmæssigt rundt på siden, kan det godt være frustrerende for brugeren.
En høj score her indikerer at alt på hjemmesiden forbliver på plads, som det skal, mens brugeren interagerer med hjemmesiden.

Vil du have en gratis SEO Analyse?
Vil du gerne have at Google crawler din hjemmeside optimalt? Med en SEO Analyse fra Webto får du en 360 oversigt over din hjemmesides nuværende konkurrenceevne med en tilhørende plan for, hvordan din hjemmeside kan optimeres yderligere.
I SEO Analysen gennemgår vi din hjemmeside for teknisk SEO, brugervenlighed, hastighedsoptimering, linkbuilding og sociale medier. Analysen konkluderes med en oversigt over hjemmesidens stærke og svage sider og en trin for trin plan for hvordan hjemmesiden kan få bedre placeringer.
Alt du skal gøre er at klikke på linket og udfylde formularen, så sender vi analysen til dig.
EN STÆRK PARTNER
Vi har mere end 10 års erfaring med digital forretning. Vi vil være en stærk partner i et godt og stabilt samarbejde og yde en suveræn service til en fair pris.
Gennem årene har vi udviklet langt over 300 projekter, fra udvikling af et mindre website til den samlede løsning, hvor vi står som essentiel samabejdspartner med tæt længerevarende samarbejde. Alle med det samme formål at løfte kundens forretning.
Vælger I derfor os som samarbejdspartner, vælger I et hold af dedikerede eksperter, der vil hjælpe jer med at udvikle jeres digitale løsning.
FANG OS PÅ TLF.: 71 99 48 40
Eller udfyld formularen, så vender vi tilbage hurtigst muligt
Uforpligtende snak, prisforslag eller bare spørgsmål, så ring eller skriv endelig.
Tlf.: 71 99 48 40 eller info@webto.dk